Lapsellamme on jo nimi, ristiäiset tuntuvat turhilta.
Mutta kun ukko haluaa lapsen kastettavan. Eilen postitin lapsen nimitiedot maistraatille ja kelakorttikin tulee postissa lähiaikoina. Jaksaako niitä ristiäisiä turhan takia alkaa järjestämään, varsinkin kun ukkokaan ei ole kirkossa käynyt kertaakaan 10 yhdessäolo vuotemme aikana.
Kommentit (33)
ihanaa että palstalta löytyy toinen uskova! HALLELUJA! Samaa mieltä kanssasi TÄYDELLISESTI.
Teksti kasteen merkityksestä on Katekismuksesta.
http://www.evl.fi/katekismus/sakramentit/36.html
Vieras: "Kasteessa Jumala liittää meidät Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen."
Tämä ei pidä paikkaansa. Raamatun mukaan Kristukseen kuolemaan & ylösnousemukseen liitetään USKON kautta. Mm. Paavali kirjoitti selvästi, että galatalaiset olivat "uskon kautta lapsia Kristuksessa Jeesuksessa." [Gal 3:26-27] Hän ei opettanut Jumalan lapseutta vesikasteen kautta vaan uskon kautta, minkä kautta saamme myös luvatun Pyhän Hengen. [Gal 3:1-14]Vieras: "Kasteen liitto..."
Tämäkään ei pidä paikkaansa. Raamatussa ei ole yhtään mainintaa tuollaisesta kasteessa tapahtuvasta Liitosta.Vieras: "Kun turvaamme kasteen armoon..."
Tämäkään ei pidä paikkaansa. Voit turvata kuinka paljon tahansa, sillä tuollaista ei ole olemassa. Raamatussa ei puhuta missään "kasteen armosta" vaan Jumalan armosta ja Jeesuksen Kristuksen armosta.Vieras: "Kaste antaa meille rohkeuden sekä elää että kuolla."
Tämäkään ei pidä paikkaansa. Usko & meissä vaikuttava Pyhä Henki antaa rohkeuden, ei mikään maallinen rituaali.
http://www.evl.fi/katekismus/sakramentit/36.html
"MITÄ SITTEN TÄLLAINEN VESIKASTE MERKITSEE? VASTAUS:
Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.
MISSÄ SE ON KIRJOITETTUNA? VASTAUS:
Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: ”Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.”
(Lutherin Vähä katekismus)"
on ihan suomalainen kummallisuus. Esim. Saksassa lapsilla on nimi heti syntymästä saakka, eikä sillä ole mitään tekemistä kasteen kanssa. Olisikohan tämä suomalainen tapa saanut alkunsa siitä, että pappi on kasteen yhteydessä merkinnyt lapsen kirkonkirjoihin.
Teksti kasteen merkityksestä on Katekismuksesta.
Kasteen merkitys löytyy kyllä ihan Raamatusta, ei siihen mitään "katekismuksia" tarvita ... ne ovat Raamatun ulkopuolisia kirjoituksia, eivätkä millään tavoin omaa samanlaista auktoriteettia kuin Raamatun kirjoitukset.
Kasteen todellinen merkitys löytyy siis Raamatusta ja siitä on hyvin esim. täällä kirjoitettu:
Kasteessa otetaan seurakuntaan jäseneksi.
Tollo.
kirkonmenojen yhteydessäkin. Kummit vain mukaan.
kannattaako lastasi kastaa vai ei...?
Jätän kertomatta oman kantani.
miehelle ristiäiset ei merkinnyt mitään, mutta mä en olisi voinut elää jos mun lasta ei olisi kastettu.
Pitäkää vaan ne ristiäiset, luulen kuitenkin, että sun miehelle tulee suurempi ongelma jos ristiäisiä ei järjestetä, kuin sulle. Pitäkää ihan pienet matalan profiilin ristiäiset.
Meillä oli ihanat pikku ristiäiset seurakuntatalolla. Vain me ja kummit läsnä.
Ristiäiset ja nimen antaminenhan eivät liity mitenkään toisiinsa...
Vanhemmat antavat nimen lapselleen, se anneteenko nimi kasteen yhteydessä tai sitä ennen ei ole merkitystä. Kasteen merkitys kun on vain ja ainoastaan ottaa lapsi seurakunnan jäseneksi. Tiedän useita pappeja jotka eivät halua kastetilaisuudessa sanoa lapsen nimeä ensimmäisenä vaan toivovat vanhempien sen sanovan, jonka jälkeen itse kastetoimitus aloitetaan. Tämä juuri sen vuoksi että ihan jatkuvasti saamme lukea vaikkapa kasteilmoituksista että " se ja se sai kasteessa nimen"...Vaikka nimenanto on eri asia kuin kristillinen kaste.
Toi on niin typerä väite, kun perinteisesti Suomessa lapsi saa sen nimensä ristiäisissä.
Ihan turhaa muuta väittääkkään, kun näin se käytännössä on.
mutta näen kasteen tärkeänä. En voisi olla kastamatta lastani.
Siks tuntuukin turhalta niitä kemuja pitää kun maistraattiin on eilen lähtenyt tieto lapsen nimestä.
Kirkon jäseneksi annan lapseni liittää vain sen takia että muslimit eivät ala täällä kukkoilemaan kun ev. lut uskovaiset ovat kohta vähemmistö.
Ei vaan viitsisi pistää tikkua ristiin turhien juhlien takia. Kummeiksikin kelpaa ihan kuka tahansa, joka vaan suostuu. Silläkään ei ole mulle merkitystä.
Ota hänetkin huomioon. Olkaa vaikka juhlia järjestämättä, mutta anna kastaa lapsesi.
mä en olisi voinut elää jos mun lasta ei olisi kastettu.
Kastejuhla merkitsee paljon ainakin lapsen isovahnhemmille. Se on arvokas ja herkkä juhla ja siinä juhlitaan yhdessä suvun kanssa sen uutta jäsentä, ei sellaisia juhlia liian usein järjestetä. Vaikka ristiäisillä ei olis sulle mitään hengellistä merkitystä, niin perinteenä se on kuitenkin kaunis ja varmaan lapselle itselleenkin myöhemmin voi olla ihana tietää, että hänen synnyttyään järjestettiin kaunis juhla. Vaikka pienikin. Jos olet tosi väsynyt niin anna lapsen mummien hoitaa tarjoilupuolta jne. Tilat saa tarvittaessa seurakunnalta.
Kirkon jäseneksi annan lapseni liittää vain sen takia että muslimit eivät ala täällä kukkoilemaan
Raamatussa joka on Jumalan SANA,Jeesus siunasi lapsia, ei kastanut. Eli mun mielestä kaste turha kun on vauvasta kyse.