sairaslomasta?
Olisitteko sairasloman loppuun kotona vaikka olo tuntuisi jo terveeltä? Kyse viikosta.
Kommentit (5)
toi vakuutusjuttu on puppua. Toki sinun täytyy sopia siitä esimiehesi kanssa,
Lääkäri on sairasloman kirjoittanut ja eivät he yleensä sitä ylenpalttisesti ylimääräisiä kirjoittele, yleensä ihan päin vastoin. Riippuu tietysti sairaudestakin... Jos ei ihan varmaksi voi omaa oloaan terveeksi todeta (vrt. esim kohtuu oireeton keuhkokuume, yms.) niin en ottaisi riskejä.
Toisaalta riippuu ehkä työstäkin. Jos tietäisin, että työt ei karkaa ja hommat hoituu, niin en hötkyilisi yhtään. Jos taas kyseessä on työ, jossa sairasloma haittaa omaa tekemistä myöhemmin valtavasti, niin voisi harkitakin... Jos tosiaan tietäisin varmasti, etten saa jälkitauteja tai lisää sairaslomaa liian nopeasta paluusta.
vaikka kovin moni tuntuu niitä uskovan, jopa työnantajapuolella.
Vakuutukset ovat voimassa jos on työjärjestyksen mukaan töissä. Sairaslomatodistus on ainoastaan suositus, se ei sido sen kummemmin työntekijää kuin työnantajaakaan.
Toki jos työnantaja haluaa työntekijän sairaslomalla väkisin töihin, niin osoitusvelvollisuus työkyvystä on työnantajalla ja korvauksia joutuu maksamaan, mikäli työntekijä vahingoittuu työstä jonka joutuu tekemään vastoin tahtoaan.
Mutta jos sekä työnantaja että työntekijä ovat sitä mieltä että työntekijä voi töihin palata, niin mitään estettä työhönpaluulle ei ole. Periaatteessa jos kyse on hyvin pitkästä sairaslomasta, niin kannattaa ilmoittaa myös lääkärille, joka voi vielä kirjata "työluvan" sairaskertomustietoihin, jolloin asia on täysin yksiselitteinen.
tosin mulla on siisti sisätyö, joten istun siellä ja vaan naputtelen tietsikkaa.
Niin olen. Minulle pidettiin pitkä saarna entisessä duunipaikassa, että jos on lääkärin kirjoittamalla sairaslomalla _ei saa_ tulla töihin. Ilmeisesti asialla oli jotain tekemistä vakuutusjuttujen kanssa...?