Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lasten kanssa kotona oleva mies todellakin harvinaisuus?

Vierailija
16.09.2009 |

Kysymys tuli mieleeni tuosta toisesta ketjusta, jossa kysyttiin että miten kotityöt tulisi jakaa kun toinen vanhemmista on kotona lasten kanssa - ja yleinen oletus oli heti, että kotona on nainen. Hesarissakin oli juuri juttua nuorten arvokonservatimista, näkyykö se todellakin täälläkin? Missä on tasa-arvo, onko se todellakin niin vieras ajatus että mies olisi kotona?

Itse tunnen pari miestä, jotka ovat olleet vuodenkin hoitovapaalla lapsen kanssa. Minusta tämä on ihan luonnollista. Meillä on sama suunnitelma (odotamme esikoista), eli itse pidän vanhempainvapaan ja ehkä pari kuukautta hoitovapaata, mies sitten jatkaa hoitovapaalla sen verran pitkään kun siihen on taloudellisesti mahdollisuus. Mielestäni tämä on ihan järkevää, sillä haluan että miehellänikin on mahdollisuus olla lapsen kanssa kotona. Ei ole ihmekään, jos joillain miehillä on isyys hukassa jos eivät ole koskaan olleet pidempiä aikoja kotona lasten kanssa yksin.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tuttavapiirissäni on kyllä paljon isiä, jotka ovat olleet kotona ainakin muutaman kuukauden. Oma mieheni oli ekan lapsen syntymän jälkeen hoitovapaalla 2 kk ja toisen jälkeen 6 kk. Olisi ollut pitempäänkin, mutta meillä tulonjako oli tuolloin se perinteinen eli miehen palkka oli suurempi kuin minun palkkani.

Itselläni on sellainen tuntuma ja kokemus, että sama (palkka) asia vaikuttaa edelleen asiaan aika paljon. Keskimäärinhän miesten palkat ovat edelleen korkeampia kuin naisten, vaikka yksittäisissä perheissä asia voi olla aivan päinvastoin.

Vierailija
2/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei enää myöskään hirveän harvinaista, ainakaan pääkaupunkiseudulla. Meillä mies oli kotona esikoisen kanssa 7 kk ja kuopuksen (+esikoisen) kanssa 4 kk. Ei mitään järkyttävän pitkiä aikoija, mutta taloudellsesti enempään ei ollut mahdollisuuksia kummankaan kotonaoloon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 miestä, jotka ovat olleet hoitovapaalla.

1. Mun mies, joka jäi vanhempainvapaalle kun mä lähdin töihin (lapsi 8 kk) ja oli kotona, kunnes jäin taas äitiyslomalle. Lähdin taas töihin kun lapsi oli 18 kk ja mies piti loput hoitovapaasta.

2. miehen työkaveri. Piti vuorotteluvapaata hoitovapaan sijasta, hoiti lapsia (=parempi korvaus).

3. Tuttu urheilija, joka jäi pois vakityöstä, hoiti päivät lasta ja treenasi iltaisin.

4. perhetuttu, poliisi ammatiltaan

Samaan aikaankun olin itse jälkimmäisestä äitiyslomalla, juttuseurana leikkipuistossa oli vanhempi hoitovapaalla oleva 48-v. mies. Oli virkistävää ja hauskempaa jutella sen kanssa musiikista ja politiikasta, kuin toisten äitien kanssa kakkavaipoista ja yövalvomisista. Kutistaako muuten äitiysloma naisilta aivot?

Vierailija
4/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies hoitanut päävastuullisesti päivisin meidän lapsia varmaan 2,5v kun olin päivisin töissä. Mies vain ei ollut millään vapaalla, kävi iltaisin töissä, jolloin minä vuorostani hoidin lapset.

En tosin tunne kuin yhden toisen miehen, joka on kantanut hoitovastuuta lapsistaan kun vaimo käy töissä. Heillä vaimo käy osa-aikatöissä iltaisin.

Vierailija
5/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kun on sovittu että kumpikin tekee omat hommansa ja etenkin silloin, kun masennukseni oli pahimmillaan, se olisi ollut itselleni todella tärkeä juttu. Sinun miehesi ei ehkä jätä jälkiään siivoamatta/ole yhtä kädetön ja avuton kuin omani!

2

Vierailija
6/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kun on sovittu että kumpikin tekee omat hommansa ja etenkin silloin, kun masennukseni oli pahimmillaan, se olisi ollut itselleni todella tärkeä juttu. Sinun miehesi ei ehkä jätä jälkiään siivoamatta/ole yhtä kädetön ja avuton kuin omani!

2

vai meinaatko loppuelämäsi leikkiä ukkosi äitiä?

Vierailija
7/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka olisi kotona 3- ja 5-vuotiaiden kanssa. Se kun vaatii jo virkavapaan ottamista tms. kun on hoitovapaan ulkopuolista jo.

Sen sijaan kaikki tutut isät ovat pitäneet isyyskuukausia, vanhempain- ja hoitovapaita kyllä paljonkin.

Vierailija
8/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka olisi kotona 3- ja 5-vuotiaiden kanssa. Se kun vaatii jo virkavapaan ottamista tms. kun on hoitovapaan ulkopuolista jo. Sen sijaan kaikki tutut isät ovat pitäneet isyyskuukausia, vanhempain- ja hoitovapaita kyllä paljonkin.

En minäkään tunne ketään naista, joka olisi kotona 3- ja 5-vuotiaiden kanssa. Pointti oli se, että oletus on että lasten kanssa on automaattisesti kotona nainen, oli lasten ikä mikä tahansa.

ap

Vierailija
9/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siinä ketjussa erehtyminen oli aika ymmärrettävää, koska ap esitti jotenkin ONGELMAKSI ja kiistanaiheeksi sen, että hän joutuisi vielä töiden päällekin tekemään jonkin verran kotitöitä. Noin yleensä ottaen naiset osallistuvat kotitöihin vielä töiden jälkeenkin ;-)

Eli se ketju oli tahallaan kirjoitettu harhauttamaan. Tuskin koko ongelmaa on ap:n osalta olemassakaan.

Meillä mies oli melkein vuoden hoitovapaalla. Ei kuulemma kamalasti näkynyt muita isiä leikkipuistossa... Minä olin töissä ja kyllä tein vähintään puolet kodinhoidosta vapaa-ajallani.

Vierailija
10/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona hoitovapaalla!! Hyvä jos isyysloman pitävät ja senkin käyttävät usein "omien hommien tekemiseen". No yhden tiedän joka tosiaan hoitaa lastakin isyyslomansa aikana. Hän on vähän nuorempi mies, 28v, kun taas muut tuntemani tyypit ovat jo "kypsempiä".

Toivon totisesti että tämä muuttuisi. On väärin että usein vain nainen on kotona!

Vierailija
11/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin isiä näkyy myös leikkipuistoissa ja omakin mies on ollut koti-isänä, sen veli on jäämässä hoitovapaalle ja moni kaveri on myös, mutta kai se yleisesti on aika harvinaista. Vaatii, että parilla ei ole kovin isoja tuloeroja miehen hyväksi. Ja tietty ylipäätään sen, että naisella on työ.

Vierailija
12/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona hoitovapaalla!! Hyvä jos isyysloman pitävät ja senkin käyttävät usein "omien hommien tekemiseen". No yhden tiedän joka tosiaan hoitaa lastakin isyyslomansa aikana. Hän on vähän nuorempi mies, 28v, kun taas muut tuntemani tyypit ovat jo "kypsempiä". Toivon totisesti että tämä muuttuisi. On väärin että usein vain nainen on kotona!

meillä ikää oli molemmilla siinä vaiheessa jo reippaasti yli 30 ja tulot samanlaiset, joten miehen hoitovapaalle jääminen oli taloudellisesti ja henkisesti helppo ratkaisu. Saahan siinä mies mahdollisuuden tutustua lapseensa JA tervetulleen hengähdystauon uraputkeen!

Mutta voin hyvin ymmärtää, että tilanne on toinen, jos:

- vaimolla ei ole työtä tai sen palkka on selvästi huonompi kuin miehen

- miehen työpaikka ja ala on sovinistinen eli miehen kotiinjäämisestä olisi vakavaa haittaa työuralle.

Ja usein se kuulkaa on niinkin, että me VAIMOT olemme ahneita jäämään kotiin ;-)

- se, jonka mies oli vuoden hoitovapaalla -

Vierailija
13/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

teollisuuteen, joten luulisi nyt olevan paljon miehiä kotosalla.

Vierailija
14/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja usein se kuulkaa on niinkin, että me VAIMOT olemme ahneita jäämään kotiin ;-) - se, jonka mies oli vuoden hoitovapaalla -

Näin se on monissa perheissä, jotka tiedän. Esim. miehen sisko on nyt kotona lapsen kanssa enkä voisi kuvitella että HÄN antaisi miehen olla kotona ja hän olisi töissä. On sen verran vanhanaikainen. Sama koskee erästä toista tietämääni naista. Kaikki kotihommat kuuluvat ikäänkuin hänelle, myös lastenhoito.

Minusta tällaiset esimerkit ovat aika surullisia. Usein me naiset itse olemme miehen tiellä.

Vierailija
15/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se alkoi työttömyydestä. Mies/isä huomasi miten kivaa ja hyödyllistä se on ja on jatkanut kotonaoloa nyt 3 v. Töitä hän on hakenut mutta ei vaan löydy. Ihan paskaduuniin ei kannata mennä, koska pienimmäinen joutuis päivähoitoon. Kokonaistilanteen kannalta on parempi että mies on kotona vielä vaikka vuoden.

En usko että hän omasta aloitteestaan olisi koti-isäksi jäänyt, muytta olen iloinen että tänäpäivänä hän on itsekin tyytyväinen tilanteeseen.

Vierailija
16/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä lastamme mies hoiti kotona 1 v 4 kk, kun lapi oli täyttänyt 10 kk. Siinä vaiheessa minä lähdin töihin. Toista lastamme mies hoiti kotona vuoden lapsen täytettyä yhden vuoden. Ensimmäisen lapsen aikoihin mies sai kotihoidontukea ja toista lasta hoitaessaan hän oli vuorotteluvapaalla.

Vierailija
17/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona hoitovapaalla!! Hyvä jos isyysloman pitävät ja senkin käyttävät usein "omien hommien tekemiseen". No yhden tiedän joka tosiaan hoitaa lastakin isyyslomansa aikana. Hän on vähän nuorempi mies, 28v, kun taas muut tuntemani tyypit ovat jo "kypsempiä". Toivon totisesti että tämä muuttuisi. On väärin että usein vain nainen on kotona!

meillä ikää oli molemmilla siinä vaiheessa jo reippaasti yli 30 ja tulot samanlaiset, joten miehen hoitovapaalle jääminen oli taloudellisesti ja henkisesti helppo ratkaisu. Saahan siinä mies mahdollisuuden tutustua lapseensa JA tervetulleen hengähdystauon uraputkeen! Mutta voin hyvin ymmärtää, että tilanne on toinen, jos: - vaimolla ei ole työtä tai sen palkka on selvästi huonompi kuin miehen - miehen työpaikka ja ala on sovinistinen eli miehen kotiinjäämisestä olisi vakavaa haittaa työuralle. Ja usein se kuulkaa on niinkin, että me VAIMOT olemme ahneita jäämään kotiin ;-) - se, jonka mies oli vuoden hoitovapaalla -

...mutta en ymmärrä sitten niitä, jotka ihmettelevät sitä hoitovapaalle jäävää miestä. Tai eivät ole edes ole edes tulleet ajatelleeksi, että sellaista voisi tapahtua.

Omasta tilanteestamme sen verran, että mekin olemme päälle 30-vuotiaita ja minulla on paremmat tulot - eli meillä tietenkin on taloudellisesti kannattavampaa miehen jäädä hoitovapaalle. Ymmärrän kyllä todella hyvin myös tuon pointin, että naiset ovat ahneita jäämään kotiin. Kyllä itsellenikin tulee olemaan varmasti vaikeaa palata töihin ja jättää lapsi kotiin. Toisaalta se on myös yksi iso syy siihen, että haluan että mies jää hoitovapaalle: etten vahingossakaan "omi" lasta itselleni ja ettei minusta tule se suurin auktoriteetti, joka perheessä sanoo miten lapsi hoidetana (itseni tuntien tähän on olemassa vaara...).

ap

Vierailija
18/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijan jälkeen ajauduin koti-isäksi. Nyt minua ei saisi töihin millään. Mikään ei voita laatuaikaa lasten kanssa. Meillä vaimo käy töissä.

Vierailija
19/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sillä ei olisi viisinkertainen palkka minun liksaani verrattuna. Ei tarvinnut paljoa asiaa miettiä

Vierailija
20/28 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt älyttöän yleistä ole, mutta tiedän monia isiä, jotka ovat olleet lyhyitä, parin kk pätkiä kotona ja muutaman, jotka ovat olleet vuoden tai yli. Helsingissä siis asustellaan ja täällä koti-isiä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän