Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lasten kanssa kotona oleva mies todellakin harvinaisuus?

Vierailija
16.09.2009 |

Kysymys tuli mieleeni tuosta toisesta ketjusta, jossa kysyttiin että miten kotityöt tulisi jakaa kun toinen vanhemmista on kotona lasten kanssa - ja yleinen oletus oli heti, että kotona on nainen. Hesarissakin oli juuri juttua nuorten arvokonservatimista, näkyykö se todellakin täälläkin? Missä on tasa-arvo, onko se todellakin niin vieras ajatus että mies olisi kotona?

Itse tunnen pari miestä, jotka ovat olleet vuodenkin hoitovapaalla lapsen kanssa. Minusta tämä on ihan luonnollista. Meillä on sama suunnitelma (odotamme esikoista), eli itse pidän vanhempainvapaan ja ehkä pari kuukautta hoitovapaata, mies sitten jatkaa hoitovapaalla sen verran pitkään kun siihen on taloudellisesti mahdollisuus. Mielestäni tämä on ihan järkevää, sillä haluan että miehellänikin on mahdollisuus olla lapsen kanssa kotona. Ei ole ihmekään, jos joillain miehillä on isyys hukassa jos eivät ole koskaan olleet pidempiä aikoja kotona lasten kanssa yksin.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lamahan on nyt iskenyt miesvaltaisille aloille teollisuuteen, joten luulisi nyt olevan paljon miehiä kotosalla.

Vierailija
22/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

valinta. Jos ette ole kumpaakaan tai molempia näistä, ette todennäköisesti tunne koti-isiä.

T. koti-isä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

valinta. Jos ette ole kumpaakaan tai molempia näistä, ette todennäköisesti tunne koti-isiä. T. koti-isä

enkä tunne yhtäkään koti-isää... MUTTA, vaikkei mieheni ole ollut koti-isä, hän on usein ollut lastemme kanssa niinä päivinä kun minulla on ollut töitä. Olemme molemmat yrittäjiä. Eli olemme vuorotelleet paljon. Mutta virallisella hoitovapaalla olin MINÄ, tosin kuopuksen kanssa vain ½ vuotta. Miehellä ei mahdollisuutta ottaa pidempiä vapaita, menettää varmasti silloin työnsä.

Vierailija
24/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyselymme tulosten perusteella isyysvapaan

käyttö on yleisintä korkeasti koulutetuissa per-

heissä. Koulutettujen äitien koulutetut miehet pi-

tävät isyysvapaata, ja helpointa sen pitäminen on

siinä vaiheessa, kun työura ei ole vielä edennyt

”liian pitkälle”

Vierailija
25/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän pärjäsi kivasti mutta kaikki kotityöt ym. jäivät tekemättä vaikka lapsi oli (ja on edelleen) helppo tapaus, joka nukkuu ja syö hyvin. :/ Kuitenkin jos otin asian puheeksi esim. neuvolassa, terkka veti vähän sivuun ja alkoi suitsuttaa miestäni SEKÄ haukkumaan minua kun "turhasta valitan". Olin siihen aikaan masennuksen takia sairauslomalla ja lääkäri oli käskenyt miestäni kantamaan vastuunsa muussakin kuin lastenhoidossa; käytännössä yksin tein ihan kaiken paitsi hoidin lasta.

Vierailija
26/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit yksilapsisen perheen kotitöitä. Voi kamala!

Vierailija
27/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on useita ystäväperheitä - itse asiassa lähes kaikki, joissa on pieniä lapsia - joissa mies on ollut vanhempainvapaalla ja/tai hoitovapaalla lapsen tai lasten kanssa. Yleensä aika on ollut 3kk-1vuosi välillä.

Oma mieheni oli kotona isäkuukauden ja sen päälle oli 4 kk osittaisella hoitovapalla eli oli vain puoliksi töissä.

Asumme pääkaupunkiseudulla ja lisäksi mieheni on norjalainen. Norjassa kaikki tuntemamme meidän sukupolven miehet ovat olleet muutaman kuukauden kotona (useimmat äidit menevät töihin, kun lapsi on max. 1 vuotta). Munkin mieheltä kaikki kysyivät koska hän jää kotiin ja miten pitkäksi aikaa eli oletus oli jo lähtökohtaisesti, että on kotona jonkin aikaa.

Hassua ja samalla hienoa, että lisäksi suomalaiset ystäväperheemmekin ovat sellaisia, että isä on ollut kotona lasten kanssa jonkin aikaa.

Vierailija
28/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti-isyys on valtaosin hyvinkoulutettujen pääkaupunkiseutulaisten valinta. Jos ette ole kumpaakaan tai molempia näistä, ette todennäköisesti tunne koti-isiä.

T. koti-isä

mutta mieheni oli kotona esikoiselta - hoitovapaalla siis. Kuopuksen aikana tilanne oli vähän kinkkinen, joten minä olin vähän pitempään kotona.

Nyt mieheni on kotona pitkänpitkällä sairaslomalla ja hoitaa koululaiset ja yhden päiväkotilaisen (vuotta vaille eskarilainen ;)

Mies hoitaa kodin minkä pystyy, päiväkotilainen käy päiväkodissa kaksi-kolme kertaa viikossa, että isä saa levättyä. Koululaiset tulevat suoraan koulusta kotiin. Isä kuulustelee läksyt ja hoitaa iltamenojen organisoinnin. Minä käyn töissä ja kuskaan lapsia.

Jos rahaa tulisi vähän enemmän jostain, tämä olisi loistelias järjestely.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi