Onko seinien maalaaminen vaikeaa?
Jos sitä ei ole koskaan tehnyt? Mitä tarvikkeita tarvitaan, mitä on helppo käyttää? Pitäisi maalata lastenhuoneen seinät näteiksi mutta tekisi mieli yrittää itse, ammattilaiset kun on kovin kalliita. Millaisia vinkkejä teiltä löytyy? :)
Kommentit (14)
Tikkurilan harmony on paras. Ks. Tikkurilan nettisivut.
maalarinteippiä, maalin, telan ja pensselin. Niin ja ihan aluksi seinä kannattaa pestä maalarin pesulla tai muulla emäksisellä pesuaineella, joka irrottaa rasvatahrat yms. Peitä lattia sanomalehdellä tms. jotta se ei saa maalitahroja.
Helppoa on.
Vie kuitenkin paljon aikaa. Ei niinkään itse maalaus vaan kaikki suojaaminen. Suojaa lattia kokonaan, rajaa maalarinteipillä kaikki paikat, johon maalia ei ole tarkoitus mennä, irrota sähköpistorasiat tms. Hommaa kunnon työvalo huoneeseen.
Osta tela ja pensseli ja sitten maalia. Maalaa ensin pohjamaalilla. Jos seinät ovat kamalaa kalkkilaastittua pintaa, niin pitää vetää liuotinmaaleilla, muut taas menee vesiliukoisilla. Sekoita maali kunnolla, tikulla tai jos maalia on paljon niin maalinsekoittimella ihan. Maalaa reunat pensselillä ja muuten telalla - pohjatyö tosiaan tärkeää. Valitse päästöluokaltaan M1 lastenhuoneeseen ja mielellään muuallekin.
Jos et jotain ymmärrä, niin soita vaikka Tikkurilan maalilinjalle. Itse olen maalannut PALJON Sadolinin maaleilla.
mutta en ikinä ole tehnyt mitään pohjatyötä. Ihan vaan vedellä pyyhkinyt seinät ensin. Mutta siis seinät olleet valmiiksi valkoiseksi maalatut. Vaikeaa ei ole muu kuin rajaaminen maalarin teipillä on rasittavaa. Ja alussa pääsi maalia teipin alle, huonolaatuista teippiä?
Teipit, telat, pensselit, maalit kannattaa olla hyvälaatuisia. Itse tehden säästää työkustannuksissa niin paljon että kannattaa valita laadukkaammat välineet ja aineet, niillä saa helposti parempaa jälkeä.
Seinän pesu ei tarpeen. Kolot pitää kyllä tasoittaa ja hioa.
Maalaaminen on sikahelppoa. Siistin lopputuloksen saaminen ei ole.
Sen verran vielä vinkkiä että siihen teippaamiseen kannattaa käyttää paljon aikaa. Hyvälaatuista teippiä ja paljon kärsivällisyyttä. Helpottaa ja nopeuttaa varsinaista maalaamista. Sitten ei jää niitä roiskeita sinne ja tänne sekä kaikki reunat ovat tasaiset. Itse peitän aina lattiat myös tarkkaan. Ei tarvi sitten jälkeenpäin rapsutella maalitahroja lattiasta.
Ei ole vaikeaa, maalasin oman huoneeni seinät 14-vuotiaana, hyvin meni. Jonkin verran kärsivällisyyttä ja tarkkuutta toki vaatii.
Ap on varmaan ratkaissut ongelman. Aloitus vuodelta 2009...
PALSTAN MODE LÖYSI ITSEÄÄN KOSKEVAN KYSYMYKSEN. VALUUKO MAALI ALASPÄIN
Heippa! Vaaleat ja pastellin sävyiset maalit tosi ihania lastenhuoneeseen. Jos vielä etsit ideoita lastenhuoneen maalaukseen niin tsekkaa täältä ideoita https://www.omaurakka.fi/urakat/maalaus/seinan-maalausideat
tasoita kaikki epätasaisuudet hyvin ja hio, tee tämä ehkä kahteenkin kertaan. Olennaista on myös sopivan värinen maali, ei liian tumma (ellet sitten halua juuri sellaista) ja mieleisen sävyinen.