Yle: Margariinien terveyserot yllättävät
Uuden tutkimuksen mukaan kevytmargariinit ovat epäterveellisempiä kuin rasvaiset.
Kuluttaja -lehdessä julkaistun vertailun mukaan ihmisten tulisi valita aina yli 60% rasvaa sisältävä margariini, joka on valmistettu kasviöljystä.
Kevytmargariinien rasvakoostumus on usein huonompi kuin rasvaisempien margariinien. Huonoa,eli kovetettua rasvaa on liikaa suhteessa hyvän eli tyydyttymättömän rasvan määrään.
Olennaisinta ei siis ole rasvan määrä, vaan minkä laatuista rasva on.
Kommentit (29)
terveyspropaganda on niin kiveen hakattu, että se toinen mielipide (voi ja kerma ovat terveellisempiä kuin kevytkermat ym.) ei pääse mitenkään läpi mediassa.
koholla (5,5) niin mitä mun nyt pitäisi käyttää? Ostin tuon artikkelin perusteella Keiju 60% ja sitä sipaisen leivän päälle. Onko se nyt sitten paha?
koholla (5,5) niin mitä mun nyt pitäisi käyttää? Ostin tuon artikkelin perusteella Keiju 60% ja sitä sipaisen leivän päälle. Onko se nyt sitten paha?
kokeile ainakin. Luulen että auttaa. Eikä toi sun kolesteroli nyt niin hirveän koholla vielä ole!
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/09/margariinia_ei_kannata_jattaa_poi…
Eihän ylen uutinen ollut mikään uusi juttu. Margariineissa on terveellisiä rasvoja ja mitä suurempi rasvapitoisuus, sitä terveellisempi margariini. Siis ennemmin 60% margariini. Leivontaan en käytä kovaa leivontamargariinia vaan näitä rasiamargariineja.
Hyvien rasvojen osuus oli yli suositellun ja triglyseriditkin oivat. Lääkäri vain oli kauhean tohkeissaan: pitäis muka laihduttaa (painoindeksi nyt 21) ruokavaliota muuttaa, tulla vuoden kuluttua uusintestiin jne. Menin ihan paniikkiin.
26
mutta mun tutulla kolesteroliarvot laskivat kohdalleen kun hän aloitti "karppaamisen" tai enkuksi "low carb-diet". Voihan kolesteroliarvon laskeminen myös johtua siitä että kun välttää huonoja hiilareita, syö samalla paljon kasviksia ja kasviksillahan on suotuisat vaikutukset kolesteroliarvoihin ja verenpaineeseen. Karppaajat yleensä syövät myös paljon rasvoja, esim. juuri voita ja oliiviöljyä.
Nyt täytyy kuitenkin muistaa
että kun Pohjois-Karjala-projektissa vaikutettiin pohjoiskarjalalaisten ruokavalion rasvakoostumukseen (voi ja läski pois, tyydyttymättömiä rasvoja tilalle), niin keskimääräinen elinikä piteni 7 vuotta.
...muualla Suomessa elinikä piteni vielä enemmän.
Omistaa mm. oman ravintolan, joka keskittynyt ns."terveysruokaan"...
Perustelee näkemystään mm. sillä, miten ns. pöytämargariinit käsitellään, millainen niiden valmistusprosessi on jne. Samaa pätee noihin käsiteltyihin öljyihin.