Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuore sektiokokemus

Vierailija
23.09.2009 |

Ajattelin kirjoittaa tuoreeltaan sektio-kokemukseni, kun monet sektiosta aina kyselee.

Olin perätilan takia elektiivisessä sektiossa viime perjantaina.

Jännitin itse leikkausta hirveästi, mutta se oli todella erilaista kuin odotin/pelkäsin. Leikkaus oli vähän liiankin vaivattoman tuntuinen.

Spinaalin laitto oli kivutonta (iho puudutettiin ensin ja se oli ainoa kohta jonka tunsin ja tuntui saman verran kuin verikokeen otto) ja huomaamatonta, pissakatetrin laitto myös, koska se tehtiin heti spinaalin jälkeen, jolloin puudutus jo vaikutti.

Toimenpiteessa oli synnytyslääkäri sekä anestesialääkäri, joka tarkkaili monitoreja koko ajan ja istui vieressäni kysyen koko ajan vointiani ja mukavia jutellen, henkilökuntaa oli paljon, koko ajan n.7 ihmistä ja kaikki super mukavia ja iloisia.

Vauvan isä istui vieressäni silittelemässä päätäni leikkauksen alusta asti vauvan ulosottoon saakka eli n.10min.

Kerran koko leikkauksen aikana verenpaineeni romahti ja tuntui, että en saa happea - ihan kuin joku tiukka kuminauha olisi ollut rintani ympärillä, anestesialääkäri korjasi asian nopeasti lääkityksellä.

Kun vauva saatiin ulos, kuului heti mahtava rääkäisy, olo oli aivan ihana ja epätodellinen.

Minulle näytettiin vauva nopeasti ja isä lähti pesemään ja punnitsemaan vauvaa viereiseen huoneeseen kätilön kanssa ja minun kohdun tyhjentäminen & kursiminen aloitettiin.

Noin 10min kuluttua vauva tuotiin kapalossa rinnalleni ja sain pitää sitä yli 10min siinä, todella ihanaa, itkin onnesta.

Sitten vauva ja isä lähti osastolle ja minun leikkausta jatkettiin ja lopuksi minut siirrettiin heräämöön, jossa aika kului H-I-T-A-A-S-T-I, koska olisin halunnut pitää vauvaa heti.

Olin ollut siellä 15min kun puudutus alkoi häviämään ja sain jo jalat helposti koukkuun.

Kipua en tuntenut, sillä sain morfiinia leikkauksen yhteydessä, morfiinista sain järkyttävän kuumotuksen ja kutinan kasvoihin, mutta sekin hävisi antihistamiinilla ja tuo on kuulemma tavallinen reaktio, joskin todella kamalan tuntuista.

Minut siirrettiin 1½ tunnin jälkeen osastolle, jossa vauveli jo isin kanssa nälissään odottelikin.

Imetin kaksi kertaa perjantain aikana, lauantaina maito nousi rintoihin ja nyt imettäminen sujuu todella hyvin.

Perjantai meni makoillessa sängyssä vauvan kanssa, jonka kätilöt pääosin hoitivat.

Lauantai aamuna kun heräsin ei ollut kipua, mutta ylösnouseminen istuma asentoon jäätävän kivuliasta, kuten myös suorassa seisominen, mutta nousin kuitenkin ihan itsekseni, kävin suihkussa ja kävelin huoneessa, kävelin myös jo la, vauvaa en jaksanut kunnolla vielä nostella.

Su meni jo reippaammissa merkeissä: hoidin vauvaa, kävelin sen kanssa, söin normaalisti, pääsin jo paljon paremmin eli vähemmillä kivuilla sängystä ylös.

Imettäminen sektiohaavan kanssa on vaikeaa, monet asennot sattuvat haavaan tai ovat inhoittavan tuntuisia leikkauskohdasta.

Ma oli jo taas paljon parempi su verrattuna ja pääsinkin iltapäivällä kotiin.

Huonekaverini oli normaalisti alateitse synnyttänyt ja täytyy sanoa, että vaikka hänelläkin oli kipuja, niin olivat kyllä ihan erilaisia kuin minun, hänellä lähinnä istuminen sattui repeytymien/tikkauksen takia, mutta kateeksi kävi kun hän pystyi kävelemään normaalisti heti ja hoitamaan ja nostelemaan vauvaa, eikä joudu myöskään viikkokausia varomaan nostelemista - toisin kuin minä.

Nyt jälkeen päin ihmettelen pelkosektioon meneviä.. mitä pelkäätte? synnytyskipua?

Voin kertoa, että kyllä ne kivut tulevat sektiossakin, ne tulevat vain jälkeen päin ja sen lisäksi vatsaa kiristää niin, että joutuu oikein vääntämään itsensä suoraksi, tuntuu että olisi liian lyhyet vatsalihakset tjn. Lisäksi vatsa turvottaa enemmän ja ajoittain tuntuu kuin olisi jotain nestettä vatsassa.

Myöskin suolen toiminta lakkaa, itse en ole nyt neljään päivään käynyt isolla hädällä, varmaan joudun microlakseihin turvaamaan.

Leikkausarpi on bikinirajan alla vaalea ja ohut, eikä sitä näe kuin läheltä.

Tässä minun synnytys kokemukseni :)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa, että kyllä ne kivut tulevat sektiossakin, ne tulevat vain jälkeen päin

Joo, mutta sektion aiheuttama kipu on niin hyttysen ininää synnytyskipuun verrattuna :). Kun on kokenut oikein tosi kipeän synnytyksen, sektio on siihen verrattuna taivas kaikilta osin.

Vierailija
2/8 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, sektio on tosi taivas varsinkin silloin,kun vahingossa leikataan valtimo poikki, äiti meinaa kuolla verenhukkaan, kun suonta ei saa suljettua ja vauvalle tulee päähän haava....ja sitä ennen ollaan yritetty alakautta...jeah!suosittelen sektiota kaikille :P

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oysista ei kyllä päästetä kotiin ennenkuin suolisto on toiminut.

Vierailija
4/8 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin sektio oman ja vauvan tulehdustilan takia juuri ennen ponnistusvaihetta. Eli olin jo kestänyt supistelut yms. kivut mutta sitten päätettiin tehdä sektio, koska vauvan henki oli vaarassa.

Siinä vaiheessa kun leikkaussaliin pääsin, olin helpottunut, kuumeinen ja sekava. En juurikaan muista mitään koko ajalta. Välillä oli pahoinvointia leikkauspöydällä maatessani ja tuntui kuin tukehtuisin oksennukseen, kun olin niin tunnoton etten pystynyt nielaisemaan..

Vauvan synnyttyä "heräsin parkumiseen. Sen jälkeen vauva vilautettiin minulle ja kiidätettiin teholle. Vauvan näin seuraavan kerran n. 17h:n kuluttua..Ja sain syliini vasta 2vrk:n ikäisenä, koska hänellä oli tulehdustila ja oli niin kosketusherkkä ettei häntä saanut "turhaan nostella.

Osastolla seuraavana aamuna herätessäni olo oli kamala. Katetri poistettiin pian joten oli pakko yrittää nousta ylös. Haavakipu oli ihan karsee, mutta kipulääke auttoi jonkin verran.. Pari viikkoa synnytyksestä piti nousta kyljen kautta seisomaan, koska haava oli niin kipeä. Nykyään 8kk:n kuluttuakin haavaan sattuu esim. lenkillä ollessani tai kun muuten seison pitkään.. Että semmonen kokemus sektio täällä, ens kerralla toivon saavani synnyttää alakautta..

Vierailija
5/8 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä makasin päivän synnyttämisen jälkeen sektiopöydällä suunnattoman onnellisena että sain olla siitä. Siitä lähtien kaikki menikin todella hyvin, olin yllättynyt siitä miten hyvin ja vähillä kivuilla toivuin.

Vierailija
6/8 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivuliaan ja pitkän alatiesynnytyksen kokeneena sektio toisesta lapsesta oli taivas!

Kaikki meni täydellisesti, sain olla isän ja vauvan kanssa heräämössä, hoitaja otti meistä valokuvia ja tunnelma oli upea.

En kaivannut missään vaiheessa kipulääkettä, sängystä ylös nouseminen tapahtui täysin kivuitta ilman minkäänlaista vaivaa. Imetin jo heräämössä ensimmäisen kerran ja sen jälkeenkin täysin normaalisti 3h välein kuten esikoisestakin.

Hoidin vauvan leikkauksen jälkeisestä päivästä itse, leikkauspäivä piti maata sängyssä ja isä vaihteli vaippaa ja nosti lasta syömään.

Enpä olisi voinut helpommalla päästä.

Vierailija
7/8 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa, että kyllä ne kivut tulevat sektiossakin, ne tulevat vain jälkeen päin

Joo, mutta sektion aiheuttama kipu on niin hyttysen ininää synnytyskipuun verrattuna :). Kun on kokenut oikein tosi kipeän synnytyksen, sektio on siihen verrattuna taivas kaikilta osin.

Vierailija
8/8 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkaus on aina isompi riski, siksi en kuitenkaan pelkosektioita oikein hyväksy. perätilasektiot puolestaan ymmärrän täysin. ja toki muistakin syistä. olen töissä sektioita hoitavassa leikkausosastolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi