Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yötyöläiset, miten järjestätte sairasloma-asiat

Vierailija
23.09.2009 |

lapsen sairauden vuoksi? Otatteko palkatonta vapaata, vaihdatteko vuoroja vai saako miehenne olla pois töistä palkallisena, vaikka olisittekin kotona nukkumassa. Pahalta tuntuisi tehdä jopa kolmekin yövuoroa välillä kunnolla nukkumatta, onko edes laillista? Olen siis palaamasaa hoitovapaalta yöhoitajan tehtäviin ja mietiskelen tässä valmiiksi jo mietn nämä sairaslomakuviot hoituvat?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on käytäntö- hieman epäselvissä tapauksissa tiedän lähiesimiehen selvittäneen miehen työajat. Hoitoalalla isoveli valvoo. Tiukasti.

Vierailija
2/23 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mutta jos se normaalissa päivätyössä olevia puoliso jää hoitamaan sairasta lasta, niin mitä väliä vaikka se yövuorossa oleva nukkuukin kotona?

Siis saatan ymmärtää, että vuorotöissä olevilta noita puolisonkin vuoroja saatetaan kysellä. Mutta jos se puoliso on normaalissa päivätyössä, niin tuskin sieltä aletaan selvitellä puolison työvuoroja.

26

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen sairauden vuoksi? Otatteko palkatonta vapaata, vaihdatteko vuoroja vai saako miehenne olla pois töistä palkallisena, vaikka olisittekin kotona nukkumassa. Pahalta tuntuisi tehdä jopa kolmekin yövuoroa välillä kunnolla nukkumatta, onko edes laillista? Olen siis palaamasaa hoitovapaalta yöhoitajan tehtäviin ja mietiskelen tässä valmiiksi jo mietn nämä sairaslomakuviot hoituvat?

Vierailija
4/23 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantajalta ettei tule yllätyksiä tositilanteessa?!

Vierailija
5/23 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämä kysymys tarkoitettu vastaaja 3:lle.

Vierailija
6/23 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla on yövuoron jälkeen oikeus 8 tunnin lepoon (nukkuma-aikaan), olisihan lapsi silloin hoidossakin jos olisi terve eli miehesi on oikeutettu palkalliseen vapaaseen vaikka nukkuisit kotona.

Vierailija
7/23 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama kai se on tekeekö yö- vai päivävuoroa, kyllä sairas lapsi hoitoa tarvitsee silti. Itse jäisin ainakin ennemmin yötyöstä kotiin hoitamaan, kuin pyysäisin päivävuorossa olevaa miestä jäämään, koska en kuitenkaan saisi itse päivällä nukuttua jos mies ja lapsi kotona.

Vierailija
8/23 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollisesti neuvotella työnantajan kanssa kaikille parhaiten sopivasta kompromissista. Tiedän kyllä mitä työehtosopimus sanoo asiasta ja kyseinen ongelma ei tosiaan ole millään muotoa työnantajan ongelma.

työnantajalta ettei tule yllätyksiä tositilanteessa?!

Vierailija
9/23 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla on yövuoron jälkeen oikeus 8 tunnin lepoon (nukkuma-aikaan), olisihan lapsi silloin hoidossakin jos olisi terve eli miehesi on oikeutettu palkalliseen vapaaseen vaikka nukkuisit kotona.

Sitten olen itse tulkinnut asian väärin. Tosin onkohan näissä alakohtaista vaihtelua?

Vierailija
10/23 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä mäkin lähtisin tulkitsemaan kuten 8, että yksi vanhemmista voi joka tapauksessa olla sairaan lapsen takia 3 päivää pois töistä, ei siinä kysellä, missä vuorossa se toinen on - siis se joka ei ole ottanut vapaata vaan tekee työvuoronsa myös lapsen sairauden aikana

Vierailija
11/23 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelmaan, mutta onhan sekin todella raskasta, että menettää tulevat vapaapäivät. Jotkut työnantajat edellyttävät muuten, että pitää myös toimittaa todistus, että puoliso todellakin on töissä kyseiseen ajankohtaan eikä esim. vapaapäivällä.

Vierailija
12/23 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairasta lasta hoitamaan, koska oletetaan, että isä hoitaa öisin. Samoin jos iltavuorosta pois, töihin on mentävä sitten kello 16.30 kun mies tulee kotiin. Kaksi ei voi olla palkallisesti yhtä aikaa sairasta lasta hoitamassa.

Vierailija
13/23 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yövuoron jälkeen nukkua jos on itse vastuussa sairaasta lapsesta ja pitäisi nukkua!

Toki jos mies tekee päivätyötä ja jää kotiin lapsen kanssa ja saa nukkua niin silloinhan sinä NUKUT töitten jälkeen.

Sairaan lapsen hoitamisessa ollaan yksitellen kotona, ei päälytysten molemmat mutta tokihan vaikka oman työvuoron jälkeen ollaan kotona! :D

Näin siis yövuoron jälkeen olet aamulla nukkumassa, vastaa normaalityöläisten yötä.

Saattaisin ottaa oman vuoroni yöksi pois ja olla kotona 247 oikeudella kuin alkaa kikkailemaan jos se on hankalaa.

Vierailija
14/23 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairasta lasta hoitamaan, vaikka äidillä onkin nukkumapäivä?

Vierailija
15/23 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään ihan faktatietoa, netistä löysin kyllä, ettei oikeutta palkalliseen vapaaseen olisi, jos toinen vanhempi kotona.(Vaikkakin nukkumassa)

Vierailija
16/23 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiin yövuoroista vaikka lapsi sairas.Itse on lapsi aamulla yövuoron jälkeen hoidettava ja mentävä viel yöksi jos niikseen tulee. Itse sain kerran lääkäriltä sairaslomaa lapsen sairauden takia, mutta työnantaja ei meinannu sitä hyväksyä kun oli yövuorot. Isä olis ollu kotona yöllä hoitamassa ja minä taas aamulla... Kannattaa siis selvittää asia!

Vierailija
17/23 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti oikeutta sairaan lapsen hoitovapaaseen ei ole, koska isä on yön kotona. sitä päivää ei siis lasketa! Päivällä isä ei saa, koska äiti on kotona!

En ymmärrä, miksei Tehy yms puutu näihin epäkohtiin, siis tähän ja esim. ns. katkenneeseen listaan! Todella epäreilut

Vierailija
18/23 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se miehen työnantaja tietää millaiset vuorot teillä puolisoilla on? Mistä se miehen työnantaja tietää edes missä puoliso on töissä?

Vierailija
19/23 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos äidillä nukkumapäivä.

Itse olen hoitanut kipeät lapset nukkumapäivinä kun ei ole oikein ollut muuta vaihtoehtoa. Työnantaja tarkastaa puoliskon työvuorot, joten valehteleminenkaan ei onnistu.

sairasta lasta hoitamaan, vaikka äidillä onkin nukkumapäivä?

Vierailija
20/23 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä puolisokaan voi jäädä lapsia hoitamaan. Meillä ainakin tarkasti kirjallisesti on ilmoitettava puolison työpaikka, työajat ja yhteystiedot. Olen ratkaissut asian joko vaihtamalla vuoroa tai ottamalla palkatonta. En tosin ole tehnyt koskaan pelkkää yötyötä.