Voiko vauvan antaa hankalassa elämäntilanteessa sijoitukseen sillä varmuudella että
hänet varmasti saa joskus takaisin?!!
Kommentit (46)
Minä olin tukiperheenä 4kk ja 1v8kk ikäisille lapsille. He olivat luonani 2-3 viikonloppua kuukaudessa, että äiti sai levätä. Hoito on täysin maksutonta perheelle ja sen saa sosiaalitoimiston kautta. Siinä lasta ei olla viemässä sinulta minnekään vaan tarkoitus on juuri tukea sinua vaikean ajan yli, että lopulta selviät lastesi kanssa yksin. Minä hoidin näitä lapsia pari vuotta ja äiti pääsi jaloilleen ja on tälläkin hetkellä lastensa kanssa. Apua pitää pyytää ajoissa, ennen kuin väsyy liian paljon. Soita heti huomenna sosiaalitoimistoon ja kerro tilanteesi. Minulla on muuten ollut sijoitukseenkin menevä lapsi hoidossa, joka selvisi takaisin perheensä luokse, se on nimittäin kyllä sosiaalitoimistonkin tavoite, että lapsi pääsisi tilanteen kotona rauhoituttua omaan kotiinsa. Ikävä kyllä näin ei aina käy, jos tilanne kotona ei korjaannu. Lapsen etu on aina etusijalla. Mutta pyydä apua heti huomenna.
Biologisella vanhemmalla on mahdollisuus saada lapsi takaisin, jos ongelmat vaan poistuvat. Harvoin enää näin käy, jos vauva ollut jo vaikka pari vuotta sijaisperheessä, mutta kyllä näitäkin sattuu.
ollut jo vuoden- pari sijoitettuna, niin ei sitä enää revitä irti perheestä.
Ap, jos vauva huutaa aamusta iltaan ja yöt, niin sillä on joku hätä. Hae apua tilanteeseenne vaikka ihan tk:n lääkäriltä. Ensin tutkitaan onko vauvassa vikaa, vai onko vika siinä, ettet sinä kestä vauvan normaalia huutoa. Tukitoimet mietitään sitten sen mukaan. Oikeastaan on ihan sama minne raahaudut: lääkäriin, neuvolaan, perheneuvolaan, sossuun. jokaisen tahon velvollisuus on pistää rattaat pyörimään kun sanot "voisinko saada tän vauvan edes yhdeksi yöksi hoitoon, että saisin nukkua?"
Joskus ihmiset eivät hoida hommiaan ja joudut pyytämään apua useamman kerran. Kannattaa kuitenkin näyttää todellisuus, eikä mennä sinne lääkäriin pirteenä tsempaten.
erityisesti vauvojen kohdalla, kun vauvana sijoitettuja äärimmäisen harvoin enää palautetaan vanhemmilleen.
Voimia, kestävyyttä, rohkeutta hakea apua!
En tiedä, auttaako tämä sinua, mutta tiedän äidin, joka väsyi kolmannen lapsen kohdalla unen ja puuttuvien tukiverkkojen puutteeseen. Hän koki hyvänä, kun sai hoitopaikan vauvan kanssa psykiatrisesta sairaalasta muutamaksi viikoksi. Vauva oli mukana sairaalassa, koska äiti halusi kyllä hoitaa vauvaa, mutta tarvitsi myös mahdollisuuden katkaista turvallisesti unettomuus-ja uupumuskierre. Samalla selvitettiin, mitä tukea perhe tarvitsee kotiin.
Voisiko sinulle olla mahdollista, että isommat lapset saisivat joksikin aikaa muun hoitopaikan ja sinun voimiesi tarvitsisi riittää vain vauvaan? En tiedä, kuinka helppoa on tällä hetkellä päästä psykiatriseen sairaalaan tällaisessa tilanteessa, mutta mieti sitäkin vaihtoehtoa ja ota selvää.
Muista, että osoitat olevasi vastuullinen ja lapsiasi rakastava äiti, kun uskaltaudut hakemaan apua tukalaan tilanteeseesi. Ei ole häpeä uupua ja ilmaista tarvitsevansa toisten ihmisten tukea itselleen ja lapsilleen.
pitkän ajan jälkeen enää ovat. Itse kuitenkin olen toiminut hyvin lähellä 2 sijaisperhettä. Molemmissa lapsia ollut kymmenien vuosien varrella paljon. Pari lasta on ollut täysi-ikäiseksi saakka sijaisperheessä kuin omina lapsina. Hekin kyllä tapasivat vanhempiaan ja muuta sukuaan säännöllisesti.
Kaikki muut ovat tulleet sitten minkäikäisinä tahansa hoitoon ovat ennemmin tai myöhemmin palautuneet vanhemmilleen tai sukulaisilleen. Lapset voidaan todellakin uudelleensijoittaa vaikka kummitädilleen tai isovanhemmilleen.
Yleensä kun kyse on alkoholistivanhempien lapsista käy niin että toinen vanhemmista jossain vaiheessa raitistuu ja haluaa lapsensa takaisin. Pidemmissä sijoituksissa kysytään toki lapsenkin mielipidettä ja palautusta pohditaan nimenomaan lapsen edun nimissä.
Sijaisvanhemmuus ei ole missään tapauksessa rinnastettavissa adoptioon vaan sijaisvanhemmuuteen lähdettäessä pitää muistaa että lapset ovat vain lainassa ja sijaisvanhempi on heille vain "hoitaja".
Sijaisvanhemmuus voidaan purkaa myös esim siinä tapauksessa, että sijaisvanhemmista toinen sairastuu vakavasti. Tällöin ei aina edes ajatella lasten ja sijaisperheen etua vaan sossulla on todellisuudessa valta tehdä sijaislapsille mitä haluaa :-( Kokemusta tästäkin löytyy, eikä tarinalla ollut todellakaan kaunista loppua. Sijaisperhe viimeiseen asti halusi pitää lapset luonaan vaikkei toinen sijaisvanhempi enää fyysisesti pystynyt 100% huolehtimaan lapsista (toinen pystyi), sossu päätti että lapset eivät saa perheessä enää normaalia keskivertoperhe-elämää vaan sen sijaan lapset lähetettiin lastenkotiin :-(
erityisesti vauvojen kohdalla, kun vauvana sijoitettuja äärimmäisen harvoin enää palautetaan vanhemmilleen.
Kolme pientä lasta ja ero. Hae rohkeasti apua!!! Mietipä, kuinka moni äiti uupuu, vaikka olisi mies rinnalla...
Sun tarttis nyt saada nukkua. Ja sinä ansaitset apua.
niistä voisi saada lyhytaikaista apua ainakin siihen, että saat nukuttua
ainakin vauvaasi vähän aikaa,että saisit levätä!
Toimimme myös tukiperheenä tällä hetkellä,joten kokemusta vieraidenkin lasten hoitamisesta löytyy :).Päivätyönikin teen lasten parissa.
auttamaan lasten kanssa jos vaan pyytää. Eikä tule merkintää lastensuojelun kirjoihin. Saat itse nukkua ja vähän hengähtää.
kiitos silti kauniista ajatuksesta, ihania olette kun ihan vierasta ootte valmiita auttamaan! Mä soitan kait sinne neuvolaan sit ja kysyn mikä avuks.. niin epäonnistunu olo vaan :/ nukkumattomuus suurin ongelma kai.
Masennuslääkitys alotetaan kai sit vasta kun en enää imetä. kiitos rohkaisusta
käynneistä lastensuojelun asiakkaiksi tai ainakin tuttavaperhe joutui,vaikka hekin toista luulivat!?
ovat osaa lastensuojelun avohoitoa. Mutta mitä se haittaa, jos apua saa.
lapsi palaa takaisin omaan kotiinsa kun vanhemmat pystyvät ottamaan takaisin. Se on adoptio, josta ei saa takaisin!!
Älä kuuntele näitä täällä, jotka ei tiedä näköjään asiasta mitään.
lapsi voi olla myös sairaalassa sen aikaa että äiti saa levättyä.
HAE LAPSELLESI APUA, HÄNELLÄ SAATTAA OLLA JOKU ALLERGIA KUN ITKEE NIIN PALJON!
ja pyydä pikaisesti perhetyöntekijää teille kotiin. On edullistakin!