Ison koiran ulkoiluttaminen vaunujen kanssa...
onko kenelläkään vinkkejä siihen että sais koiran kulkemaan nätisti vaunujen kanssa? Meillä on nuori, vilkas ja iso koira, haluaisin että se osaa kulkea vaunujen kanssa ennen kun vauva on vaunuissa. Laskettu aika on lokakuussa joten tässä on vielä aikaa kouluttaa koiraa ja ostettiin juuri vaunut valmiiksi.
Kävin kokeilemassa koiran ja vaunujen kanssa, mutta kun toi koira on niin hoopo että sotkeutuu vaunuihin ja menee niistä vaikka läpi jos toisella puolella vaunuja on hyviä hajuja!
Olisin hyvin kiitollinen vinkeistä!
Kommentit (3)
ja vieläki se onnistu sotkemaan hihnan renkaan ympärille. Eli en sitten kävele koiran ja vaunujen kanssa, liian riski juttu jos vaunut kaatuu. Heitän koiran kanssa aamulenkin ennen kun mies lähtee ja sitten illalla kun mies on kotosalla taas. Tietysti helpottaa päiväpissityksiä kun on omakotitalo isolla pihalla ja koiralla tarha.
Itse opetin koiraa niin, että sen piti aina väistää vaunuja. Vaunut jyräsi päälle eivätkä väistäneet koiraa tai pysähtyneet koiran vuoksi. Huomasi pian, että siinä vaunujen rinnalla on se paras ja mukavin paikkaa kävellä.
Senkin voi opettaa, että tekee tarpeensa kun sinä pysähdyt ja annat siihen luvan. Vaunujen rinnalta ei rynnätä mihinkään pusikoihin tai hajujen perään. Itse olen jopa jättänyt vaunut tien reunaan, jotta pääseen koiran kanssa hieman tien sivuun pusikkoon päästämään sen tarpeilleen. Ne lenkit tehdään erikseen ja mielellään vapaana, jos mahdollista.
Eli sinä määräät, etkä välitä koiran kiskomisesta sivuun. Menet vaan ja kehut kun on se oikealla paikalla. Voi jopa palkita namilla aina kun kävelee oikeassa kohdassa.
Kuonopanta on hyvä apua, jos koira on vahva.
niin kuonopanta.