Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä monilla on niin kiire lopettaa joulu niin lyhyeen?

29.12.2008 |

Miksi kaikki jouluun liittyvä halutaan nykyään ahtaa yhteen päivään, jolloin sitten juostaan pää kolmantena jalkana ja siinä se joulu sitten olikin? Kuusi ja joulukoristeet pois välipäivinä, tapanina pitää jo tilata pitsaa, kun jouluruokia tulee korvista jne. Naapuri myös kertoi, kuinka heidän tyttärenpoikansa, jo yli 10-vuotias, oli joulupäivänä kysynyt, onko muka silloinkin vielä joulu (liittyi kai siihen, pukeudutaanko vielä siistimpiin vaatteisiin mummolaan mennessä vai ei.)

Oikeastiko ihmiset eivät ikinä muuten syö samaa ruokaa kahtena päivänä peräkkäin? Tai muuten vain useammin kuin pari kolme kertaa vuodessa (kun ne ovat juuri ne jouluruoat, joita tulee jo kahden päivän jälkeen korvista, vaikka niitä ei yleensä muuten kovin usein syödä.) Samoin olen ihmetellyt sitä, kun jouluaamun kirkko on vuosi vuodelta tyhjempi. Samaan aikaan aattohartaudet kuuluvat olevan niin täysiä, että sekaan ei mahdu. Ja sitten kuitenkin valitetaan, kun jouluaattona on niin paljon ohjelmaa. Miksi se kirkossakäyntikin piti sitten siirtää sinne aattoon, kun perinteinen hyvä tapa olisi mennä kirkkoon sinä varsinaisena jouluna, joulupäivänä.

Eikö sitä arkea nyt silti riittäisi ihan tarpeeksi, vaikka joulunsa juhlisikin kaikessa rauhassa eikä kiirehtisi heti tapaninpäivänä raahaamaan kuusta ulos ja koristeita vintille?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jouluruokaa yritetään ostaa/laittaa vain sen verran, ettei sitä kovin pitkään tarvitse syödä. Kinkkua meillä ei tänä vuonna ollut lainkaan (mies taisi vähän ikävöidä sen perään). Ostin kolme fasaania ja ne oikeastaan menivät jo jouluaterialla. Ennen joulua söimme kalkkunarullaa.

Laatikoita olen tehnyt 2 kertaa - eka satsi vähän epäonnistui, emmekä syöneet siitä kuin kerran. Sitten heitin kaiken pois. Tokasta satsista tuli hyvää. Porkkanalaatikkoa on vieläkin, samoin pottu. Sitä kyllä viedä syödään.

Mä kyllä pidän jouluruoasta, mutta nykyään kun on kaikenlaisia herkkuja ja ruokia, en oikein näitä laatikoita jaksaisi kovin pitkään, vaikka niistä pidänkin. Yksi syy on vielä sekin, että kun teen ne itse, en säästele raaka-aineissa vaan niistä tulee aika kermaisia herkkupaloja. Me ei miehen kanssa kumpikaan olla mitään laiheliineja, joten parempi syödä muutama kerta raskaasti ja sitten keventää. Että mahdutaan vielä vaatteisiin lomankin jälkeen.

Lasten kanssa sen joulun aloittaa aina joskus itsenäisyyspäivänä (meillä leivotaan jne) ja sitten välipäivinä alkaa koko jouluhomma pursuta korvista ulos. Itse kaipaan palaamista arkeen, vaikka _oikeasti_ pidän joulusta tosi paljon. Joulukirkossa en ole käynyt sitten lapsuuden, mutta joululauluja kävimme kuuntelemassa miehen kanssa Temppeliaukion kirkossa.

Vierailija
22/23 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan erimerkeissä ja tunnelmissa kuin joulua! Uudelle vuodellekkin omat perinteensä ja arvonsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuusi oli pakko siivota pois,koska tuolle keskimmäiselle tuli niin pahat allergia oireet.Aito kuusi ollut jo 2 edellisenä vuotena,mutta nyt sitten reagoi pahemmin.Muut jouluvärmeet annetaan vielä olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi