Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin työntekijän täytyy toimittaa lääkärintodistus

Vierailija
13.09.2009 |

työnantajalle?

Olen pian kolmatta viikkoa sairaana, toimitin todistuksen työnantajalle ensimmäiseltä viikolta sairasloman alussa.

Sen jälkeen sain kuukauden sairaslomaa, mutta en jaksa viedä sitä työpaikalle, olen ilmoittanut tekstiviestillä työnantajalle.

Riittääkö että vien todistukset joskus tulevaisuudessa vai onko jokin aikaraja?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajoissa ennen seuraavaa palkanmaksua tai sitten ei saa palkkaa siltä ajalta. Ts kukaan ei voi ilmoittaa olevansa 3 vk sairauslomalla ilman todistusta ja nostaa vielä ko ajalta palkkaa.Toinen asia on, että työnantaja tarvitsee ko todistuksen saadakseen KELAlta rahaa yli 1+9 päivän ylittävältä ajalta.

Mielestäni osoittaa suurta piittaamattomuutta ilmoittaa sairauslomasta tekstarilla - yleensä joka paikassa vaaditaan soittoa jotta voidaan keskustella käytännönkin asioista jne.

Vierailija
2/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on sairaslomatodistus niin kyllä saat palkkaa ihan kaikista , sairauksista saat kun olet _työkyvytön_. Työehtosopimuksessa on sitten määritelty miltä ajalta sitä palkkaa saa, riippuu työsuhteen pituudesta.

itse aiheutettu, esim. olet kännissä telonut jalkasi poikki tms. työnantaja ei ole velvollinen maksamaan palkkaa, toisinaan myös esim. masennus ei ole riittävä syy poissaoloon palkallisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen todistuksen vaikka ensi viikon lopussa?

Voiko työnantaja katkaista työsuhteen kun olen kuitenkin ilmoittanut mutta en heti eli kahdessa viikossa toimittanut sitä todistusta?

Ap

Vierailija
4/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse aiheutettu, esim. olet kännissä telonut jalkasi poikki tms. työnantaja ei ole velvollinen maksamaan palkkaa, toisinaan myös esim. masennus ei ole riittävä syy poissaoloon palkallisesti.

lapsettomuushoitojen tai työuupumuksen aiheuttama sairausloma ei ole palkallista.

Vierailija
5/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko työnantaja katkaista työsuhteen kun olen kuitenkin ilmoittanut mutta en heti eli kahdessa viikossa toimittanut sitä todistusta?

Ap

Vierailija
6/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Miksi vasta viikon lopussa, miksei heti huomenna? joku tässä mättää...

Vierailija
7/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai vie se todistus, saattaa muuten olla entinen työpaikka.

Vierailija
8/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun työkaveri jäi saikulle eikä mitään varsinaista syytä ollut, sai sairasloman ajan palkkaa.

Vierailija
9/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun työkaveri jäi saikulle eikä mitään varsinaista syytä ollut, sai sairasloman ajan palkkaa.

Oletko ihan varma, saikun syytä ei tarvitse kuuluttaa kaikille :)

Vierailija
10/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi et soita työnantajalle ja kysy.

Irtisanoa ei voi tuollaisen takia mutta palkan maksun voi evätä sairasloman ajalta jos et toimita todistusta.

Meillä ollut aina niin ( eri aloilla olen työskennellyt) että sairasloma todistus pitää olla ennen palkkojen ajoa. Tämän tietää varmaan vain teidän esimies!

Postita se todistus, mikä siinä on niin vaikeaa?

Vierailija
11/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin mies sai ja mun työkaveri, eri aloilta molemmat.

Sensijaan meillä silmien laserleikkauksen jälkeen sain sairastella ihan ilman palkkaa, mutta sen tiesinkin jo etukäteen.

Vierailija
12/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovatko ihmiset oikeasti niin kateellisia etteivät voi antaa toisen jäädä sairaslomalle, on syy sitten mikä tahansa?

Kannattaa opiskella lääkäriksi jotta voi kirjoittaa niitä todistuksia.. Sitten ei tarvitse miettiä miksi ihmiset ovat sairaslomalla.

Antakaa ihmisten sairastaa, oli syy mikä tahansa.

Sairasloman syytä ei tarvitse ilmoittaa esimiehelle edes, riittä että syy on koodilla sairasloma todistuksessa.

Ja mistä voit tietää ettei ollut mitään syytä jäädä sairaslomalle? Eikö räkä valunut nenästä?

Pitääkö sairasloman syy olla selkeästi ulospäin näkyvä?

Vierailija
13/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(siis oikeasti sairas) mutta ei kuulu minulle, olen minäkin ollut pois töistä ilman oikeaa syytä kun joskus lääkärit eivät oikeasti jaksa edes tutkia, vaan kirjoittavat loman :=)

Vierailija
14/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä alalla ei saa palkkaa työuupumuksen aiheuttamasta sairauslomasta?

Meillä ainakin mies sai ja mun työkaveri, eri aloilta molemmat.

Työuupumus on diagnoosikoodilla Z, joka ei oikeuta palkanmaksuun. Usein tuo kierretään kirjoittamalla sairauslomaa masennukseen tms. vaikka kyse olisi työuupumuksesta.

Vierailija
15/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä alalla ei saa palkkaa työuupumuksen aiheuttamasta sairauslomasta?

Työuupumus katsotaan "olosuhdeongelmaksi", ei sairaudeksi.

Vierailija
16/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

palaa työpaikalle. Mutta silloin ne todistukset on oltava ja jos ei ole, matka kilometritehtaalle alkaa.

Vierailija
17/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai eikö sinulla ole ketään omaista/ystävää joka voisi viedä? Tai soita/meilaa työnantajalle ja kysy sopiiko moinen. Aika erikoinen "ongelma".

Vierailija
18/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä viestillä asiasta?

Ap

Vierailija
19/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaupungin laitoksessa ei tekstiviestillä voi olla päivääkään poissa. Postita sairaslomasi?Tai faxaa.

Vierailija
20/37 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

töihin kun jää sairaslomalle tai sairausloma jatkuu. Viesti ei käy. Sairausloma todistukset viedään samana päivänä töihin kun palaa töihin. MUTTA jos sairausloma kestää enemmän kuin kuukauden, niin todistukset pitää välissä postittaa töihin, että palkanlaskijat katsovat ne. Koska kaikista sairauksistahan ei saa palkkaa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän