Miten teillä jaetaan raha-asiat perhevapaiden aikana?
Hei!
Tosi useasti kuulee puhuttavan, miten rahat ovat yhteisiä viimeistään siinä vaiheessa, kun tulee lapsia. Meillä on ollut aina pilkuntarkka kustannusten jako ennen lasta ja mitenkäs vanhat koirat uusia temppuja oppisi eli edelleen nyt jaetaan 50/50 kaikki.
Kävi vaan mielessä, että mahdanko olla universumin ainoa, joka velkaantuu korvia myöten miehelleen hoitovapaan aikana, kun en pysty osallistumaan asuntolainan lyhennyksiin tms. Hän meinaa pitää myös hoitovapaata myöhemmin, mutta on ollut kova poika säästämään, eikä moista tilannetta ole toisinpäin tuonnempana.
Ja ken haluaa vinoilla, että mene idiootti töihin, niin kiitos ajatuksesta jo etukäteen. Rakentavat kommentit ovat toki tervetulleita.
Kommentit (20)
Eikö perheen kesken kuulu jakaa? Ettekö voi sen hoitovapaan (sekä sinun että miehesi) ajan opetella elämään yhdestä pussista.
Mä jotenkin koen sen outona, että rahasta tehdään niin iso juttu perheiden sisällä. Mikä siinä on niin arvokasta, että sitä pitää omia ja haalia myös rakkaimmiltaan? Aiheuttaa toiselle velkakierre vaikka toinen vois osallistua auttamaan...
että samassa perheessä elävillä on erilainen taloudellinen tilanne.
Eräällä kaverillani oli niin, että mies maksoi lainaa ja pakollisia laskuja ja hummasi loput rahat baariin ja viihde-elektroniikkaan. Vaimo eli kädestä suuhun, eikä ollut varaa ruokaa ostaa lasten vaatteista puhumattakaan. Sitäkään en ymmärtänyt ollenkaan.
Mä en suostuisi ottamaan mieheltäni velkaa, jos meillä olisi yhteisiä lapsia ja yhteinen koti.
Se maksaa, jolla on rahaa ja yhteiseen hyvään menee sun hoitoapusi ja miehen rahat. Toki meilläkin omat tilit on ollut, mutta silti yhteiset rahat.
Teidän systeemi tosiaan lienee aika poikkeuksellinen, mutta jos olette itse tyytyväisiä siihen, niin mikäs siinä.
Jos olette naimisissa, niin teidän systeemi lienee ainakin lain hengen vastainen, koska avioliitossa on elatusvelvollisuus, joten en tiedä kuinka päteviä tuollaiset velkakirjat olisivat riitatilanteessa.
Yleensä kai tosiaan rahat on yhteisiä, koska perhekin on yhteinen. Meillä tehdään sen päälle niin, että niistä yhteisistä rahoista säästetään kahdessakin eri muodossa eläkettä sillä kotona olevalle. Siis suoraan osakkeisiin ja sitten myös vakuutukseen.
Minusta on outoa, että perheenjäsenillä on eri elintaso. Omasta näkökulmastani tuo teidän systeemi on täysin käsittämätön.
Ei kenenkään pitäisi velkaantua puolisolleen siksi, että hoitaa yhteisiä lapsia kotona. :( Ymmärtäisin epätasapainon esim. sellaisessa tapauksessa, että toinen olisi sössinyt raha-asiat vaikka ottamalla hirveästi pikavippejä. Silloin olisi reilua, että mokannut korjaisi itse jälkensä.
että samassa perheessä elävillä on erilainen taloudellinen tilanne.
Eräällä kaverillani oli niin, että mies maksoi lainaa ja pakollisia laskuja ja hummasi loput rahat baariin ja viihde-elektroniikkaan. Vaimo eli kädestä suuhun, eikä ollut varaa ruokaa ostaa lasten vaatteista puhumattakaan. Sitäkään en ymmärtänyt ollenkaan.
Mä en suostuisi ottamaan mieheltäni velkaa, jos meillä olisi yhteisiä lapsia ja yhteinen koti.
Se maksaa, jolla on rahaa ja yhteiseen hyvään menee sun hoitoapusi ja miehen rahat. Toki meilläkin omat tilit on ollut, mutta silti yhteiset rahat.
Säälin sun kaveria : (
Miehesi maksaa hoitovapaasi aikana perheenne asuinkustannuksia, mutta sun on sitten myöhemmin maksettava miehelle noista kustannuksista puolet takaisin?
Ei jumankauta, HEIVAA HEVON KUUSEEN TUOLLAINEN ITSEKÄS PASKA! Ei tuu tuollaisesta suhteesta mitään. Jos ei hyvällä sitten pahalla. Jos ei maksa nyt kun asutte saman katon alla, sittenhän maksaa elarit. Ja eikä takuulla saa ketään maksamaan niistä puolia!
Mulla oli tuollainen mies, onneksi ei ollut lapsia. Oli superpihi. Jos kävi kaupassa ja osti astianpesuainetta ja talouspaperia, löi mulle kassakuitin nenän eteen ja mun oli maksettava niistä puolet. Oikeesti.
Kävin miettimään asioita, että mitä sitten jos meillä olis lapsia... Suhde meni tahdostani poikki, joten onneksi ei tullut lapsia. Kyllä näitä asioita olisi kannatanut miettiä ennen lapsia.
Eli jos vaikka miehen tulot ovat 70 % teidän kokotuloistanne, hän maksaa sen 70 % menoistanne? Meillä ainakin mennään suunnilleen tämän mukaan, eli kumpikin laittaa palkastaan yhteiselle taloustilille rahaa suhteessa palkkaansa. Ei nyt mitään tarkkoja prosentteja ole laskettu, mutta suunnilleen.
Tai siis niillä, jotka sinä olet hänelle velkaa ja maksat hänelle? Ostaa jotain ihan vain itselleen, ei sinulle eikä lapsille?
kun tulot ovat ~samansuuruiset.
Mutta järkevin tapa jakaa menot on suhteuttaminen tulojen mukaan. Eli jos toisella jää käteen 1000€/kk ja toisella 2000€/kk, niin menot jaetaan suhteessa 1/3 ja 2/3.
Ja kun toinen on esim. lasten kanssa kotona, niin sama suhde säilyy, eli jos tulot tippuvat 500 euroon kuussa ja toisella pysyvät 2000 eurossa, niin toinen maksaa 1/5 ja toinen 4/5 osaa
(Ja tietenkin usein tulojen laskiessa on menoja karsittava, eli pitää prioirisoida mihin on varaa ja mihin ei)
Itse ne katselisi miestä joka ei myös taloudellisesti huolehdi perheestään. En käsitä perheitä joissa äiti elää kädestä suuhun (kun maksaa kaikesta puolet) ja mies samaan aikaan kerää isoja säätöjä / hummaa rahojaan kaikkeen turhaan tai ylelliseen.
Ja homma toimii myös toisinpäin; jos mies jää työttömäksi, lähtee jatkamaan opintojaan, jää lasten kanssa kotiin tmv. jolloin tulot "romahtavat", niin silloin vaimo maksaa enemmän kun tienaa enemmän.
Ihan hyvällä, en siis halua moralisoida, mutta olisiko nyt miehesikin aika kasvaa aikuiseksi ja perustakaa yhteinen pankkitili koko perheelle. Olen kohta 20 v ollut naimisissa ja jo sitäkin ennen meillä oli yhteiset rahat. Ei ole ikinä tullut muu mieleenkään. Ei kai kannata käyttää elämäänsä rahojen laskemiseen ? Lapsellekin olisi parempi oppia se malli että vanhemmat pelaa yhteen. Keskustele siis miehesi kanssa vakavasti vaikka oletkin nyt altavastaajana.
Että asuntolaina oli puoliksi, kummallakin siis oma laina. Perheen mies oli maksanut lainansa jo aikoja sitten, mutta rouva ei, eikä näin ollen voinut jäädä kotiin niin pitkäksi aikaa lapsen kanssa kuin olisi halunnut, koska lyhennysvapaata sai vain vuoden ja oli mentävä töihin, jotta sai jatkettua lainansa maksua.
että miksi ollaan yhdessä jos elämä ei ole yhteinen ? eikö tämä kuvasta täydellistä itsekkyyttä ja taitaa olla miehet asialla. Terv hieman miestään enemmän tienaava nainen ja meillä rahat on yhteidet ja velat kanssa.
Onko tämä sinulle ihan ok? Haluatko elää näin?
Pidättekö täsmälleen yhtä pitkän hoitovapaam (mukaanluettuna sinun äitiyslomasi)? Jos ette, niin eikö tuo nyt ole aika epäreilua.
En pystyisi ikinä kuvittelemaan meille tuollaista tilannetta, vaikka molemmilla ihan omat tilit onkin. Perheenä kuitenkin lopulta rahat ovat yhteisiä, eli molempien tulot laskettuna yhteen määräävät sen millä tasolla eletään - me kumpikin. Kun yhteenlasketut tulot ovat enemmän molempien ollessa töissä eletään vähän leveämin, kun toinen hoitaa lapsia kotona ollaan sitten tarpeen vaatiessa vähän niukemmin. Ei niin, että toinen reissaa Thaimaassa ja toinen nälkiintyy kotona.
Siinä sanotaan, että puolisot ovat toisiinsa nähden elatusvelvolliset. Ja että enemmän tienaava puoliso tietenkin maksaa suhteessa enemmän perheen yhteisistä menoista. Yksinkertaista, eikö?
kaikki jaetaan tasan, eikö silloin miehen tarvitse myös maksaa vaimolle puolet lapsen hoitajan palkasta eli 5€ tunti niiltä tunneilta kun ei lastaan hoida.
Jos vastaat ei, niin miksi sinä joudut yksin maksamaan lapsesta aiheutuvat kulut?
Minä en katsoisi tuollaista miestä päivääkään. Jos joutuisin yksin lapsen kulut maksamaan niin olisin mielummin sitten ihan virallisestikin yh. Saisipahan ainakin elarit mieheltä.
vanhanaikaista. Ennen ollut ihan ok kun oli yleistä että mies toi leivän ja nainen hoiti kotona lapsia, mutta ei se "nykyaikaa" ole.
Mutta kulut kyllä pitää jakaa, ja juurikin suhteessa tuloihin.
En osaa selittää miksi yhteinen tili ei minusta olisi luontevaa, ehkä siksi että en halua että joku näkee mihin rahani käytän (vaikka mitään salattavaa ei ole...!!!) eikä minua kiinnosta mihin mieheni "ylimääräiset" rahansa käyttää.
Homma toimii hyvin kun suunnilleen suhteessa tuloihin jaetaan menot. Meillä juttu menee niin, että toinen maksaa tiettyjä laskuja ja toinen toisia, samoin ruoka ymv. hankinnat maksetaan "puoliksi" periaatteella se maksaa joka kuapassa käy/saa lompakon ensinksi kassalla esille.
Eli euroja ei todellakaan lasketa "tarkalleen", mutta molemmat vastaavat osasta laskuista ja muista ostoista ja hankinnoista, ja molemmille jää myös sitä "omaa rahaa" ihan riittävästi omiin hankintoihin ja harrastuksiin ymv. mihin nyt rahaa menee.
Pähkinänkuoressa; pakolliset menot hoidetaan yhdessä, ja myös omiin menoihin jää molemmilla rahaa riittävästi. Kun tulot ovat pienentyneet esim. juuri lasten vuoksi, on toinen lisännyt panostustaan pakollisiin menoihin, ja molemmille on edelleen jäänyt myös "omaa rahaa" minkä on voinut käyttää mihin haluaa.
ja onko se sun miehen mielestä ok ?
Oikeesti, aikooko sun miehesi oikeesti jäädä hoitovapaalle ? Jos aikoo, no, teidän päätös, mutta mun mielestä jos sä jäät hoitamaan teidän yhteistä lasta, sun miehen pitäis maksaa sulle palkkaa.
Mun ystäväpariskunnalla on ihan samanlainen tilanne, lisänä se, että mies tienaa tosi paljon enemmän. No, hänellä on myös 2 lasta entuudestaan, joista maksaa elatusmaksua. Ystäväni piti mennä töihin kun lapsi oli just täyttänyt vuoden, ihan saman asian takia. Ei olisi voinut maksaa puolia vuokrasta muuten.
Lisäksi mies ei vieläkään osallistu lapsen kustannuksiin millään lailla. Ne ostetaan lapsilisästä ja jos ei riitä, pitää katsoa peiliin, on miehen kommentit.
Tulinpa kovin vihaiseksi ja sain kyllä lisää ajattelemisen aihetta. Hohhoi. Teroitanpa nyt hampaat ja nostanpa kissan uudestaan pöydälle...
t. universumin ainoa
Ainut oikea tapa jakaa raha-asiat perhevapaiden aikana on se, että kaikki tulot laitetaan yhteen kasaan ja siitä sitten maksetaan KAIKKI menot. Myös sen kotonaolevan. Tietenkin! Mitään isompaa ei silloin itsenäisesti osteta vaan katsotaan tilin saldoa onko hankinta mahdollinen.
Silloin kun on lapsia, rahojenkin pitäisi olla jollain tasolla yhteisiä! Eli vaikka oliskin omat tilit, niin se maksaa jolla rahaa. Toisenkin menoja!