Ensimmäisiä kaverisynttäreitä järjestämässä. Mitä pitäisi tietää/huomioida?
Laittakaa onistuneiden synttäreiden resepti.
Tyttö täyttää 5 vuotta. Kuinka aikaisin kanattaa jakaa kutsut? Paras kellonaika juhlille? Kesto? Tarjottavat? Aikuisille?
Kommentit (16)
kanssa samoilla linjoilla. Ja tarjoiluihin ei kannata "panostaa". Suosikit kun aina ovat kuitenkin jäätelö(kakku), karkit ja sipsit/popcornit tmv :)
2 tuntia on toiminut meillä ja pari ohjelmanumeroa on ollut, joista toinen aina onginta.
jatkaa että meilläpäin kaverisynttärit ovat kaverisynttäreitä, aikuiset eivät siis osallistu. Siksi en siis ottanut kantaa aikuisten tarjoiluihin.
lapset ulos juoksemaan siinä vaiheessa kun meno yltyy liian rajuksi. Keksi aluksi jotain aikaavievää näpertelyä, silloin kun lapsilla vielä riittää keskittymiskykyä ja rauhallisuutta. Lopussa meno villiintyy joka tapauksessa. Älä tarjoa suklaapäällystettyjä keksejä. Näytä heti kutsujen alussa jokaiselle missä on vessa.
Kutsut kannattaa jakaa viikko ennen juhlia.
Laita kutsuun tarkka osoitetieto ja sinun puhelinnumero, johon pyydät ilmoitamaan, että pääseekö vai ei.
Kun on kyse 5-vuotiaista, niin kannattaa ottaa huomioon, etteä kaikki lapset eivät ehkä uskalla jäädä ilman vanhempia. Eli ole valmis kutsumaan myös vanhempi mukaan.
Meillä synttäreiden kesto on ollut 2 tuntia ja yleensä aika klo 13-15.
Kutsujen jakaminen riippuu siitä, keitä kutsut. Jos on päiväkodista, niin täällähän on siitä kesksuteltu paljonkin. Itse pyytäisin hoitotätiä jakamaan kutsut huomaamattomasti lasten lokeroihin.
Lapset ovat hyvin pieniruokaisia. Suolaisen meillä on usein tarjotuu itse tehtyä pizzaa ja makuina esim. jauheliha ja kinkku. Muuta suolaista on ollut popparit ja joskus sipsejä.
kermakakkua lapset ovat ainakin meillä todella huonoja syömään. Yleensä olen tehnyt suklaakakun, joska menee kuumille kiville. Toine suosikki on sellainen liivatekakku esim. vadelmakakku. Lisäksi olen tarjonnut ihan peruspullaa, se yllättäväkyllä menee lapsille hyvin. Sitten on joskus ollut jäätelöä ja sen päälle karkkia (siis täytekakun sijasta). Sitten myös mokkapalat tai mutakakku on ollut suuri suosikki. Keksejä on ollut yleenäsä dominot ja joku muu vaihtoehto. Juomana on ollut mehua ja limsaa. Suurinpiirtein puolet juo mehua ja puolet limsaa.
Jos mukana on aikuisia, niin olen heille tehnyt suolaiseksi jonkun kinkkupiirakan tms.
Sitten voi olla järkevä edes varuiksi suunnitella jotain ohjelmaa, esim. arteen etsintää ja aarteina voivat olla esim. karkit.
Riippuu paljon lapsista, että tarvitseko ohjelmaa. Joskus itse hoitavat itse sen ohjelmapuolen vain leikkimällä, mutta joskus mitään yhteistä leikkiä ei meinaa löytyä.
Jos meinaatte olla syntäreiden aikana ulkona, niin siitä kannattaa laittaa maininta kutsuun, jotta osaavat pukeutua sen mukaisesti.
Mitähän vielä...
esim yksittäispakatut keksit joissa joku sarjakuvahahmon kuva
Täytekakkua ei syö kukaan, ei myöskään coctail-tikkua. Nyppivät niitä vain ja nurisevat "mä en tykkää tästä, mä en tykkää tästä jne".
mitä enemmän, sen parempi. Ilmapallot ovat myös must.
Lähimpään taajamaan on 8 kilometriä joten on varmaan kätevämpi jäädä kuin ajaa edestakaisin. Joten täytyy varautua aikuisiinkin jotenkin.
Oletteko tentanneet erikoisruokavalioita tai laittaneet kutsuun kehoituksen ilmoittaa jos allergioita?
Emme pidä juhlia kotona vaan saman rakennuksen kerhotilassa. Ulkona että sisällä on tilaa temmeltää. Ohjelma numeroksi tulisi hevosajelu joten pitääkö siitäkin mainita kutsussa?
Ap
Se sulaa käsiin ja niiden kaikkien peseminen on ongelma kun yhtäkkiä ryntäävät pois pöydästä. Naamaan jää sitä ja siitä tyynyihin.
Varaa pari leikkiä/ohjelmanumeroa esim. prinsessakruunujen askartelu heti alkuun ja juhlien lopussa niittaus ja päähän laitto (kun vähän kuivuneet).
Älä tarjoa suklaapäällystettyjä keksejä. Näytä heti kutsujen alussa jokaiselle missä on vessa.
Itse en kysyisi allergioita vaan fiksu äiti ilmoittaa siitä itse ilmoittautumisen yhteydessä. Voi sen tietenkin laittaa kutsuunkin.
Ulkona että sisällä on tilaa temmeltää. Ohjelma numeroksi tulisi hevosajelu joten pitääkö siitäkin mainita kutsussa? Ap
Täytekakkua ei syö kukaan, ei myöskään coctail-tikkua. Nyppivät niitä vain ja nurisevat "mä en tykkää tästä, mä en tykkää tästä jne".
Meillä on AINA maistunut kakku ja itse asiassa myös cocktail-tikut. :)
2
koska muuten lapsilla saattaa olla päällä vain kesäinen pitsimekko ja (ehkä) takki.
2
juomien juomiseen pitää olla pillejä
mitä enemmän, sen parempi. Ilmapallot ovat myös must.
hevosajelusta kannattaa ehdottomasti mainita ja muutenkin pukeutuminen voinee olla rentoa kun kerhotilasta kyse?
Tarjottaviksi kannattaa varata suolaisista sipsejä (ehkä paria laatua), popcornia ja vaikka pieniä pizzapaloja.
Meillä on kyllä ihan täytekakku (mansikka-banaani) mennyt kuin kuumille kiville ja mielestäni se kakku kynttilöineen ja onnittelulauluineen on aika "iso juttu" niille lapsille. Lisäksi voi varata keksejä ja karkkeja.
Juomaksi mehua ja paria limpparilaatua.
Jos tuo kerhotila on iso niin se antaa kivat puitteet ohjatulle toiminnalle - lisäksi siellä tuskin on leluja, joten vapaalle leikille ei ole niin paljon mahdollisuuksia.
Tässä hyvä aikataulu juhlille:
alkuun kokoava leikki, vaikka lahjojen avaus pullonpyörityksellä
Sen jälkeen ohjattua toimintaa (aarteenetsintä?) + vapaata leikkiä.
Loppuun ruokailu ja sen jälkeen hevosajelu.
Näin ei tule ulos-sisälle-ulos liiketta ja juhlissa on selkeä kaava.
Järjestän lastenjuhlat aina siten, että ruokailu on lopuksi: lapset syövät yleensä paljon, osalle tulee väsy ja osalla nousee kierrokset sokeripamauksen takia. Ja sokerihumalan jälkeenhän tulee se kunno väsymys.
Allergioista ei tarvitse kysyä, allergisen lapsen äiti kyllä ilmoittaa niistä.
Kutsuun selkeästi ilmoitus jos haluat tiedon tulosta/peruutuksesta ja siihen yhteyteen sitten kännykkänumero. Kutsut kannattaa antaa viimeistään viikkoa ennen.
Meillä ei tosiaan kukaan muu ole kakkuun koskenut kuin oma lapsemme. Tikuista maistui jollekulle nakki, jollekulle viinirypäle. Lopputulos: pöytä täynnä irralleen nypittyjä nakkeja, metwurtseja, juustonpaloja, viinirypäleitä.
Kannattaa huomioida, että useimmiten kaikki eivät pääse tulemaan, eli jos kutsuu vaikka 7, niin arviolta 5 tulee.
Kellonaika riippuu päivästä. Me pidämme yleensä lasten synttärit sunnuntaisin iltapäivällä. Arki-iltoina sopiva aika voisi olla 17-19 välillä. Sopiva kesto juhlille on 1,5 tai max 2 tuntia.
Lapset tykkäävät pienestä naposteltavasta, kuten popcorneista, sipseistä, porkkana- ja kurkkupaloista ja karkeista. Kakku maistuu toki myös tai jätski. Juomaksi esim. mehu.
Jos aikuisia tulee, niin heillehän voi tarjota mitä vain, esim. cocktail-piirakoita ja kakkua.
Mukavia synttäreitä teille! :)