Onko tavatonta sanoa 4vuotiaalle että
Kommentit (14)
4-vuotiaasi kanssa vaan aivan hyvin voit ja kannattaakin opettaa hänelle että välillä äiti tekee omia juttujaan (vaikka lukee, ei siis tartte varsinaisesti _tehdä_) omassa rauhassaan eikä hän joka hetki viihdytä lasta.
Lisäksi on myös 2v häslääjä, joten joskus kun pienin on nukkumassa, on tullut häädettyä isommatkin maan huoneeseensa, että saa olla hetken rauhassa :(
Olen ohjannut lapsia jonkun touhun pariin ja sanonut tiukastikin, että nyt äiti tekee x hommaa (esim. lukee lehden)ja äitiä ei saa häiritä, paitsi jos on hätä.
Äidillä on oikeus välillä olla ihan rauhassa. Äiti ei ole duracellpupu, eikä kenenkään tarvitse tuntea siitä syyllisyyttä.
olen sanonut kyllä, Mutta sitten tulee mullekin morkkis ja sanon että odota niin äiti tekee tämän jutun loppuun.. Kai sitä saa sanoa mitä tuntee..
kiitos, lohdutti vähän.. Hassua kun näissä tilanteissa aina lapsi tuntuu unohtavan jutun lähes heti, mut itse jää sit rypemään siihen syyllisyyteen ja morkkikseen pitkäksikin aikaa ja sit taas lapsi ihmettelee mikä äidillä on..ääh, vaikeaa.
ap
mä kyllä noilla sanoilla ole sanonut. Tulisi munkin tytölle sekä mulle paha mieli. Olen kyllä sanonut että en just nyt ehdi/pysty/jaksa.
En tarkoita pahoittaa mieltäsi, mutta ei lapsi tee pahalla tuota, hän haluaa sinut, äidin, hänellä on asiaa, on näytettävää ym...
En ikinä sanoisi noin, en minkään ikäiselle lapselle, asian voi selittää kauniisti, esim minä voisin sanoa omalle 4 vuotiaalleeni, että anna äiti tekee tämän tai tämän asian loppuun (mikä asia nyt sitte kyseessä onkaan) j että heti sitten tulen sinun luokse. ym
Mun mielestä minkään ikäiselle LAPSELLE ei sanota noin pahasti ja rumasti ja inhottavasti....
kun kaikki lapset ei usko kun niille sanoo nätisti vaan kärttää ja kärttää... Eli eipäs nyt syyllistetä ap:ta vaikka itselle olisikin osunut se täydellinen pikku enkelilapsi joka aina uskoo kun äiti nätisti hymyillen jotain pyytää:D
mikä tuossa ap:n sanomisessa oli niin pahaa, rumaa ja inhottavaa? Kuulkaa, lapsi ei mene rikki tuollaisesta. Sellainen rikkoo, jos äiti osoittaa halveksuntaa, vihaa, kiroaa lasta, johdonmukaisesti jättää lapsen huomiotta. Lapsi ei tarkoita pahaa, varmasti näin, mutta lapsen tulee oppia, että kaikilla ihmisillä on RAJAT, myös äidillä. Äiti saa väsyä, hän ei ole hoivarobotti, jolla ei saa olla tarvetta olla rauhassa. Itse asiassa sellainen vasta turvatonta onkin, jos äiti ei ole yhtään inhimillinen vaan kätkee aina todelliset tunteensa. Lapsihan vaistoaa ne joka tapauksessa. Eri asia on sitten joku vauvaikäinen, jonka todella on saatava syliä ja maitoa HETI.
Sen jälkeen tehtiinkin sopimus, että äidillä on vessarauha, suihkurauha, kahvirauha ja tupakkarauha. Ja silloin ei tulla toimittamaan mitään asiaa, ellei ole hätä. Ja tää on toiminut meillä, lapset saattaa itsekin muistaa, että ai niin, sulla on vessarauha, tämä voi kyllä odottaa. Kuulostaa toisaalta tyhmältä, mutta toimii ja yh:n arki on aavistuksen helpompaa. Enkä mä tuiskahtele aamukireänä eka kulauksen jälkeen, kun lapset on innolla alkamassa uutta päivää ennenku mä oon saanu kunnolla silmiä auki.
Sen jälkeen tehtiinkin sopimus, että äidillä on vessarauha, suihkurauha, kahvirauha ja tupakkarauha.
Mä otan tästä mallia! :) (Paitsi en tosta tupakkarauhasta.)
eikö voi selittää ja sanoa kauniimmin??
t.10
Jos nyt ei ihan sentään karju, niin minusta ap:n repliikki ei ollut erityisen banaali.
, liian rumalla äänellä sitten kai tuli sanottua.. Mutta kun se roikkuu koko ajan lahkeessa kiinni ja vinkuu Äiti leikkimäääääääään.. Ja isää ei ole paikalla että voisin ees roskapussin viedä rauhassa (oon yh)