*** Elokuiset Leijonanpennut vko 1 + ESITTELYT ***
Jälleen uusi viikko käsillä ja vuoden viimeinen : )
Tänään oli meidän perheessä se jännitävä päivä eli ensimmäinen ultra.
Sieltä se pieni nyytti löytyi ja sydän löi mahdottomasti. Jännitti kyllä ihan kauheasti. Kyllä isinkin naamalla hymy oli vastaanoton jälkeen. Nyt on kyllä paljon levollisempi mieli. Vielä pitäis malttaa muutamia viikkoja pitää suu kiinni suuremmalle joukolle.
Syödä kyllä pitää muistaa - muuten valtaa aivan hirveän huono olo. Mulla on vähän ongelma, kun muutenkin olen aamuisin ollut huono syömään ja nyt pitäisi syödä vähä niiku pakolla.
Onko kellään tullut raskauden myötä matkapahoinvointia?
Minä, jos en ite aja autoa niin tulee aivan hirveän huono olo. Ei paljoa kiinnosta lähteä pitemmille reissuille.
Paula rv7+0
Kommentit (34)
Yritänpä nyt taas kerran kirjoittaa kuulumisia, olen jo kahdestiu viestin kirjoittanut edellisinä päivinä ja aina viestiä laittaessani tulee ilmoitus ettei keskustelupalsta ole väliaikaisesti käytössä...
Kiva lukea että täällä on paljon kohtalontovereita tuon väsymyksen ja pahoinvoinnin suhteen! Minusta tuntuu että olen nukkunut, kyökkinyt ja oksennellut koko joululoman. Alkaa jo 10-vuotias esikoinen ihmetellä, pari päivää sitten tyttö tuli silittelemään mahaani ja kyseli että onko siellä vauva masussa :) En vielä kertonut, yritän pitää omana tietona ainakin np-ultraan asti. Tosin juuri äsken tyttö oli hiipinyt selän taakse (luulin että jo nukkui) ja kyseli että miksi äiti olet vauva-lehden sivuilla... Pahaa oloa tosiaan riittää, mitään syömistä ei tee mieli, mutta pystyn kuitenkin syömään (mitä suolaisempaa sen parempi). Suurempi ongelma onkin juominen, mikä ei meinaa onnistua. Kauhea jano vaivaa koko ajan, huulet kuivaa vaan mitään ei meinaa pystyä juomaan. Vesi, kuinka raikas ja kylmä tahansa, on varmin tapa oksentaa ja limsat ja mehut eivät mene lainkaan. Mietin ennen raskautta että pitää vähentää kolajuomien juomista, mutta eipä siitä tullut ongelmaa kun en nyt pysty juomaan niitä lainkaan. Niinpä yhtenä päivänä saan juotua vähän teetä, toisena kuumaa kaakaota, kolmantena laihaakin laihempaa mehukattimehua ja neljäntenä en mitään :( Toisaalta tuntuu että aineenvaihduntakin on ihan seis, eli eipä ole paljon tarvinut vessassa juosta (paitsi oksentamassa). Jotenkin on vatsalaukun kohta ihan turvoksissa ja kipeä. Onneksi joku on tilanteesta ilahtunut eli mieheni, joka tyytyväisenä myhäilee tultuani oksentamasta että kyllä se varmaan nyt on tyttö! Meillä siis ennestään on tyttö ja kaksi poikaa ja tytöstä olen kaikkein eniten oksennellut (toivottavasti en nyt ainakaan yhtä pitkään, silloin meni 16.viikon loppuun asti ja siihenhän on vielä iäisyys!). Saa nähdä kumpi tulee, itse tänne jo kirjoittelinkin että näin seitsemännellä viikolla unta maailman helpoimmasta synnytyksestä, jossa tuli poika! Sukupuolella ei ole väliä, mutta synnytys saisi kyllä olla niin helppo. Onko teillä muilla muuten tullut raskaus uniin?
Muuten meillä on loman ajan ollut hiljaiseloa, emme ole vielä kertoneet raskaudesta kenellekään eli tietoisia ovat vain minä, mies ja neuvolantäti. Kummasti pärjäsin pahoinvoinnin kanssa jouluvieraat meillä ja joulukylät, viiniäkin otin lasiin ettei kukaan olisi kiinnittänyt huomiota ja kaatelin sen vaivihkaa pois. Ensimmäinen neuvola oli maanantaina ja siellä varataan np-ultra. Mitään en myöskään ole ostanut, enkä kovin pian osta. Tosin meillä tulee ostettavaksi kaikki kun olen kuopukseen jälkeen lahjoittanut kaiken muun eteenpäin paitsi matkasängyn ja -rattaat, itkuhälytinkin taitaa löytyä. No pikkuhiljaa sitten ostellaan kesän lähestyessä. Vaatteita en aio edes paljon ostella kun tiedän kokemuksesta että sukulaiset ja tutut tuovat katsomaan tulleessaan niin, että hyvä kun ehtii pienempiä muutaman kerran käyttää.
Nyt se alkaa taas nukkumatti kutsua vaikka kuuden aikaan otin pienet iltaunet, toivottavasti tämä viesti nyt suostuu tulemaan jo palstalle!
Eleonora 9+1
Moi kaikki,
olen kurkkinut tänne aina välillä mutta jotenkin tämän palstan ulkoasu on mulle sekava ja on vaikea löytää oikea keskustelupuu, viestejäni on kadonnut ja sen semmoista, joten en ole kirjoitellut. Hmm, ehkä sitten näen jotenkin hölmösti tai en vaan osaa.
Minäkin siis kävin ennen joulua yksityisellä gynekologilla ultrassa... silloin näkyi vaan pikkuinen papu - ja varjo jostakin toisesta. Gyne kysyi onko meillä suvussa kaksosia, ja onhan niitä. Olen niin kamalan utelias ja malttamaton että varasin ultran viikolle 3 koska haluan päästä katsomaan montako vauvanalkua siellä on! Toki voi tulla useampi mahdollinen alkio joista sitten vain yksi jatkaa kasvua ja toinen/muut häviävät olemattomiin, mutta samaa sanottiin ystävälleni jonka kaksoset juuri viettivät ensimmäistä vuosipäiväänsä. Jännittävää :)
Kerroimme perheillemme jouluaattona ja päivittelystä ei meinannut loppua tulla. Hauskaa :D Sekä avomieheni vanhemmille että minun vanhemmille tämä on ensimmäinen lapsenlapsi. Ja jäävät vielä sopivasti ensi kesänä eläkkeelle ;)
Pitää mennä unten maille, mutta kirjoitellaan lisää ja ehkä sellainen yksityisempi palsta olisi hyvä!
Hyvää uutta vuotta toivottaa
Puuppeli ja Epeli(t?), rv 7+3
Piti vielä mainita että KYLLÄ, väsyttää - paitsi tietysti nyt, ehkä siksi että vedin alkuillasta hirsiä 1,5h. Väsyttää etenkin töissä iltapäivisin. Eikä nukkuminen juurikaan auta. Väsynyt olen nytkin, nukuttaako on jo toinen asia.. :|
Mä sain ensiviikon keskiviikolle ajan ultraan. Meinaa vaan vähän pelottaa kun on nyt jo viikon ajan tullut välillä vähän ruskeaa vuotoa pyyhittäessä ja alaselkä on ollut kipeä. Eilen vielä noussi kuume ja alaselkä ja alamaha kivut vain lisäääntyivät. Olen varma, että kesken tämä menee.
Kerroin jo äidille ja siskolle ja parhaimmalle kaverille ja sisko ja kaveri ovat jo laittaneet vauvanvaatteita ja äitiysvaatteita minulle sivuun. Vähän harmittaa, kun en oikein ole luottavainen tämän jatkumisen suhteen.
Pahoinvointia on aina silloin tällöin, mutta ei kovinkaan voimakkaana. Nukkua voisin koko ajan.
Mietin pitäisiköhän jo maanantaina koittaa saada aika ultraan jotta näkisi onko jokin vialla. :(
-Eve rv 7+0 ?
Heippa!
Päätin nyt sitten itse perustaa tuon Elokuiset Leijonanpennut 2009 -ryhmän, jotta saadaan keskustelut mukavasti sinne. Pistin nyt säännöksi, että täytyisi myös itse kirjoitella, jos on ryhmässä - se mielestäni on kaikkien osallistujien etu, jotka itsekin kirjoittavat :-)
Tervetuloa liittymään osoitteessa: http://groups.yahoo.com/group/eloleot2009/
terkuin Hanna74 (Yahoo: Hannishan) [http://groups.yahoo.com/group/eloleot2009/]
Hei!
Uusi elokuulainen ilmoittautuu :). Olen taustaillut tuolla heinäkuisissa, mutta np-ultran mukaan LA siirtyi kahdella viikolla eteenpäin ja on nyt siis 3.8.2009.
Päästiinpä, Pihlajankukka, saman kuukauden odottajiin! Ihmeteltiin samoihin aikoihin joskus marraskuussa outoja raskaustestituloksia... Sulla ilmeisesti tämä raskaus on alkanut sitten vasta seuraavasta kierrosta? Mulla taas tuolloin oli joku hormoonihäiriö meneillään ja ovulaatio oli 2 viikkoa myöhässä, joten testailin liian aikaisin. Raskaus kuitenkin tuosta kierrosta siis alkoi :). NP-ultrassa kävin menkkojen mukaan rv 11 + 6 viime perjantaina, mut tosiaan tuolla selvisi että mennään vasta rv 9+4, eikä niskapoimumittausta voitu vielä tehdä. Seuraava yritys sitten parin viikon päästä. Pikkuisen sydän kuitenkin pompotteli kiivaasti ja pienet käden ja jalantyngät näkyivät :).
Huomenna ekaa päivää töihin yli vuoden tauon (äitiys/vanhempainloman/hoitovapaan jälkeen)... Kohta joutuu taas kertomaan että maha kasvaa ;). On meinaan aikamoinen pallo jo nyt. Väsymystä on myös ja lievää pahoinvointia, toivottavasti helpottaa lähiviikkoina.
Hyviä vointeja kaikille, yrittäkäähän nauttia jos vain voitte!
- Nyyti79, tytsi12/07, "maitotyttö" rv 9 +6
Minä niin täällä kuin kaksplussalla huhuilin olisi kestään laittamaan yahoota pystyyn ja sinä sitten teit sen, hyvä!
Liityn oitis mukaan. :)
jeela ja menninkäinen 6+4
Taustaillut olen, mutta ajattelin, että jos vielä mukaan mahtuu niin liittyisin joukkoon. :) Olen 28-vuotias, mieheni 32-vuotias ja esikoista odotetaan. :) LA olis neuvolan mukaan 10.8.2009, ja nyt viikkoja menossa 8+6.
Oksettaa ja kuvottaa aamusta iltaan... vielä ei ole kuitenkaan varsinaisesti oksennettu niinkuin ekassa raskaudessani tapasin tehdä lähes päivittäin. Lisäksi väsyttää ja torkahtelen päikkäreille parikin kertaa päivässä... tietty sit vielä 10-12h unta yössä.
Ihan vielä en ole osannut nauttia raskausajasta, mutta uskon että sekin aika koittaa muutaman viikon päästä. Menen sikiötutkimuksiin perinnölisen sairauden riskin takia, sitten varmaan jo pahoinvointikin on helpottanut ja epätietoisuuteen liittyvä ahdistus.
Jaksamisia kaikille pahoinvoinnista kärsiville!!!
Terveisin Sinisiili 31v
+mies+ pojat 6-v ja 4-v, espoosta
Täällä hiukan epäuskoisena edelleen odotellaan esikoista. Viikkoja on menkoista laskettuna 7+6 ja varhaisultrassakin kävin viime viikolla ja kaiken pitäisi sen puolesta olla OK. Jotenkin sitä on vaan niin kovin epäileväinen edelleen, enkä uskalla kunnolla vielä iloita ja innostua. Oireitakaan ei pahemmin ole, rinnat ovat turvonneet ja hieman arat ja satunnaista ällötystä on, mutta ei pahasti. Nyt on viime päivinä aivan alavatsaa hieman poltellut, toivottavasti ei ole merkki mistään ikävästä.
Tässä vielä taustatietoja minusta:
Olen 27-vuotias ja asun Varsinais-Suomessa aviomiehen ja kahden kissan kanssa. Esikoista tosiaan odotellaan ja siksikin kaikki on hieman hämmentävää vielä.
Täytyy miettiä tuota Yahoo -listalle liittymistä, mielelläni luen keskusteluja mutta itse en ole kovin aktiivinen kirjoittelemaan. Tosin voihan tässä inoutua vaikka mihin ;)
Terkuin Auringonkukka
Täällä vielä yksi, jolla la elokuussa. Meillä olisi tulossa toinen, esikoinen syntyi 1/08. Ainakin Tolleroisen muistan edellisen raskauden ajoilta täältä?
Kamalaa pahoinvointia ja väsymystä ollut ihan alusta asti. Jatkuva syöminen auttaa jonkun verran. Siis kun vaan väkisin syö, vaikka olis kuinka oaha olo, ei pääse oksu yllättämään niin helposti. Viime raskaudessa oksensinkin viikolle 20 asti, toivottavasti nyt pääsee helpommalla =)
Maha on alkanut jo turpoamaan. Vaikka edelleen onneks sentään omat housut menee päälle. Mutta kun tottunut pitämään aika istuvia vaatteita, pitää varmaan siirtyä hiukan eri mallisiin, jos aikoo vielä peitellä enemmiltä ihmisiltä.
Floora 8+4 ja poju 1v
Ihanaa että uusia tulee vieläkin mukaan! Meitähän on jo melkoinen joukko. Liekö kukaan pistänyt tarkemmin ylös...
Flooran muistan hämärästi viime vuoden tammimammoista, teillä onkin ollut jo 1v synttärit :) onnea pojulle. Meillä tyttö päätti syntyä 40+4 ja meni helmikuun alkuun joten synttärit on vielä edessä päin.
Ja täällä taitaa olla useampi nyt, jotka odottavat sisarusta pienellä ikäerolla, jos en väärin muista niin ainakin neljä tai viisi? Meillä tulee tosiaan 1v6kk ikäeroksi.
Olen odotellut, että milloin viime raskaudesta tuttu hullu salaatin ja tuoreiden kasvisten himo oikein herää, ja nyt näyttäisi olevan niitä merkkejä ilmassa, jee :) mukavampihan se niin on, kuin että tekisi mieli vedellä pitsaa ja jäätelöä jatkuvasti. Näillä viikoilla se taisi viimeksikin alkaa. Tällä hetkellä on aika vaikeaa saada syötyä enempää mitään, tuntuu että kaikki ruuat vähän tökkii. Mutta kurkku, tomaatti ym vaikuttaisi maistuvan. Kerran olen oksentanut ja toisen kerran käynyt sylkemässä pönttöön varmaan pari litraa (joo heheh), mut silloin ei tullut onneksi oksua.
Ja mahan turvotus on tätä päivää täälläkin :) aamulla kun herää, olo on hoikka ja ihana :) ja illalla olo kuin tynnyrillä. Tulis se vauvamaha vaan äkkiä näkyviin :D
Noniin, mukavaa loppiaista vain kaikille! Pitäisi kait tuo kuusi riisua koristeistaan ja veivata pihalle.
Tolleroinen 8+2 ja tytsy kohta 1v
Tolleroinen, salaatin himo kuulostaa hyvälle. Itse söin ekaa odottaessa kassi kaupalla appelsiinejä (tosin niissähän on sokeria). Nyt humaan että maitotaloustuotteet vetää puoleensa. En juo maitoa, mutta nyt on tehnyt muutaman kerran mieli. Viiliä ilmeisesti alan taas syömään, kuten tokaa odottaessa. Nyt kyllä maistuu kaikki. Keitin eilen luumukiisseliä ja koitin syödä sitä kevytkerman kanssa, mutta ei, oli ostettava kunnon kermaa ja nyt sitten mässäilen. :) ja yksin, siihen ei muu perhe koske, eli hvin alkaa kilot nousemaan...
Mullahan ei ole pahoja oireita, mutta kyllä mä nukun enemmän kuin ennen. joskus voi hiukan etoa ja hajut on voimakkaat. Aivan ihanaa kun aamulla saa nukkua, eikä herätä kuuden jälkeen töihin! saan siis vielä valvoa, vaikka väsyttääkin...
Jeela ja menninkäinen 6+5
Nyt on ollut vain niin hirveä kiire ja väsymys, ettei enää nettiä ole jaksanut edes avata.
Aivan tajutonta tämä väsymys. Edellisellä kerralla ei ollut mitään "oireita", paitsi loppuvaiheen närästys ja polvien paksuisiksi turvonneet nilkat. Nyt olen aivan poikki ja olo tuntuu koko ajan humalaisen/krapulaisen välimaastolta. AIvoissa on sumeeta ja huono olo pykkää tuon tuostakin. TÄnään on ollut ensimmäinen "normaali" päivä pitkään aikaan ja sen kunniaksi kävin päivällä syömässä härän sisäfilepihvin. Nam!
Sain ensimmäisen neuvolan ja samalla myös niskaturvotusultran vasta 19.1., joten kävin yksityisellä "varmentamassa" asian aaton aattona. Yksi sydän siellä tykytti ja sain mielenrauhan. Samalla kerrottiin sitten jouluna lähipiirille, että mukelo olisi tulossa - eipä tarvinnut selitellä, miksi ei viini ja terästetty glögi maistu. :) Nyt tosin jännittää, että toivottavasti kaveripiirissä kukaan ei ala "huutelemaan" asiasta esim. Facebookissa, koska töissä olisi tarkoitus kertoa vasta vähän myöhemmin.
Niin, kävin tänään neuvolassa mittauttamassa hemoglobiinin - arvelin sen olevan ihan maissa, kun näin väsyttää. Olikin 133 (siis paras luku ikinä) ja ei mussa mitään vikaa ollut. Kait nämä raskaudet sitten vaan ovat erilaisia. :)
No, mukavaa tätä vuotta meille ja nautitaan pakkasista. Nyt onkin hyvä ilma vaikka tuulettaa petivaatteista pölypunkeroita...