Onko moraalitonta tehdä sellaisesta lapsesta lastensuojeluilmoitus
jota ei piestä ja joka on aina puhtaissa vaatteissa...
...mutta joka jatkuvasti huonotuulinen ja vihainen, masentunut, jota ei mikään tunnu kiinnostuvan, joka riehuu ja rikkoo tavaroita - ja joka valehtelee niin, ettei häneen voi lainkaan luottaa? Jolla ei ole koskaan hyviä päiviä ja joka käyttäytyy joskus todella oudosti ja epäloogisesti, aivan kuin olisi ihan sekaisin paikasta ja ajasta.
Jonka vanhemmat eivät pysty lainkaan hankkimaan lapselleen tai itselleen apua tilanteeseen, koska kaikki menee juupas-eipäs väittelyyn.
Toisen vanhemman mielestä ei ole mitään ongelmaa ja toisen mielestä on.
Kommentit (53)
joten mitenköhän se häntä auttaa sitten? Ja minusta tuo ap huokuu kaunaa, joten en todellakaan luottaisi häneen noin sokeasti ja tyhmästi kuin sinä. Vai oletko ap itse?
Jos olet oikeasti huolissasi LAPSESTA, eikä mitään muita motiiveja niin ehdottomasti tee se ilmoitus!
On ymmärrettävää, että lapset reagoivat ja jokaisesta lapsesta on aika ajoin huolta. Mutta nyt tämä reagointi on pahentunut jotenkin ihan uudelle asteelle.
Pelkäsin jo muutama vuosi sitten olevani vain pahanilmanlintu - yritin vähän varoitella silloin, että voi tulla ongelmia. Valitettavasti tässä tapauksessa se miettimäni "pahin skenaario" on toistaiseksi toteutunut :(
Olen kyllä miettinyt sitäkin, että mikäli merkit yhtään paikkansa pitävät, kohta tulee lintsaus kuvaan. Jo nyt tulokset ovat heikentyneet huomattavasti, lapsi suoriutuu paljon huonommin kuin taidot edellyttäisivät. Olen pohtinut sitä, että jos en tee mitään, tod. näk. vuoden sisällä koulussa painaa kuraattori & oppilashuoltoryhmä päälle (koulu on aika hyvä).
Toisaalta taas, jos takana olisi jo edes yksi ilmoitus JA sitten siihen lähtee lisähuolta mukaan, lapsi voi saada enemmän tai nopeammin tukitoimia. En edes oleta, että yksi ilmoitus oikeastaan mitään poikisi, siis edes avun/tuen suhteen.
ap
ja hoitoihin yksin ilman että minä ole mitään lupalappuja allekirjoittanut.
etteivät molemmat vanhemmat tue terapian tai hoidon aloittamista, sitä ei saa aloittaa. Yleensähän huoltajat tavataan - siis MOLEMMAT - jos heitä on 2.
MInusta nuo ap:n kertomat asiat kuulostivat tosi huolestuttavilta.
Ja mitä haittaa siitä "leimautumisesta" on lapselle? Tuskin hänelle mitään leimaa otsaan lyödään.
44, ei ap
joten mitenköhän se häntä auttaa sitten? Ja minusta tuo ap huokuu kaunaa, joten en todellakaan luottaisi häneen noin sokeasti ja tyhmästi kuin sinä. Vai oletko ap itse?
Eihän ls-ilmoitusta vanhempien tarvitse lapselle edes kertoa ja vielä vähemmän siitä tiedotetaan koulu/leikkitovereille...
Vai ei vaan halua olla teillä? Äitipuolet on todella kavalia, paitsi sinä? Seuraavaksi väität vielä lapsen varastaneen sulta jotain arvokasta, olen nähnyt tän kuvion ennenkin, valitettavasti.
Sossu on siis käsitellyt jo asiaa.
- toisenkin vanhemman pitäisi olla mukana hommassa.
ap
on just tälläsiä aloituksia tehtailevia, mitä oikeesti ap haluat? Kelle sä tässä kostat?
te olette aikamoisia paskapäitä suurin osa vastaajista. Noinko paljon tärkeämpää teille on elämässä VANHEMPIEN maine ja kunnia ja hyvä mieli, kuin lapsen henkinen terveys?
jotka ovat jo alunperin tulleet tänne av:lle lähinnä sellainen ajatus mielessä, että "henkeen" kuuluu lyödä alta lipan ja vittuilla. Aikaisemmin suhdeluku oli toisinpäin.
Tietysti täällä voi olla ihan mt-ongelmaisiakin, jotka itse pelkäävät kuollakseen, että jonkun mielestä voisi olla väärin se, että he hakkaavat lapsiaan eivätkä muutenkaan tule oikein toimeen.
harmi, että olet saanut paljon typeriä vastauksia.
Kuulostaa siltä, että lapsella on ongelmia, ja mahdollista hoidon tarvetta. Opena saa joskus huomata, että vanhemmat omien pelkojensa ja ennakkoluulojensa takia estävät lapsiltaan avunsaannin ajoissa ongelmiinsa. Se on aika järkyttävää seurata. Eli jos lapsi tarvitsee psykologin apua, vanhempi voi sen kieltää, ja keinomme ovat todella vähissä.
Joten sikäli jos saat toiselta vanhemmalta luvan ilmoituksen tekoon, niin minusta se kannattaa tehdä. Sitten toisen vanhemman on vaikeampi kieltää apu lapselta. Eikä lapsi leimaannu siitä, että hän käy terapiassa. Ei se missään koulutodistuksissa ym näy, ja viranomaisilla on vaitiolovelvollisuus.
se on häviävän pieni mahdollisuus - ja mehän emme tiedä, onko sitä apua jo haettu.
se on häviävän pieni mahdollisuus - ja mehän emme tiedä, onko sitä apua jo haettu.
että edes tiedä kuinka paljon tosiasioita jää kertomatta.
ap
ja hoitoihin yksin ilman että minä ole mitään lupalappuja allekirjoittanut.