Asuntolainojen verovähennysoikeutta rajataan?
Askel oikeaan suuntaan.
Lisää rahaa kuluttamiseen seinien maksamisen sijaan!!!
Kommentit (11)
Ai nytkö siitä puhutaan. Tuota ennustelin jo aikaisemmin. Kyllä voi joillekin järkytys tulla, jos joskus korot lähtee nousemaan ja yhteiskuntakaan ei vie enää koroista melkein kolmasosaa.
vielä kesällä -08 korkojen nousua jyrkähkösti ja pian. Eli tätä nykyistä tilannetta et edes sinä nähnyt ;-)
Ai nytkö siitä puhutaan. Tuota ennustelin jo aikaisemmin. Kyllä voi joillekin järkytys tulla, jos joskus korot lähtee nousemaan ja yhteiskuntakaan ei vie enää koroista melkein kolmasosaa.
En ole mikään selvänäkijä, enkä edes talousihminen, mutta kovin metsään ei ole arvaukseni yllättäen menneet. Mutta olihan syksyllä 08 korot ihan huimat, meillä ainakin oli jotain 5,5% korko. Samoin kuin määräaikaisilla tileilläkin oli talletuksetkin ihan huikeita. Sitten loppuvuodesta 2008 tultiin kyllä huimasti alas. Toisaalta marginaalit on menneet huimasti ylös (ei toki yhtä paljon, mutta vaikutus on suuri ja pitkä, jos nyt on ottanut vaikka 25 lainan verrattuna vaikka vuotta aikaisempaan tilanteeseen).
Tämä siis niillä joilla on pieni asuntolaina tai ei ollenkaan. Ts.tämä ei kannusta ottamaan asutolainaa.
Jossa aurinko ei nouse vuokra-asujille.
Siis pikkuisen putosin tuosta logiikasta, mutta jos se tulee, niin vaikuttanee asuntojen hintoihin laskevasti.
Itse uskon, että on sen verran poliittinen itsemurha ajaa se alas, että ei tule toteutumaan. Mutta äkkiäkös sitä prosentti tai pari per vuosi lasketaan, ilman että kamala äläkkä nousee. Varsinkin kun nyt korot on alhaalla, niin ei niin hirveästi kuitenkaan tunnu kukkaroissa.
Sitä paitsi asuntojen hinnat ovat lähtemässä lapasesta ensi talvena.
Uusia asuntoja valmistuu vähemmän kuin on kysyntää eli hinnat voivat todellakin nousta tai ainakin asiantuntijat ovat tätä mieltä.
kun ihmiset ostaisivat sopivan kokoisia asuntoja. Nyt on melkein trendinä ostaa lukaaleja, joissa on tyhjää, lämmitettävää tilaa rutkasti yli todellisen tarpeen.
Oletkos ihan varma, että kyseessä oli asiantuntijat? Miten mä muistelen, että kyseessä oli Huoneistokeskus. Itse ainakin suhtaudun todella varauksella rakennusfirmojen, asuntojen välittäjien ja pankkien asiantuntijuuteen asuntojen hintojen kehityksestä, kun niillä on kuitenkin lehmä utareita myöten ojassa.
Ettei vaan ollut ko. artikkeli ihan Huoneistokeskuksen maksettu mainos?
Ei sillä etteikö heillä olisi asiantuntijuutta, jopa enemmän kuin mulla. Mutta ehkä kaikkea ei sanota kuitenkaan julkisuuteen ääneen?
Sen verran itsekin voisin rajoittaa tuota, että vähennystä ei saisi sijoitusasunnoista, loma-asunnoista yms. Tällä hetkellähän järjestelmä tukee asuntosijoittamista ja tavallaan toisten rikastumista verovaroilla.
Siis sehän on kulutuksesta (= tavallisiltaihmisiltä) pois.