Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin työntekijän täytyy toimittaa lääkärintodistus

Vierailija
13.09.2009 |

työnantajalle?

Olen pian kolmatta viikkoa sairaana, toimitin todistuksen työnantajalle ensimmäiseltä viikolta sairasloman alussa.

Sen jälkeen sain kuukauden sairaslomaa, mutta en jaksa viedä sitä työpaikalle, olen ilmoittanut tekstiviestillä työnantajalle.

Riittääkö että vien todistukset joskus tulevaisuudessa vai onko jokin aikaraja?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka viikon päästä? Vai pitääkö viedä mahdollisimman pian?

Kyllä työnantaja tietää että olen sairas, en ole vaan vienyt todistusta ja pelkäänkin nyt että voiko mun työsuhde katketa tms.

Ap

Vierailija
22/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kaupungilla esimiestehtävissä ja KVTS:iä noudatellen työntekijöiden pitää toimittaa kaikista yli 1 vkon sairaslomista lääkärintodistus esimiehelle 1 vkon kuluessa, ei siis riitä että tuo sen sitten "joskus". Toisaalta esimiehesi on velvollinen nämä asiat kertomaan, mikset kysy häneltä? Uskomatonta, että teillä voi poissaoloista ilmoitella tekstarilla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Vierailija
24/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Misket soita pomoille ja kysy? Mulle pomo sanoi, että voitko laittaa mahd. pian todistuksen tulemaan. Laitoin postitse menemään.

Vierailija
25/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asioita millään tekstiviestillä. haloo? Mikset soita esimiehelle ja kysy asiaa. aikuinen ihminen?

Vierailija
26/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asioita millään tekstiviestillä. haloo? Mikset soita esimiehelle ja kysy asiaa. aikuinen ihminen?

Vierailija
27/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on sairaslomatodistus niin kyllä saat palkkaa ihan kaikista , sairauksista saat kun olet _työkyvytön_.

Työehtosopimuksessa on sitten määritelty miltä ajalta sitä palkkaa saa, riippuu työsuhteen pituudesta.

Vierailija
28/37 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja huomauttaa työntekijälle jostain tekemättömästä työstä, seuraa siitä heti lievä masennus ja vähintään kuukauden sairausloma. Kallista lystiä. Kannattaa siis tehdä työ mieluummin itse.

Vierailija
29/37 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa olla 5 päivää saikulla omalla ilmoituksella, siitä pidemmästä ajasta pitää olla lääkärintodistus ja mielellään omalta työterveysasemalta. Mutta eipä noiden saikkulappujenkaan perään kysellä enkä edes tiedä minne ne pitäisi toimittaa, kun pomokaan ei niitä halua, kun sellaista kerran tarjosin.

Olin toissa kesänä kuukauden sairauslomalla, eikä kukaan ole vieläkään kysynyt saikkulapun perään.

Vierailija
30/37 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääkö että vien todistukset joskus tulevaisuudessa vai onko jokin aikaraja?

Laissa lukee, että on tehtävä viipymättä ilmoitus poissaolosta ja sen syystä. Jos työnantaja pyytää, on toimitettava muu selvitys. Vaikka Tessissä lukisi jotain aikarajaa, ei lainmukainen purkuperuste täyty, jos on toiminut lain mukaan. Purkuperuste on vain, jos on poissa ilmoittamatta yli 7 päivää ja sekin kumoutuu, jos ilmoittaminen on estynyt hyväksyttävän syyn vuoksi. Irtisanomisperuste vaatii työnantajalta varoitukset.

Työilmapiirin ja uskottavuutesi kannalta on tärkeää kuitenkin, että varmistat työnantajasi kanssa asiat.

Vierailija
31/37 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vaan on lääkärintodistus. Se todistus on vaan lausunto, työnantajalla on oikeus päättää maksaako poissaolosta palkkaa.

Vierailija
32/37 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akuutin stressitilanteen vuoksi voi olla vain muutaman päivän ja sitten olisi arvioitava muuta diagnostiikkaa esim.masennus tai ahdistushäiriö ja aloitettava tietysti hoito näihin. Itse jouduin selittämään jälkikäteen työnantajalle kirjallisesti, mitä haittaa minulle koitui synnytystä edeltämättömistä supistuksista, joiden takia olin lomalla useita viikkoja enne ä-lomaa. Sain kyllä palkan lomalta.

Vierailija
33/37 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin toissa kesänä kuukauden sairauslomalla, eikä kukaan ole vieläkään kysynyt saikkulapun perään.

Siis jos sairaslomatodistuksellasi sitä hakisi.

Vierailija
34/37 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollei saa sairauslomatodistusta vietyä/toimitettua, työnantajalle/esimiehelle.

Vierailija
35/37 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on sairaslomatodistus niin kyllä saat palkkaa ihan kaikista , sairauksista saat kun olet _työkyvytön_.

Työehtosopimuksessa on sitten määritelty miltä ajalta sitä palkkaa saa, riippuu työsuhteen pituudesta.

esim. akuutti stressireaktio oikeuttaa vain kolmen päivän palkkaan, vaikka saikkua olis kolme viikkoa. Eli töistä voi olla sitten kolme viikkoa pois, mutta 2½ viikkoa on palkatonta sairaslomaa.

Vierailija
36/37 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sieltä sitten soitteli työnantajalle, että on sairaana, ja sairaslomaa on sen ja sen verran. Työnantaja oli sitä mieltä, että ei onnistu, Webissä tehtävä välittömästi sl-imoitus.

Vierailija
37/37 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap on omilla lomilla. Sai saikkulapun jotenkin ylipuhuttua ja lähti reissuun, lappu jäi vain toimittamatta työnantajalle, koska ei uskaltanut pomoa kohdata, samasta syystä laittoi tekstarina tiedon saikusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi