Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yllätysvauvasta kertominen

Vierailija
14.09.2009 |

Kun tulossa on vauva jota omat vanhemmat ja suku ei (elämäntilanteen takia) osaa odottaa, miten kertoa vauvasta? Tilanne siis se, että kyseessä on yllätysraskaus, ensimmäinen lapsi ja olen tuleva yh. Tulee varmaan aikamoisena järkytyksenä ainakin joillekin, ja jotenkin nyt kauhistuttaa ottaa asiaa esille.

Ajatuksia, vinkkejä, kokemuksia?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän poluilla ei aina tiedä mitä kaarteen takana on odottamassa. Usein odottamattomin asia voi olla se odottamattomuudessaan onnellisin. T: onnellinen XX

ps. kuvapuoli kertoo enemmän, kuin tuhat sanaa

Vierailija
2/16 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niille, joiden tietäsin järkyttyvän. viestiin sisällyttäisin ajatuksen elämän yllätyksellisyydesta ja myös siitä että vauva on minulle kuitenkin onnellinen asia vaikkei täydellinen hetki vauvalle olekaan.

saisivat sitten sopeutua ajatukseen omassa rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro kuvien kanssa tuleville isovanhemmille. Kuvat konkretisoivat tilanteen ja saattavatpa herkistääkin...

Vierailija
4/16 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta noin onnellisesta asiasta olisi outoa lähetellä jotain kortteja. Eihän sitä muutenkaan yleensä kerrota itse kuin lähimmille alkuvaiheessa (omat vanhemmat ja sisarukset), jotka kyllä yleensä osaavat juoruta asian eteenpäin kummin kaiman serkuille jne. En tiedä ketään, joka olisi koko suvulle jotain postikortteja lähetellyt... Kerro suoraan vanhemmillesi, kun tapaat heidät, vaikka olisikin jännä tilanne. Sanot vaan "tulkaas tänne istumaan, mulla on teille aikamoinen yllätys".

Vierailija
5/16 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän poluilla ei aina tiedä mitä kaarteen takana on odottamassa. Usein odottamattomin asia voi olla se odottamattomuudessaan onnellisin. T: onnellinen XX

ps. kuvapuoli kertoo enemmän, kuin tuhat sanaa

ei kyllä asia selviä riittävän selkeästi. Minusta ihan turha hämmentää ihmisiä millään arvoituksilla. Mene tapaamaan vanhempiasi ja sano se suoraan. Parempi mitä aiemmin kerrot - ehtivät sopeutua asiaan ennen vauvan syntymää.

Vierailija
6/16 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta persoonastasi riippuen huumorilla tai vakavana. Tyyliin: nyt meni sitten viisivuotissuunnitelma uusiksi, seuraavana kesänä vaihdellaankin sitten vaippoja eikä XXX. Onnea vaan tuleville isovanhemmille ;)

Vierailija
7/16 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotinkin tätä sillä, jos ap pelkää pahoittavansa mielensä toisten yllättyneistä harkitsemattonista kommenteista. Toki itsekin kannatan kertomista kasvotusten mutta joskus se voi oman psyyken kannalta olla huonompi vaihtoehto, kuin tekstarin tai kortin lähettäminen.

Vierailija
8/16 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun eihän ihmiset nyt yleensä raskauksistaan kuuluttele ihan alussa, ja yleensä se sen alun jälkeen sitten jo näkyykin sen verran, ettei se enää ihan yllätyksenä kuulijoille tulekaan.

Luonto hoitaa homman.

Vierailija
9/16 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nyt vähän itse suurentelet asiaa ja pelkäät rajuja reaktioita turhan takia! Onhan kuitenkin tulossa pieni uusi ihminen! Mahtavaa, onnea!

Vierailija
10/16 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

Nimenomaan vanhemmille haluan kyllä kertoa, tavataan välimatkan takia tosi harvoin ja pelkkä näkymisen varaan jättäminen veisi tilanteen tosi pitkälle. Ja haluan että saavat aikaa sopeutua. Se voi tosiaan olla että suvulle asia menee joka tapauksessa eteenpäin, lähinnä mietin sitä että jos olen sukulaisten kanssa tekemisissä niin voi tuntua typerältä olla kertomatta, jos siis siinä vaiheessa vanhemmat tietää mutta sukulaiset ei. Tosin toisaalta vasta ekan kolmanneksen jälkeen kerron tuleville isovanhemmille, kun isoin km-riski ohi.

Voi tosiaan olla että pelkään turhaan. Omat vanhemmat on kuitenkin aika noh ylihuolehtivia, ja kun elämäntilanne ei ole mikään ideaali niin pelkään kai että huolestuvat liikaa, ja voivat siksi reagoida voimakkaasti. Jotain tuollaista korttiasiaa tms. mietin itsekin, mutta toisaalta voi olla etteivät tässä tilanteessa asiaa ymmärrä ellei sitä väännä rautalangasta, ts sano suoraan.

Vierailija
11/16 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yksi asia on se, ettei lapsen isä tule olemaan millään tavalla tässä mukana. Joten se on yksi asia mistä olen epävarma, että miten ihmiset siihen reagoi...

ap

Vierailija
12/16 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmillesi tietysti on jotain kerrottava, mutta riittänee, että sanot, että isä ei ole teidän elämässä mukana. Ja sukulaisille ei tarvitse isästä puhua, asia selviää heille kyllä aikanaan.

Vierailija
13/16 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertomaan yllätysvauvasta suoraan (koska eihän se niin vaikeaa voi olla), itse tulin 3kk ystäväni jälkeen raskaaksi yhden yön jutusta, ja lähetin äidille tekstarin varmistukseksi kun kaikki jo näkivät raskauden. :D

Vierailija
14/16 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita vaikka perinteinen kirje vanhemmille, jos soittaminen tuntuu hankalalta. Kirjeessä voi kertoa tunteitaan melko vapaasti. Soitat sitten perään vähän ajan päästä jos ei vvanhemmista kuulu mitään.

Vierailija
15/16 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä huhut menemään toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Pidä pääsi ylpeänä ja lippu korkealla! Asia ei muille kuulu.

Vierailija
16/16 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun eihän ihmiset nyt yleensä raskauksistaan kuuluttele ihan alussa, ja yleensä se sen alun jälkeen sitten jo näkyykin sen verran, ettei se enää ihan yllätyksenä kuulijoille tulekaan.

Luonto hoitaa homman.

mutta meidän suvussa ollaankin avoimia, eikä nautita salailusta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi