1v. lapsi puree ja nipistelee
Poikani on alkanut purra, tukistaa ja nipistellä minua, kun esim. syön, ompelen, olen koneella tai luen. Uskon tämän johtuvan siitä, etten keskity lapseen.
Mitä tilanteessa tulee tehdä? Kun kiellän lasta, hän nauraa ja puree heti uudestaan, kun huomio kääntyy pois hänestä. Olen vienyt toiseen huoneeseenkin, mutta sieltä se taas pian tulee satuttamaan. Mieli tekee jo nipistää takaisin, mutta sitä en tietenkään tee.
Kotona ei esiinny väkivaltaa, emmekä juuri riitele mieheni kanssa. Yksi isompi poika on kyllä kiusannut poikaani kerran kyläillessämme.
Kommentit (8)
Kerran sitten puraisi niin yllättäen ja arkaan kohtaan, että huusin tuskasta ja kimposin pystyyn. Lapsi säikähti kovin ja rupesi itkemään. Ei tosin sen jälkeen purrut.
kun ei kiltisti odota, että äiti tekee hommansa tai vähintääkin sano selkeällä kirjakielellä että "äiti-kulta nyt minua harmittaa, kun et leiki kanssasi".
Meillä poika alkoi puremaan heti kun hampaat sai suuhunsa. Eniten joutui kärsimään isosisko-raukka, jonka kanssa eniten lattialla peuhasi. Pureminen loppui ajan kanssa, kun joka ainoan kerran laitettiin poika arestiin.
Puremisen jälkeen alkoi lyöminen, töniminen yms. ja yleensä ihan yllättäen, ilman mitään syytä.
Nyt poika on 4 v ja yhä herkkä lyömään ja tönimään, mutta pystyy onneksi myös leikkimään pitkiä aikoja kaverin tai siskon kanssa ilman mitään kärhämää.
Toivottavasti pääset helpommalla oman lapsesi kanssa, täytyy olla vain tosi tiukka hänen kanssaan siitä mitä ei saa tehdä ja mitä saa.
Esikoistyttömme on aina ollut järkevä ja kiltti siinä mielessä ettei ole koskaan ketään tahallaan satuttanut.
Meillä tyttö myös puri paljon vähän yli 1-vuotiaana. Nyt 1v7kk eikä puremista ole ollut ainakaan kuukauteen. Voi olla joku vaihe, ehkä hampaita tulee? Tai testaa äidin ja isän hermoja?
Sitähän hän sinulta pyytää. Tuollainen käytös on ihan normaalia 1-vuotiaalle, hän tarvitsee äitiä.
Ei tietenkään tarvitse lapsen kanssa leikkiä koko hänen valveillaoloaikaansa, mutta lapsi hakee sinulta huomiota ja sen saa näköjään esimerkiksi nipistämällä sinulta. Totta kai kiellät heti tilanteessa.
Parempi olisi kuitenkin antaa lapsen osallistua siihen tekemiseen ja antaa hänelle huomiota. Esimerkiksi jos teet ruokaa, niin lapselle kauha ja kattila käteen. Kattilaan sitten vaikka legoja. 1-vuotias osaa jo sekoittaa jo jauhojakin, joten voi ottaa konkreettiseen leipomiseenkin mukaan.
Jos ompelet (se on muuten mun mielestä melkein ainoa kotihomma, joka on liki mahdoton tehdä järkevästi pienten lasten pyöriessä jaloissa), niin annat lapselle vaikka kangastilkkuja tutkittavaksi tms. Ompelu on hankalaa, koska siinä on kuitenkin neuloja, saksia sun muuta koko ajan hollilla.