Mikä ihotauti mulle on tullut??? Kasvoissa
nyt toisella puolen nenää, tuossa sieraimen vieressä ollut jo useamman viikon ihottumaa tms. Luulin ensin että on joku näppy tms tulossa, sitten luulin että herpes tulee siihen. Ehei. Iho on vähän kuin rohtunut, mutta ei siis ole koska en esim. ole niistänyt viikkoihin. Ihosta irtoaa kuivia hilselevyjä, mutta se ei silti parane. Olen laittanut punaista Bebanthenia, apteekin a-vitamiinivoidetta ja ihan perusvoidetta. Mikään ei auta. Nyt tuo kohta on alkanut myös kutista, alue menee hieman sieraimen sisällekin ja ikävältä tuntuu. Mitä tohon pitäisi kokeilla ja koska lääkäriin?
Kommentit (13)
Oletko vaihtanut pyykin pesuaineita, huuhteluaineita tai käyttänyt vaikka uusia pesemättömiä vaatteita / sänkyvaatteita nyt ?
Daktarin/dactacort-voidetta voisi kokeilla, mutta jos ei pian auta, niin lääkäriin...
perioraalidermatiitti
Mulla vaivaa tuo aika-ajoin.
Se ilmaantuu yleensä nenänpielten alapuolelle ja suupielten alapuolelle sivuun.
Siihen auttaa mm. antibioottivoide tai -liuos.
Ilmestyy joskus mm. kortisonilääkkeiden käytön loputtua.
t: apteekkilainen
tai en kyllä tainnut siihen mitään lääkärin diagnoosia saada, joka tapauksessa suun ympärille tuli isoja paiseita. Eivät olleet finnejä, todella kipeitä mutta taisivat lähteä ennen kuin menin lääkäriin. Nyt kun katsoin netistä kuvia niin kyllä toi tosiaan näyttää että vois olla tota perioraalia... Hitto. Eli ilmeisesti ei kannata itse nyt alkaa lääkitsemään, vaan pitäis sitten hakea joku antibiootti lääkäristä? Kaapista löytyy tosiaa bebanthenia, sitä a-vitamiinivoidetta, Daktarin-voidetta sekä reseptikortisonia ja miedompaa kortisonia (käsikauppa). Olin ajatellut että seuraavaksi kokeilen tota kortisonia, mutta ei liene kannattavaa?
Mulla on ollut lääkkeenä Apocyclin 500 mg kuukauden kuuri.
nro 5
Vaatii antibioottiliuoksen ainakin, tai sitten kuurin suun kautta.
ilman reseptiä apteekista?
-ap kiitollisena hyvistä ohjeista:)
Apocycliniä määrättiin mulle heti. Ymmärtääkseni ko. tauti on vaikea saada taltutettua, josta syystä pitkä kuuri. Mulla mennyt ainakin 1-2 vkoa ennekin on paranemista ollut havaittavissa kuurin aloittamisen jälkeen. Eli kyllä vaatii sen kuukauden hoidon.
Lääkäriin vaan, joskus tulee kateltua omia valokuvia noilta ajoilta, enkä tod. ole kovin kaunis näky.
Itse asun ulkomailla, ja täällä saa kyllä esim. Dalacin-liuosta ilman reseptiä, ja itse käyttämääni erytromysiiniä sisältävää.
t: apteekkilainen
on muutenkin tuon ihon kanssa jostain syystä alkanut tulla ongelmia, kroonista ihottumaa vähän ympäri kroppaa. Olen ajatellut että niin kauan ok kunhan ei kasvoihin tule, vaikka kutina on välillä aika sietämätöntä. Ja luinpa nyt sitten netistä että tuon perioraalin kanssa ei pitäisi kosmetiikkaa käytellä. Kivat, joka päivä olen tietenkin yrittänyt peitellä peiteaineella ja puuterilla tuota punoitusta ja laikkua pois...:(
No jos on kerran ollut jo useamman viikon, niin käy ihmeessä lääkärillä. Itse menisin heti suosiolla ihotautilääkärille, jos vaan suinkin rahat riittäisi, sillä ihosairaudet tuntuu olevan yleislääkäreille tosi vaikeita.