Kysymys opiskelusta
Olen vaihtamassa opiskelupaikkaa. Tyhmä kysymys: menetänkö automaattisesti opiskeluoikeuden vanhaan yliopistoon kun en ole vaihtamassa pääsykokeiden kautta?
Kommentit (8)
Oletko vaihtamssa saman yliopiston sisällä?
Jos menet uuteen paikkaan siirron kautta, niin silloin opiskeluoikeutesi siirtyy uuteen paikkaan. Menetät vanhan paikkasi. Näin ainakin yliopistoissa. Pääsykoevalinta (eri vuosin) on ainoa tapa saada useita opiskelupaikkoja.
Jos siirryt esim. Tampereen yliopistosta Helsingin yliopistoon tutkinto-opiskelijaksi, et voi jatkaa opintoja enää Tampereella (kun siirryt vastaavaan koulutusohjelmaan yliopistojen välillä).
Oletko vaihtamssa saman yliopiston sisällä?
eli jos vaihdat pääainetta menetät alkup. pääaineoikeutesi. Toki saat vanhat opinnot sitten vaikka sivuaineeksi.
Vanha opinto-oikeus säilyy, tai siis un pitäis valottaa vähän lisää, MITEN olet siirtymässä? Jos teet ns JOO-opintoja, oikeus säilyy toisessa yliopistossakin.
JOO-opinnoista nykyinen yliopistosi maksaa uudelle yliopistolle korvausta ja niitä voi suorittaa vain rajallisen määrän. Niissä kyse ei ole lainkaan siirtymisestä toiseen yliopistoon vaan silloin vain suoritetaan joitain opintoja (yleensä hyvin pieni osa esim. yksittäinen sivuaine) toisessa korkeakoulussa, mutta alkup. yliopisto ottaa nuo opinnot osaksi tutkintoa.
Minusta ap:n viestistä sai kuvan, että hän olisi kokonaan vaihtamassa opinto-oikeuttaan toiseen yliopistoon (tai ainakin anomassa siirtoa). Kannattaa muuten huomioida, että kielet voi joutua suorittamaan kokonaan uudelleen, yliopistokohtaisissa vaatimukset samoissa tutkinnoissakin eroavat toisistaan.
T: edellä vastannut yliopistolainen, joka tietää, että siirrosta menettää alkup. paikkansa.
Sain siirron toiseen yliopistoon ja olen siellä aloittanut samassa koulutusohjelmassa kuin alkup. yliopistossakin. Ilmeisesti opinto-oikeus sitten siirtyy kokonaan eli en ole enää opiskelija entisessä koulussani.
Ap
Sain siirron toiseen yliopistoon ja olen siellä aloittanut samassa koulutusohjelmassa kuin alkup. yliopistossakin. Ilmeisesti opinto-oikeus sitten siirtyy kokonaan eli en ole enää opiskelija entisessä koulussani.
Ap
Jos menet uuteen paikkaan siirron kautta, niin silloin opiskeluoikeutesi siirtyy uuteen paikkaan. Menetät vanhan paikkasi. Näin ainakin yliopistoissa. Pääsykoevalinta (eri vuosin) on ainoa tapa saada useita opiskelupaikkoja.