HORMONIKIERUKKA?
Millaisia sivuvaikutuksia?
Onko esim. haluttomuutta ja mielialavaihteluita?
Ajattelin otattaa tämän, mutta kannattaako??
Kommentit (10)
Kauheet vuotohäiriöt tiputtelua jatkuvasti ja kunnon vuotokin saattaa kestää yli parikin viikkoa. Lisäksi on tullut vatsakramppeja, vaikka ei tulisikaan vuotoa. Muuten varmaan ihan kätevä kapistus kun ei juurikaan tarvi sitä ajatella, mutta tosiaan kaikilla ei menkat helpotu.
Mulla ainakin toiminut loistavasti! Vuodot jäivät melkein heti kokonaan pois, eikä kuukautisia ole ollut nyt vuoteen. Hormonikierukan hormoni EI imeydy verenkiertoon vaan vaikuttaa kohdun limakalvoon paikallisesti niin, että kohdun limakalvo ei paksune, joten munasolu ei pysty kiinnittymään eikä vuotoja suurimmalla osalla tule. Mulla pillerit aiheuttivat painonnousua ja mielialavaihteluja, mutta hormonikierukan kanssa en ole kärsinyt näistä ongelmista lainkaan.
Mulla on ollut hormonikierukka vajaan viikon, enkä kyllä osaa olla muuta kuin tyytyväinen. Jos tällä stressittömyydellä pääsee elelemään seuraavat viisi vuotta, niin olen erittäin tyytyväinen.
Laittaminen sattui jonkin verran ja seuraavat pari päivää olivat melko tuskaisia. Niistä selviää, kun vetää Buranaa sen verran kuin sielu sietää. Sitten helpotti: ei vuotoja, ei kipuja.
Haluttomuutta pelkäsin minäkin, kun melkoisen aktiivinen olen, mutta ei ole ainakaan muhun vaikuttanut millään tavalla. Päin vastoin, kiva, kun ei tarvitse olla huolissaan raskauden mahdollisuudesta.
Maha mulla on ollut tosi turvoksissa, toivon, että laskeutuu lähipäivinä.
Laittaminen ei sinänsä sattunut, mutta sen jälkeen tuli vahvat menkkamaiset kivut, jotka jatkuivat 4-5 päivää. Minulle ei voitu laittaa sitä kuukautisten aikana, koska mun kuukautiset oli jääneet pois jo yhdistelmäpillereiden aikaan.
Minulle ei tullut mitään finnejä tai näppylöitä, ja hiuksetkaan ei rasvoitu enää niin nopsaan kuin aiemmin. Tuhruvuotoa oli useampia viikkoja, mutta ei kuukautisia. Joskus vuotaa edelleen pari tuntia, 3-4 kertaa vuodessa.
Pillerit vaikutti enemmän, nyt mun halut on palanneet ja omasta mielestäni ainakin olen paljon aktiivisempi, iloisempi ja positiivisempi muutenkin.
Ja ennenkaikkea ei tarvitse kärsiä kuukautisista ja ehkäisynähän tämä on varmin keino.
Minä sain h-kierukan kelan piikkiin vuotohäiriöitteni takia ( aiemmin saatoin vuotaa viikkoja, siis kun en syönyt pillereitä ja usein jouduin syömään hormonikuureja vuodon lopettamiseksi), eli on myös edullisin vaihtoehto.
Ollut kohta vuoden. Ennen menkat kesti 4 pvää, nyt tulee milloin sattuu ja kestää parikin vkoa. Tuhrua tulee lähes koko ajan. Vuotamatonta on siis kuukaudesta ihan muutaman pvän.
Jos näitä ei lasketa, niin muuta ongelmaa ei ole. Mutta vuodot on kyllä tosiaan menneet paljon huonompaan suuntaan aikaisempaan verrattuna. Ekana oli kans näppylöitä joka paikassa, mutta ne hävis parissa kk:ssa.
Kauheet vuotohäiriöt tiputtelua jatkuvasti ja kunnon vuotokin saattaa kestää yli parikin viikkoa. Lisäksi on tullut vatsakramppeja, vaikka ei tulisikaan vuotoa. Muuten varmaan ihan kätevä kapistus kun ei juurikaan tarvi sitä ajatella, mutta tosiaan kaikilla ei menkat helpotu.
Ei muita ongelmia kuin ensimmäinen vuosi tiputteli. Mutta se on pientä. Loistava kapistus on.
Alkuun vuosi lähes joka päivä, menkat venyivät mullakin kahden viikon pituisiksi, puoli vuotta meni ok (kiukkuisuutta lukuunottamatta) ja nyt taas vuotaa ja tiputtelee miten sattuu. PMS paheni yllättäen kierukalla, olen aivan raivohullu jatkuvasti kun jatkuvasti vuotaa. Otatan pois.
Kokeilemalla selviää sopiiko se. Jos vuodot ei n. 3kk:ssa, viimeistään 6:ssa ole asettuneet, niin sitten se ei sovi.
Minulla tiputteli kokonaisen vuoden, mutta jos sen jälkeen on ollut 5 hyvää vuotta, niin,...
10
Kokeilemalla selviää sopiiko se. Jos vuodot ei n. 3kk:ssa, viimeistään 6:ssa ole asettuneet, niin sitten se ei sovi.
mutta ne jäivät pois. Muuten loistava kapistus. Vuodot jäivät heti pois ja ovat pysyneet poissa, hemoglobiini parani 50 pykälää