Onko mitään mahdollisuuksia muuttaa toisen kaksosen rytmiä?
Meillä on nyt 3kk ikäiset kaksospojat, toinen pojista nukkuu todella hyvin, heräilee kyllä öisin, mutta rytmi on kuitenkin oikein päin. Toinen poika sen sijaan on nyt n. 2kk nukkunut päivät ja valvonut yöt. Tässä ei olisi ongelmaa, jos poika viihtyis ees sängyssä hiljaa, mutta kun useinkaan ei näin ole. Vähintään täytyy olla sängyn vieressä silittelemässä ja monesti on käveltävä pojan kanssa, jotta ei itke ja herätä muitakin lapsia. Välillä rauhottuu myös sitteriin tai vaunuihin, kun niissä heijaa.
Itse vaan alkaa olla ihan poikki kun tätä on jatkunut nyt reilu 2kk eikä muutosta näy. Meillä on vanhemmat lapset 4v ja 2v ja heidän kanssa täytyy päivisin jaksaa touhuta.
Allergiatesteissä on käyty pojan kanssa, siellä ei selvinnyt mitään, mutta tiedän, ettei allergiatestit aina kerro totuutta. Pojan kakka haisee ihan älyttömän pahalle ja on välillä todella löysää.
Oon miettinyt sitäkin mahdollisuutta, että voisko olla suolioireinen maitoallergia. Minä ja mies ollaan molemmat allergisia, minä olen moniallergikko, saan syödä vaan 12eri ruoka-ainetta. Pienestä asti olen ollut monelle allerginen ja vuosien varrella olen saanut lisätä ruokavaliooni vain 3ruoka-ainetta. Ollaan myös miehen kanssa huomattu, että jos "valvottaja-poika" saa korviketta, niin itkee öisin enemmän ja kakka haisee tosi pahalle, jos taas saa vain tissiä, niin itkua on vähemmän ja kakka vähemmän haisevaa ym. Näkyykö tuo suolioireinen allergia jossain testeiss vai tietääkö sen vaan itse testaamalla?
Muilla meidän lapsilla ei ole allergioita, vaikka pelkäsinkin, että saisivat. Tai no voihan ne puhjeta myöhemmälläkin iällä, mutta vielä ovat säästyneet.
Kommentit (2)
Kapalo meillä on molemmilla pojilla käytössä, ilman sitä heräilisi varmaan molemmat. Toinen pojista heräilee nytkin, mutta yleensä se on kipuitkua, huomaa että poikaan sattuu. Nyt olen sitten pyrkinyt imettämään vain "valvottaja-poikaa" kun hän saa korvikkeesta vielä enemmän vatsavaivoja. Toinen poika ei oireile sille mitenkään ja minun oma maito ei riitä kahdelle.
Tuota voisi ainakin kokeilla, että poika ois päivisin enemmän hereillä. Tosin sitten kun poikaa alkaa vaivata väsymys, niin hänen kanssa on pakko jutella, pitää sylissä ym, sillä muuten se väsyitku ei pysy poissa. Kokeilemisen arvoinen kyllä kuitenkin. Ja tuokin varmaan auttais, jos ei anna enää alkuillasta nukkua niin nukkuis ees alkuyön
ap
Oletko kokeillut unipussia tai kapaloa? (Meillä auttoi tyttöä, kun muuten sohi käsillä itsensä hereille.) Auttaako yhtään, jos yrittäisi pitää päivisin enemmän hereillä, eikä anna alkuillasta enää nukkua "päiväunia"?
Muutama päivä voi ottaa kovilla, mutta jos sitten nukkuisi yöllä paremmin.
Me jouduttiin aika pienenä "muuttamaan" rytmiä, kun tyttö olisi nukkunut illalla klo 18.00-21 ja sitten valvonut. Ei annettu nukkua enää klo 17/18.00 jälkeen "päiväunia", vaan laitettiin sitten yöunille klo 19.00-20 aikoihin. Hyvin oppi rytmin ja nukkui jatkossa yönsä hyvin.