Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työssäkäyvät äidit: kun tulette töistä, mitä on ohjelmassa ns. normi-iltana?

Vierailija
23.09.2009 |

Mitä teette itse? Entä lapset? Kuinka paljon ehditte olla lasten kanssa? Entä kotityöt? Kertokaa myös lapsienne iät.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiläl on kolme lasta ja pyykätään vain viikonloppuna.

Vierailija
22/49 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiettyjä juttuja ei riitä koko viikoksi. Esim. äidin ja isän hikiset pyöräilyvaatteet pestään 1-2 pv välein, samoin kuopuksen kestovaipat (kestoilee myös päiväkodissa). Samoin lasten ulkovaatteita /sadevaatteita joutuu pesemään liki päivittäin tähän aikaan vuodesta, niitä on vain yhdet.

Muu pyykki pestään sitten viikonloppuisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka päivä. Suihkuttele vaikka pahimmat liat pois.

Vierailija
24/49 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka päivä. Suihkuttele vaikka pahimmat liat pois.

Meidän vielä pienet hiekkalaatikossa möyrivät raparoopet saa näillä keleillä ulkovaatteensa aikamoiseen kuraan lähes päivittäin. Mun mielestä suihkuttaminen on aika työlästä, menee aikaa ja vettä. Siksi lyön ne pesukoneeseen 30 asteen pikaohjelmalle, sadevaatteet ilman pesuainetta ja linkousta, ja haalarit yms. ihan pienellä pulverimäärällä. Nuo kamppeet kun pitää saada nopeasti myös kuivumaan, muuten eivät ehdi aamuksi kuivua. Pk on toivonut, että ulkovaatteet palautettaisiin aina puhtaina, lasten pukeminen kun on siten paljon miellyttävämpää.

Vierailija
25/49 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään ruoka ja syödään, koululainen tekee läksyt, sitten puuhataan vapaasti. Useimmiten minä hoidan tiskit, pesen koneellisen pyykkiä ja vähän lakaisen ja siinä päivän kotihommat.

Ulkoilla ei juuri koskaan. Tuntuu turhalta energiantuhlaukselta kun lapset ovat ulkoilleet paljon pk:ssa ja ip-kerhossa. Relataan, jutellaan.

Meillä on se lykky, että sekä lapsen pk-ryhmä että toisen lapsen ip-kerhoryhmä tosiaan ulkoilee paljon... toisenlaisiakin on.

Vierailija
26/49 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmella vanhimmalla harrastuksia, joten lähes joka illalle joku kuskaaminen, parhaimmillaan yhdellä illalla voi olla kolme eri harrastusta! Mieheni toimii myös kahden vanhimman pojan jalisjoukkueiden valmentajana, joten ei tartte miettiä mitä tekisi...

Töiden jälkeen arki-iltana haen pienimmät tarhasta/eskarista. Käyn lähikaupassa tarpeen mukaan kotimatkalla. Kotona jutellaan koululaisten kanssa päivän kuulumiset ja tarkastan läksyt(tekevät läksyt heti koulun jälkeen). Laitan pyykkiä pesemään ja alan tehdä päivällistä.

Mies tyhjentää yleensä aamulla tiskikoneen, mutta jos ei ole ennättänyt, pyydän lapsia tyhjentämään. Mies tulee töistä yleensä niin, että ennättää viemään poikia harrastuksiin. Syödään koko perhe yhdessä jos ennätetään, muuten mies ja pojat syö treenien jälkeen tukevammin, ottavat vain välipalaa ennen treenejä.

Pienimmät lapset leikkivät sisällä tai ulkona ruuan jälkeen. Minä laitan sillä aikaa aamua varten vaatepinot jokaiselle valmiiksi ja viikkaan kuivausrummun kautta kiertäneet pyykit. Menen joka aamu klo 7 töihin, joten mies vie lapset aamulla tarhaan/eskariin. Iltapesut ja -palat on n. klo 20 ja nukkumaan lapset menevät klo 21. Itse menen viim.klo22 nukkumaan, kun herätyskello soi joka arkiaamu klo 5.15!

Vierailija
27/49 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menevät suoraan takapihalle leikkimään. Minä teen/lämmitän ruoan.

Syövät klo 16.30 ja takas pihalle.

Isi kotiutuu n. klo 17 ja kahvittelee ja menee tyttöjen kanssa pihalle tai riehuvat sisällä. Mä siivoilen.

Klo 18-19 alkaa mun jumpat, joten lähden omille teilleni ma-to.

Kotona isä kylvettää tytöt klo 18, iltapala klo 18.30, nukkumaan klo 19. Nukahtavat viimeistään 19.15

Vierailija
28/49 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiin tarhasta n. 16.30.

Leikkii naapureiden kanssa, äiti tekee ruokaa. Jos eilistä jäänyt, käydään kävelyllä tai pyöräilemässä(tai kaupassa). Ruokailu klo.18.

Jutellaan ja rupatellaan, katellaan hetki tv:tä. Klo. 19 käy suihkussa tai kylvyssä, harjataan tukkaa jne. 19.30 syö iltapalaa.

Klo.20 menee sänkyyn, nukahtaa ehkä 21. Sitten minä äitinä joko katson tv:tä, luen kirjaa tai opiskelen.

Ruoanvalmistuksen aikaan myös pyykit pyörivät ja samalla siivoillaan pieniä sotkuja pois tieltä, tiskikonetta täytetään jne. Toki viikonloppunakin pestään pyykkiä, mutta meillä on aika pieni kone ja mielummin sitä pesee silloin, kun on jo "valmiiksi" kotona, ettei tarvitse viikonloppuna seisoskella vahtimassa konetta, kun voi viettää aikaa vaikka jossain vähän pidemmälläkin, kuin vain omalla pihalla... :)

Vierailija
29/49 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska mulla on hyvin harvoin tietoa mitä lapset ovat ennen sitä tehneet (yleensä on kyllä läksyt jo tehty). Jos en mene suoraan töistä jumpalle, tulen kotiin n. 16.30. Siihen mennessä mies on yleensä ehtinyt ainakin aloittaa ruuanlaiton tai joskus jopa ruoka valmista. Syödään, siivoan keittiön. Lapset ovat kavereineen joko sisällä tai ulkona. Itse lähden lenkille tai menen jumpalle. Illalla kun lasten kaverit ovat häipyneet yritän muistaa tarkastaa läksyt, katsellaan telkkaria, syödään iltapalaa ja jutellaan. Muksut iltapesujen jälkeen nukkumaan n. klo 21, jonka jälkeen lösähdän sohvalle katselemaan omia suosikkiohjelmiani ja neulon. Jos lapsilla on harrastusilta niin sitten illan ohjelma on ihan toisenlainen... Lapset siis 7 ja 10 v.

Vierailija
30/49 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-17 välillä kotiin. Lapsi jää yleensä ulos kavereiden kanssa, Minä surffailen netissä, teen ruokaa, siivoon, istun pihalla naapureiden kanssa..

17.30 ruoka

18.00 ulkoilua, siivousta, nettisurffailua, telkkarin kattomista. MIllon mitäkin jaksaa ja huvittaa tehä. Lapsi on kavereineen joko ulkona tai jonkun luona.

19.30 lapsi kylpyyn ja minä katson salkkarit

20.00 iltapala

20.45 iltasatu

21.00 lapsi jää omaan huoneeseensa. Saa tehä siellä mitä huvittaa, käy omia aikojaan nukkumaan jos ei heti sadun jälkeen nukahda. Minun oma aika. Surffaan netissä tai katon telkkaria.

Vierailija
31/49 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain ihanneiltaako? kaikki ovat kuitenkin ilmeisesti vastanneet mitä tekevät normaalina iltana.

Vierailija
32/49 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona klo 17. Vähän jutustelua ennen ruuanlaittoa. Lapset katsoo lastenohjelmia tai leikkii, kun teen ruokaa. Ruoka klo 17.30/18. Sitten laitan pyykit koneeseen, siivoan pöydän ja laitan tiskit. Leikin lasten kanssa. Teen taas jotain pientä omaa tai järjestelen paikkoja. Lapset iltapalalle klo 19.30. Iltapesut, -satu ja nukkumaan klo 20.

Kun on kotona koko illan, tuntee ehtivänsä oikeasti ollakin lasten kanssa. Mutta jos on vähänkin jotain ylimääräistä ohjelmaa - kirjasto, kauppa, kyläily tms., niin ilta tuntuu tosi lyhyeltä.

Vierailija
33/49 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klo 16.20 kotona noin suurin piirtein, koko perhe yhtä aikaa

Klo 16.30-17:00 syödään, mulla on lähes aina ruoka joko valmiina jääkaapissa tai sitten teen jotain tosi nopsaa

Klo 17-18 lapset katsoo lastenohjelmia, sillä aikaa minä siivoan keittiötä, käärin pyykkejä kaappiin tms. pientä kotityötä, mies saattaa tehdä jotain "miestentöitä" tai sitten hän tekee mun kanssa jotain kotitöitä. Jos on tosi kiva ilma, niin skipataan ohjelmat ja kotityöt ja mennään ulos. Tai jos jomman kumman vanhemman täytyy käydä asioilla, niin hän käy tässä välissä.

Klo 18 jälkeen touhutaan lasten kans, luetaan, leivotaan, käydään ehkä ulkona kävelyllä tai lähipuistossa.

Klo 19 aloitellaan lasten iltapalatouhut. Samalla minä tarvittaessa ryhdyn valmistamaan huomisen ruokaa. Teen usein parille päivälle laatikkoruoan, keiton tai kastikkeen valmiiksi. Arkena tärkeintä on helppous ja terveellisyys, gourmee-ruoat on sitten viikonlopun heiniä.

Klo 19:45 lasten iltapesut ja lapset sänkyyn klo 20.

Vierailija
34/49 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klo 16.20 kotona noin suurin piirtein, koko perhe yhtä aikaa

Klo 16.30-17:00 syödään, mulla on lähes aina ruoka joko valmiina jääkaapissa tai sitten teen jotain tosi nopsaa

Klo 17-18 lapset katsoo lastenohjelmia, sillä aikaa minä siivoan keittiötä, käärin pyykkejä kaappiin tms. pientä kotityötä, mies saattaa tehdä jotain "miestentöitä" tai sitten hän tekee mun kanssa jotain kotitöitä. Jos on tosi kiva ilma, niin skipataan ohjelmat ja kotityöt ja mennään ulos. Tai jos jomman kumman vanhemman täytyy käydä asioilla, niin hän käy tässä välissä.

Klo 18 jälkeen touhutaan lasten kans, luetaan, leivotaan, käydään ehkä ulkona kävelyllä tai lähipuistossa.

Klo 19 aloitellaan lasten iltapalatouhut. Samalla minä tarvittaessa ryhdyn valmistamaan huomisen ruokaa. Teen usein parille päivälle laatikkoruoan, keiton tai kastikkeen valmiiksi. Arkena tärkeintä on helppous ja terveellisyys, gourmee-ruoat on sitten viikonlopun heiniä.

Klo 19:45 lasten iltapesut ja lapset sänkyyn klo 20.

Vierailija
35/49 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

haetaan klo 16. Sitten laitan jotain yksinkertaista ruokaa (tai lämmitetään jämiä) ja syödään.

Ruuan jälkeen häslätään siinä mitä nyt milloinkin. Klo 17.25 esikoinen katsoo Pikkukakkosen ja pienempi sylittelee jne.

Klo 18:sta alkaen tehdään milloin mitäkin, riippuen säästä ja jaksamisesta ja kekseliäisyydestä. Ei välttämättä mitään ihmeellistä. Kesällä oleskeltiin pihalla, viileämmällä säällä puuhaillaan sisällä. Lapset palloilevat jaloissa, välillä niiden kanssa leikitään ja välillä tehdään aikuisten asioita. Välillä molempia yhtä aikaa.

Iltapuulle aletaan käydä n. 20.30 - parhaillaan siis kirjoitan tätä samassa pöydässä iltapalaa syövän esikoisen kanssa. Sitten pisulle ja pesulle ja sänkyyn klo 21.

Yhteistä aikaa illalla on tyypillisesti 5 tuntia, mutta kaikki siitä ei ole ns. laatuaikaa vaan tosiaan sitä että kukin tekee mitä nyt ikinä tekeekin, vain samassa tilassa.

Me ei olla kovia kotitöiden tekijöitä, niihin ei normipäivänä käytetä paljon aikaa. Toki samalla saattaa laittaa esim. pyykkikoneen tai tiskikoneen tulemaan tai tyhjentää ne, mutta eihän siihen nyt monta minuuttia mene. Siivoilen pahimmat päältä samalla kun tehdään muita asioita, perusteellisempia siivouksia meillä ei harrasteta kuin ehkä kerran kuussa.

Vierailija
36/49 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla herään klo.7, jolloin laitan pyykit pyörimäään.Eli ehdin pestä pyykit ennen töihin menoa.

Koululainen tulee itse kotiin iltiksestä n.15.15

Ja eskarilaisen haen hoidosta n.16.00

Sen jälkeen ruoka ja lapset pihalle tai katsovat lastenohjelmia.Koululainen tekee läksyt tuolla välin kun haen eskarilaisen.Läksyt tarkistetaan ennen ulos menoa.

17-19 on siis joko yhteistä aikaa tai lapset ovat ulkona.Tuolla välin teen seuraavan päivän ruoan tai siivoilen kotia.

19-20 välillä iltapesut, palat jne.

20.00 meillä hiljaisuus.

klo.17-19, joten noina päivinä olemme kotona viim.16 aikaan.

Harrastuksen aikana täydennän viikon ostokset kaappiin.

Olen yksin lasten kanssa.

Vierailija
37/49 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika 3 v haetaan hoidosta n, klo 16.30.

Kotona ollaan n. klo 17.00 syö ruuan, jonka aina teen edellisenä päivänä.

Sen jälkeen pikkukakkonen 17-18.

Jos hyvä ilma niin ehkä ulos n. tunti.

Klo 19-20.00 ilta pesut pisut, iltapala ja salkkarit.

Pikkukakkosen aikana yleensä syön itse ja teen tarvittaessa seuraavan päivän ruuan.

Nukkumaan n. 20.30. Nukahtaa yleensä 21.00.

Peri kertaa viikossa käymme kaupassa koko perheen kanssa. Silloin ei pikkukakkosta katota.

Vierailija
38/49 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syömme (aina valmista ruokaa jääkaapissa arkisin) ja sitten ulos tai lastenohjelmat. Mies tulee yleensä 17-17.30 kotiin harrastuksiltaan, ollaan hetki koossa koko perhe, sitten äiti lähtee urheilemaan n. tunniksi.

Sitten onkin iltapala-aika klo 19 ja leikkiä yms. yhdessäoloa sekä ruuanvalmistus tarvittaessa seuraavia päiviä varten. Klo 20.30 pienempi (3v) nukkumaan, isompi katsoo n. 30 min vielä ohjelmia ja sitten nukkumaan. Aikuisten aika alkaa periaatteessa jo 20.30, koska isomman nukkumaanlaitto vie vain hetken.

Yhtenä iltana teen viikon ruokaostokset, la tai su siivotaan. Helppoa kuin heinän teko!

Vierailija
39/49 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyykkäystä (pyykkikone päälle, tyhjennys, kuivat pois narulta ja pestyt tilalle, usein toinenkin koneellinen), tiskarin täyttöä tai tyhjennystä.

Lasten hoputtamista syömään, läksyjen tekoon, iltapesulle, iltapalalle, hampaanpesulle, nukkumaan.

Omat iltapalat ja pesut.

11v ja 14v.

Itse pääsen sänkyyn aikasintaan klo 22, ihan sama monelta aamulla pitää herätä.

Vierailija
40/49 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa teitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan