Te, jotka olette rasismia vastaan ja ette muka itse ole
yhtään ennakkoluuloisia / rasistisia:
- Kuinka paljon eri kulttuureista olevia ihmisiä tunnette henkilökohtaisesti?
- Muutatteko yhtä mielellänne somali- tai romaniperheen seinänaapureiksi kuin suomalaisten seinänaapureiksi?
- Kutsutteko kylään romaniäitejä, muslimeja tai mustia?
- Jos ulkomaalainen miesjoukko raiskaa teidät tai tyttärenne, väitättekö, ettei se saa teitä edes yhtään kaihtamaan ko. etnistä ryhmää?
Kommentit (6)
mutta kulttuurin kanssa monesti on...
Jos mies tulee kulttuurista, joka opettaa että nainen on huora, jos hän paljastaa hiuksensa julkisella paikalla, niin eiköhän ole pienempi kynnys raiskata.
- Tunne todella paljon.
Olen asunut ulkomailla eri maissa yli kymmenen vuotta. Matkustellut koko elämäni, osallistunut järjestötoimintaan eri maissa ja minulla on kummilapsi kehitysmaassa, olen tavannutkin hänet.
- Ihan sama mistä naapuri on jos elää rauhallista elämää, eikä metelöi eikä murtaudu varastoon.
- Minulla on käynytkin ulkomaalaisia kylässä ja olen itse kyläilly heillä. Mutta mites itse?
- en leimaa koko kansaa jonkun hullun takia, raiskaahan suomalainenkin.
mutta kulttuurin kanssa monesti on...
Jos mies tulee kulttuurista, joka opettaa että nainen on huora, jos hän paljastaa hiuksensa julkisella paikalla, niin eiköhän ole pienempi kynnys raiskata.
yksikään tuntemani ihminen ei ole koskaan joutunut lain hampaisiin enkä ole koskaan tuntenut oloani uhatuksi. Yksi lapsen kaverin äiti on hankala... mutta vain siksi, että puhuu niin helkkarin huonoa suomea, että kommunikointi vaikeaa. Onneksi puhuu ihan hyvää englantia, on kyllä pyytänyt, että puhuisin suomeakin koska hänellä on oppimista.
kakkonen
Täytyy tuottaa sulle pettymys:
- Tunnen todella paljon ihmisiä eri kulttuureista ja asun itsekin ulkomailla, olen täällä siis ulkomaalainen
- Kyllä muuttaisin, hyvin mielelläni jopa. Minusta olisi kiva tutustua perheeseen, jolla on erilainen kulttuurinen tausta kuin itselläni.
- Romaneja en, sillä asuinmaassani en tunne romaneja. muslimeja ja mustia kyllä.
- Toi nyt on niin järkyttävä kuvitelma, etten halua sitä pohtia, mutta yleensä ottaen en tuomitse jotakin ihmisryhmää jonkun sen edustajan sanojen tai tekojen mukaan. Vastaan siis ettei se vaikuttaisi käsitykseeni tietystä "ryhmästä".
mieheni on ulkomaalainen, ja lapseni käy kansainvälistä koulua. otan ihmisen ihmisenä ja arvostelen ja arvostan sitä tekojensa mukaan.
- Öh... parikymmentä nyt ainakin
- Siitä vaan.
- Meillä käy viikottain kylässä lasten kavereita ja heidän äitinsä kolmesta eri kansallisuudesta. Lapsen paras kaveri on muslimi.
- Jos noin kauheaa tapahtuisi, niin se saisi minut tappamaan varmaankin tekijät... mutta mitä tekoa ihmisen typeryydellä, rikollisuudella jne. on hänen ihonvärinsä kanssa?