milloin kerrotte raskaudestanne
En itse ole vielä päässyt tuohon onnelliseen tilaan, että vauva masussa kasvaisi, mutta kiinnostaa tietää, et kuinka äkkiä te kerrotte esim. omille vanhemmillenne että saavat lapsenlapsen? Maltatteko oottaa pahimman keskenmenoriskin yli? Tuntuu et itellä varmaan ois tosi vaikee pidätellä päivääkään ilosta uutista, mutta ois kurja jos menis kesken tai ois tuulimuna jos on jo ehtiny hehkuttaa.
Kommentit (19)
meidän piti odottaa siihen viikolle 12, mutta asia paljastui vähän niinkuin vahingossa ensin omalle äidilleni viikolla 8, niin päätettiin kertoa sitten muillekin. Onneksi kaikki on mennyt hyvin, niin ei ole tarvinnut perua hyviä uutisia.
Shayen 23+3
rajapyykki, jonka jälkeen pikkuhiljaa olen alkanut kertoa, ensim isovanhemmille ja sitten muille. Nyt mulla on rv 18 ja vieläkään esim. kaikki kaverini eivät tiedä asiasta vaikka olemme pitänneet kyllä muutoin yhteyttä.
kun alkoi siskon epäilykset herätä - olin hieman " tukevoitunut" , niin hän kysyi suoraan. Hän kyllä ihmetteli että olin jo niinkin pitkällä :) Isovanhemmat sai tiedon postitse, 3-D ultrakuva vauvan kasvoista tuli kuoressa mukana. Me ei oikeastaan olla kamalasti tekemisissä heidän kanssaan, joten oli ihan luonnollistakin kertoa vasta sitten. Aikaisemmin ei olisi tullut mieleenikään kertoa kellekään (paitsi tietty parhaat kaverit tiesi), kun meidän suvussa ollaan ihan kamalia hössöjä ja besserwissereitä. Eikä kyllä seuraavastakaan vauvasta (jos sellaisen saamme) kerrota yhtään aikaisemmin...
Esikoisesta miehen vanhemmille kerrottiin " vasta" rv 5+jotain, mutta nyt toisesta kerrottiin kaikille isovanhemmille heti kun plussaa tuli.
Esikoisesta tieto levisi muualle sukuun jo rv 7 tienoilla, mutta tästä kakkosesta on haluttu visusti pitää tieto salassa ja varmaan pidetäänkin ihan niskapoimu-ultraan asti. Molempia on käyty katsastamassa alkuraskauden ultrassa, mutta jotenkin tätä toisen odotusta oon halunnut kypsytellä itsekseni enkä kertoa kellekään. Esikoisesta oli kova hinku kertoa heti ihan kaikille.
Coe rv 9+6
Miehen vanhemmille kerroimme rv 9 ja ihan tässä lähipäivinä ollaan kerrottu muutamille kavereille. Tämän päiväisen np-ultran jälkeen ajattelin paljastaa asian töissä ennenkuin alkavat kyselemään:)
Je_Ni rv 12+1
Esikoista odottaessa kerrottiin vasta rv16, koska miehen suvussa on kehitysvamma, joka näkyy ultrassa tuohon mennessä. Haluttiin, että asia on sitten " varma" kun kerrotaan.
Nyt kuumeilen toista lasta (yritys aloitetaan touko-kesäkuussa) ja oon päättänyt kertoa heti alkuviikoilla omille vanhemmilleni. Vaikka tulisi keskenmeno tai jotain, niin kerronhan mä sen niille kuitenkin ja paremmin osaavat olla tukena sitten. Esikoisen synnyttyä lääkärit käskivät varautua sen kuolemaan parin viikon sisään (poika on nyt 1v 5kk ja täysin terve) ja jouduin senkin kertomaan vanhemmilleni puhelimessa. Ja kun sen kaaoksen kestivät täyspäisinä, niin uskon, että osaavat elää muissakin tilanteissa mun tukenani.
Muille ihmisille kerrotaan sitten kun ehditään, varmaan joskus viikon 16 jälkeen.
Esikoisesta kerroin heti plussatestin jälkeen kahdelle ystävälle ja seuraavana päivänä äidilleni. Muulle lähisuvulle (miehen vanhemmat+sisko, mun isä ja sisarukset perheineen) kerrottiin rv9+6, ihan siksi kun masu alkoi pömpöttämään ja tiesin, että alkaisi juttuja liikkumaan. Sen jälkeen kerroimme rv 12 sellaisille ystäville, joita ei usein nähdä, muut huomasivat viimeistään rv 12 kieppeillä itse.
Tästä kakkosesta on jouduttu kertomaan vielä aikaisemmin. Plussatestin jälkeen kerroin taas heti parille ystävälle ja nyt rv 9+1 tietää jo suurin osa ihmisistä, joiden kanssa ollaan tekemisissä. Ihan vain siksi, että pömppö pömpöttää. Näkyy siis ihan selvästi. Eikä ole kiva. Olisin halunnut pitää asian omana ja miehen tietona kunnes sydänäänet kuullaan, mutta toisin kävi. Töissä kerroin jo viikko sitten, kun en enää jaksanut kuluttaa aamuja itkemällä vaatehuoneessa, että mitään ei voi päälle laittaa, kun kaikista huomaa. Mun vanhemmat ja pikkusisko huomasi asian ollessaan meillä kylässä rv 7 tasan, muulle lähipiirille sitten kerrottiin tasapuolisuuden nimissä aika pian tuon jälkeen. Tai itse asiassa miehen suvulle ei olla vielä kerrottu, sillä heitä ei olla tavattu. Heille mies saa kertoa sitten kun hän haluaa.
Mutta näin... Liian aikaisin siis ollaan jouduttu kertomaan. Vähän höntti olo, kun itsekään ei asiasta ole ihan vakuuttunut...
Ekasta raskaudesta josta tuli km kerroin heti plussatestin jälkeen äidille ja siskolle. Sitten toisesta keskenmenoon johtaneesta raskaudesta en kertonut kenellekään. Nyt kolmannesta joka on rv:lla 22 kerroin alettiin kertoa läheisillekin ihmisille vasta np ultran vko 12 jälkeen ja töissä vasta viikolla 18, kun piti jäädä saikulle asian takia.
Pia
Isäni ja avovaimonsa saivat vahingossa tietää jo rv6 (ei ois haluttu sanoa). Äidille ja hänen miehelleen kerrottiin rv10, samoihin aikoihin myös hyville ystäville. Miehen vanhemmille kerrottiin rv 14. Pomolle kerroin rv 14, muut töissä ei ilmeisesti tiedä vieläkään.
Kaikille ystäville ja sukulaisille en ole vielä kertonut, mut tuntuu ettei tässä niin kiire ole asiaa julistamaan. Pääasia että itse tottuu uuteen olotilaan, on tämä ensimmäinen raskaus sen verran uutta ja ihmeellistä.
Rv 16+2
Arvelinkin et mielipiteitä löytyy joka lähtöön. Ite haluaisin sitten joskus kun on ajankohtaista kertoa vasta joskus viikolla 18 tmv, mutta varmaan kyllä heti möläytän kaikille!
Ihanaa odotusaikaa teille!
Esikoisesta kerrottiin lähimmille ystäville, tuleville isovanhemmille ja sukulaisille ennen ensimmäistä ultraa. Kovasti oli tarkoitus pitää se salaisuutena, mut jotenkin en kyennyt. Töissä tiesi vain muutama ja pomotkin vasta kun oli pakko kertoa..
Kakkosesta ei olla kerrottu kuin mun vanhemmille. Plussasin " jo" pari viikkoa sitten, mutta oon pystyny pitään sisälläni tiedon suht hyvin hammasta purren. Ei pitäny mun äidillekään kertoa, mut mus alkoi kauheesti itkettään, kun halasin sitä ja sanoin, että susta tulee tuplamummu.. Totesi siihen, että mä sanoin isälles viime viikolla, että tyttö odottaa varmaan jo toista..
Mutta muuten en kenellekään kerro ku vasta sen np-ultran jälkeen. Töissä taas vasta kun on pakko.. Tosin jos saan vakitoimen niin sit voin kertoa töissä koska vaan. Ja muutamalle työkaverille voi joutua kertoon ennen ultraa.. Ollaan nimittäin menossa viettään tyttöjeniltaa ja jos ultra on vasta sen jälkeen niin joudun varmaan selitteleen miksei mulle drinksut maistu..
Silloin oli joulukuun 23. päivä. Kaikille muille on kerrottu vasta ultran jälkeen 14.2 eli ystävänpäivänä.
Muutama ystävä tiesi sitä ennen, mutta me halusimme kertoa pääosin sukulaisille ja ystäville vasta sitten, kun raskaus oli mennyt riskiajan ohi ja ultrat oli käytyinä.
Äidilleni samana päivänä kun tein testin koska hän soitti ja kysyi sitä suoraan. Hän oli juuri sinä päivänä jutellut selvännäkijän kanssa joka sanoi että " tyttäresi saa kesällä tytön!" Ei kai siinä auttanut muu kuin myöntää.
Miehelle parin päivän päästä testistä sillä hän oli kertausharjoituksissa eikä hänellä ollut puhelin päällä. Hihkuin kotona ja kaksi päivää oli kyllä tuskaiset kun en saanut kertoa ihanaa uutista rakkaimmalle. Pistin tekstiviestin menemään: 1+1=3 Mutta hän ei ymmärtänyt sitä. =DDD
Anopille neljän päivän päästä testaamisesta kun olimme sopineet että hän pistää minulle b-hepatiittirokotteen silloin ja enhän voinut sitä ottaa. Kovin montaa syytä ei sen ottamisesta kieltäytymiseen ole joten mieheni sanoi että " Soffu ei nyt voi ottaa rokotetta" ja asia oli sillä selvä anopille.
Lähimmät saivat siis tietää aika pian... Olosuhteiden pakosta. Muuten olisin hieman viivytellyt pitempään.
Soffu 26+5
Esikoisesta kerrottiin mun vanhemmille jotain rv 7 ja miehen vanhemmille rv 10. Pari-kolme kaveria sai tietää heti plussan jälkeen ja muut pikkuhiljaa. Useimmille kaverille kerroin rv 10-17, yhdelle vasta rv 20 jälkeen, kun hänellä ei vaan uutiset kestä salassa... ;) No mutta, perheille kerrottiin liian aikaisin ja juttu vuosi heti sukuun. Hölmöä, kun se ei ollut enää meidän salaisuus vaan kaikki tiesi jo ennen kuin maha edes näkyi.
Toisesta kerroin miehelle kaksi päivää plussan jälkeen. Tiesin, että mies ei ollut kovin innostunut, joten se laimensi omaa kertomista muille. Yksi kaveri oli tukena plussasta asti, toiselle kerroin rv 9 + jotain. Vasta kun mies alkoi tottua ajatukseen kerrottiin perheille. Kerrottiin jouluaattona, koska en halunnut ottaa viiniä ruoan kanssa. Tuolloin oli rv 13+. Oltais voitu vielä kauemmin pitää salaisuutena, mutta maha jo niin pömpötti, että siitä olisi voinut arvata. Kaverit sai tietää rv 13-20 välisenä aikana.
Kiva, että ei heti kerro, niin ei ole muilla niin pitkä aika odottaa :) Alun pahaolo oli helpompi kestää, kun muut eivät tienneet ja kyselleet koko ajan vointia ym. hössöttäneet.
Liinaharja 26+5
...ekaksi siskolleni joskus rv 5 aikoihin sillä hän oli itse raskaana ja kokenut keskenmenon, ja oli itse niin kovin huolissani silloin... Miehen vanhemmille kerrottiin rv 12 ja omille vanhemmilleni rv12+ jotain kun np-ultrassa oltiin käyty.
Osalle sukulaisista raskaudestani on kerrottu(itse en ole kertonut kellekkään vaan öitini, tietenkin kysyi luvan) n. rv 20 aikoihin. Suurin osa ei edelleenkään tiedä ja toivon ettei saa tietääkään ennenkuin vaavi on syntynyt....:)
Br1t ja Mercedes rv35
puolessa välissä. Tästä toisesta olisi tarkoitus kertoa piakkoin molempien vanhemmille, nyt menossa jo rv 26+5! Tässä on ollut muutenkin kaikenmaailman ongelmia parisuhteessa ym..Heti plussattuani kerroin miehelle ja kahdelle kaverilleni. Nyt ollaan sitten alettu jo myöntää, jos joku kysyy. Masu on alkanut nyt vasta pikkuhiljaa näkyä, kun on muutenkin noita kerroksia tuossa edessä :)
Eiköhän se tästä. Äidille kaavailin soittavani tänä iltana tai viimeistään viikonloppuna..
Eli viikkoja oli silloin 9+1. Tuleville isovanhemmille ekaksi, he pitivätkin sitten huolen, että tieto levisi melko vikkelää... Kavereille laitoin seuraavana päivänä viestiä ilouutisesta. Hyvin on masussa pysynyt tämä vauveli, sais mun puolesta alkaa jo vähitellen tulemaan näytille tännekin puolelle :)
~cadavera&muru~ rv40+3
Mä kerroin omille vanhemmilleni heti kun olin plussan testiin saanut ja äiti sanoi jo sitä epäilleensäkin, vaikka viikkoja oli kokonaiset neljä =D Mies sai sitten itse päättää koska hänen vanhemmilleen kerrotaan ja heille sitten kerrottiin alkuraskauden ultran jälkeen 8+3 kun pieni vauvan alku sydämen sykkeineen oli nähty. Silloin myös kerrottiin sellaisille kavereille joille oltaisiin keskenmenostakin kerrottu