Lapsellamme on jo nimi, ristiäiset tuntuvat turhilta.
Mutta kun ukko haluaa lapsen kastettavan. Eilen postitin lapsen nimitiedot maistraatille ja kelakorttikin tulee postissa lähiaikoina. Jaksaako niitä ristiäisiä turhan takia alkaa järjestämään, varsinkin kun ukkokaan ei ole kirkossa käynyt kertaakaan 10 yhdessäolo vuotemme aikana.
Kommentit (33)
Kastejuhla merkitsee paljon ainakin lapsen isovahnhemmille.
Jäkä jäkä jäkä. Mistä sä tiedät muiden isovanhemmat. Meillä edes isoisovanhemmat ei kuulu kirkkoon, joten...?! Eiköhän me pärjätä ilman kirkkoakin!
mä en olisi voinut elää jos mun lasta ei olisi kastettu.
Oikeesti vietin monta itkuista unetonta yötä tän takia. Mulle oli äärettömän tärkeää, että mun lapsi kastettiin.
Sulla on oikeus mielipiteisiisi, mutta kyllä mä pidän sitä surullisena ja valitettava että ihmisillä tuntuu liian usein olevan hyvinkin heikot perustiedot kristinuskosta, jolle kulttuurimme länsimaissa pitkälti perustuu (riippumatta onko uskolla henkilökohtaista merkitystä tai ei). On se vaan ihmeellistä että niin monasti sanotaan että lapsi saa nimen kasteessa. Sinulle siinä ei ole mitään outoa, minulle on. Meillä molemmilla on kuitenkin oikeus omiin mielipiteisiimme.
Kulttuurisidonnainenkin tää juttu on, siis se että sanotaanko että lapsi saa nimen kasteessa. Esim. jenkkilässä et kirjaimellisesti saa lähteä vauvan kanssa pois sairaalasta ennenkuin olet ilmoittanut vastasyntyneen nimen jo sairaalassa ollessasi. Lapsen nimi merkitään virallisiin papereihin, eli siellä ei edes ole sitä mahdollisuutta että ihmiset sekoittaisivat nämä kaksi käsitettä toisiinsa; kasteen merkityksen ja nimen antamisen, ne ovat selkeästi kaksi eri asiaa. En tiedä miksi Suomessa on yhä se käytäntö että nimeä ei tarvitse antaa ennen sairaalasta kotiuttamista.
ovat kaikki eri asioita.
KASTEEN MERKITYS
Kasteessa Jumala liittää meidät Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Jumalan Poika on kuollut puolestamme, ja hänen voittonsa kuolemasta antaa meille osallisuuden uuteen elämään.
Kaste velvoittaa luottamaan yksin Kristukseen ja elämään hänen esimerkkinsä mukaisesti. Joudumme kuitenkin joka päivä tunnustamaan, että uuden ihmisen rinnalla meissä elää itsekäs, vanha ihminen, joka vetää meitä pois Jumalan luota.
Kerran saatu kaste kantaa läpi koko elämän. Kasteen liitto on varma silloinkin, kun uskomme horjuu. Kun turvaamme kasteen armoon, meidän ei tarvitse omin voimin tehdä parannusta. Pyhä Henki kitkee meistä joka päivä itsekkyyttämme ja herättää meissä uutta uskoa ja rakkautta. Kaste antaa meille rohkeuden sekä elää että kuolla.
Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa. Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. (Room. 6:3–4)
Astukaamme sen tähden Jumalan eteen vilpittömin sydämin ja varmoina uskossamme, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä. Pysykäämme horjumatta tunnustuksessa ja toivossa, sillä hän, joka on antanut meille lupauksensa, on luotettava. (Hepr. 10:22–
Jos kirkko ei merkitse teille mitään, järjestäkää "ristiäiset ilman ristiäisiä" eli nimijuhlat lapsellenne. Kutsutte vanhempanne ja ehkä sisaruksenne, tarjoatte kahvia, kakkua ja suolapalaa ja kerrotte että vauvan nimi on nyt se-ja-se. Tunnelmallinen ja mukava perhejuhla, jossa toivotetaan suvun uusi jäsen tervetulleeksi.
kirkkoon. Ja uskon kyllä kristittyjen Jumalaan, ehkä jopa tapakristittyjä enemmän.
En vain halua veroillani rahoittaa kirkkoa, joka auttaa mieluuummin ulkomaille, kuin kotimaan köyhiä. Tämä arkkipiispan eilinen lausunto, että kirkko auttaa tarvittaessa piilottamaan karkotuspäätöksen saaneita turvapaikanhakijoita, oli viimeinen pisara ja perun ristiäiset, vaikka pappi onkin jo varattuna.
Eipä ole ev.lut kirkko koskaan ollut noin pontevasti ajamassa suomalaisten köyhien asiaa. ap
ettei täällä kohta käydä perjantaisin moskeijassa sen sijaan että mennään sunnuntaisin kirkkoon.
Vieras: "Kasteessa Jumala liittää meidät Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen."
Tämä ei pidä paikkaansa. Raamatun mukaan Kristukseen kuolemaan & ylösnousemukseen liitetään USKON kautta. Mm. Paavali kirjoitti selvästi, että galatalaiset olivat "uskon kautta lapsia Kristuksessa Jeesuksessa." [Gal 3:26-27] Hän ei opettanut Jumalan lapseutta vesikasteen kautta vaan uskon kautta, minkä kautta saamme myös luvatun Pyhän Hengen. [Gal 3:1-14]
Vieras: "Kasteen liitto..."
Tämäkään ei pidä paikkaansa. Raamatussa ei ole yhtään mainintaa tuollaisesta kasteessa tapahtuvasta Liitosta.
Vieras: "Kun turvaamme kasteen armoon..."
Tämäkään ei pidä paikkaansa. Voit turvata kuinka paljon tahansa, sillä tuollaista ei ole olemassa. Raamatussa ei puhuta missään "kasteen armosta" vaan Jumalan armosta ja Jeesuksen Kristuksen armosta.
Vieras: "Kaste antaa meille rohkeuden sekä elää että kuolla."
Tämäkään ei pidä paikkaansa. Usko & meissä vaikuttava Pyhä Henki antaa rohkeuden, ei mikään maallinen rituaali.
Sulla on oikeus mielipiteisiisi, mutta kyllä mä pidän sitä surullisena ja valitettava että ihmisillä tuntuu liian usein olevan hyvinkin heikot perustiedot kristinuskosta, jolle kulttuurimme länsimaissa pitkälti perustuu (riippumatta onko uskolla henkilökohtaista merkitystä tai ei). On se vaan ihmeellistä että niin monasti sanotaan että lapsi saa nimen kasteessa. Sinulle siinä ei ole mitään outoa, minulle on. Meillä molemmilla on kuitenkin oikeus omiin mielipiteisiimme.
Kulttuurisidonnainenkin tää juttu on, siis se että sanotaanko että lapsi saa nimen kasteessa. Esim. jenkkilässä et kirjaimellisesti saa lähteä vauvan kanssa pois sairaalasta ennenkuin olet ilmoittanut vastasyntyneen nimen jo sairaalassa ollessasi. Lapsen nimi merkitään virallisiin papereihin, eli siellä ei edes ole sitä mahdollisuutta että ihmiset sekoittaisivat nämä kaksi käsitettä toisiinsa; kasteen merkityksen ja nimen antamisen, ne ovat selkeästi kaksi eri asiaa. En tiedä miksi Suomessa on yhä se käytäntö että nimeä ei tarvitse antaa ennen sairaalasta kotiuttamista.
väkipakolla, hän tehkööt sen ilman minun verorahojani.
Vaikka molemmat lapseni nyt näköjään kastetaan ev. lut kirkon jäseniksi ja saatan joskus kauneimpia joululauluja käydä kirkossa laulamassa ja diakonilta ruokaostoslappuja käydä hakemassa, niin kyseiseen laitokseen en veroja enää aio maksaa.
sähän sen merkityksen mulle kerrot. Muistuttaa taas hyvin miksi erosin kirkosta. Rasittavaa pilkun viilausta, törkeää toisen toisen asioihin puuttumista ("Ihan jatkuvasti saamme lukea..." MITÄ hemmetin väliä sillä on?!!"), ahdasmielisyyttä jne... Onhan se nyt ihan kamalan hirveää, että pappi sen nimen sanoo. Usein kuitenkin on niin, että nimi saadaan kasteen yhteydessä (se vaan ON niin) ja jos vanhemmat pitävät asiaa tärkeänä on papilta idioottimaista pätemistä ruveta tuollaisessa tilanteessa niuhottamaan.