Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemusta juoruilevista päiväkodin "tädeistä", Vaasassa tällaisia:

Vierailija
07.09.2009 |

Asuin poikani kanssa jokin vuosi sitten Vaasassa, olin Yh-äiti ja sain sieltä vakituisen viran. Muutimme ja poikani aloitti päiväkodissa. En tajua, miksi oli näin, mutta poika alkoi kertoa jokseenkin omituisia juttuja, Päiväkodin tädit olivat kyselleet esim. "Asutteko äidin kanssa ihan kahdestaan, vai onko siellä joku setä?"(Ihmettelivät/utelivat, olimmeko muuttaneet Vaasaan ihan kahdestaan). No, liityin pk:n vanhempaintoimikuntaan ja kävin kokouksessa, naapuri hoiti poikaa sen ajan. Seuraavana aamuna oli pojalta kysytty, että "Kuka sinua eilen hoiti, kun äiti oli täällä ihan yksin? Oliko mies vai nainen?".

Koulussa, jossa olin töissä, aika moni sai perheenlisäystä. Siellä kiersi "huhu", että peräti 3 naisopettajaa/hlökuntaan kuuluvaa oli raskaana. Tätäkin asiaa kysyttiin pojalta, samoin minulta, kun kävin häntä hakemassa.

Ikinä en ole yhtä vastenmielistä henkilökuntaa tavannut missään! En koskaan sanonut hlökunnan käytöksestä yhtään mitään, mutta vaikka asiasta on jo vuosia (poika on jo yläasteella), on tuo jäänyt mieleen. Onko muualla samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko LS-asiakas?

Vierailija
2/23 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko päiväkodin henkilökunnan soveliasta udella moisia asiota lapselta tai edes hoitolapsen vanhemmalta? Olen itse erityisopettaja ja ei tulisi kyllä mieleenkään udella oppilaitteni vanhempien asioita tuolla tapaa eikä muutenkaan.

Mistä teit sellaisen johtopäätöksen, että olisin ls-asiakas? Ovatko yh-äidit mielestäsi sellaisia automaattisesti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle, no ei ole päiväkotikokemuksia, mutta muuten voin vaan todeta, että jotkut -jos nyt rumasti sanon- ovat ihan sairaalloisia juoruämmiä ja heillä on pahasti hukassa mm. muiden yksityisyyden kunnioittaminen, reilut käytöstavat ja älyn suhteen, noh, sitä ei vaan kertakaikkiaan ole siellä pääkopassa paljoa.

Vaikka toisin taitavat usein itse luulla, ja muita he kyllä kyttäävät ja lyttäävät, jotta saisivat itse jotenkin muka loistaa.

Vierailija
4/23 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän sen siitä, että lapsi kysyi asiaa sellaisilla sanakäänteillä, että arvelin, jonkun muun kysyneen häneltä asiaa noin. Ja "tädithän" ne siellä olivat udelleet. Tietävät kyllä ammattini, opettaja, mutta eivät, missä koulussa. Mielestäni aika säälittävää kysellä moisia asioita 5v lapselta. Itselleni ei myöskään tulisi mieleenikään udella oppilailtani vanhempien työpaikkaa.

Vierailija
5/23 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijaisena kymmenissä eri päiväkodeissa. Viihdyin erinomaisesti, mutta täytyy sanoa että se juoruilun määrä sai kyllä pään pyörälle. Hoitajat juorusivat vanhemmista, toisistaan, lapsista, kaikesta aivan koko ajan. Lapsilta tentattiin asioita ja niitä sitten päiviteltiin kahvipöydässä.

Kouluissa on sentään aivan eri meininki. En tiedä sitten johtuuko se siitä, että päiväkotimaailma on sellainen akkojen valtakunta, kun taas opettajissa on miehiäkin.

Vierailija
6/23 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysellään missä vanhemmat ovat töissä?? Mitä salaamista siinä on?

Kyllä mua ainakin aika usein kiinnostaa ihmisten ammatit?

Vierailija
7/23 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysellään missä vanhemmat ovat töissä?? Mitä salaamista siinä on? Kyllä mua ainakin aika usein kiinnostaa ihmisten ammatit?

Olen aina pitänyt arveluttavana, että lapselta kysellään tällaisia henkilökohtaisia tietoja. Ei ainakaan lisää luottamusta.

Olen onnellinen etteivät lapset ole olleet päiväkodissa. En olisi kestänyt sitä juoruämmien tirpatusta ja "hyväntahtoista" utelua.

Olen ollut niin moenlla naisvaltaisella työpaikalla, että minulla ei ole niistä oikein mitään hyvää sanottavaa. Olen pysytellyt juorujengin ulkopuolella (ei minua kiinnosta toisten menemiset ja tulemiset - tehköön ihmiset mitä haluavat, yritän hanskata oman elämäni) ja kärsinyt siitä aikamoisena työpaikkakiusaamisena.

Vierailija
8/23 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on vain luonteeltaan kerta kaikkiaan sairaalloisen utelias. Yritän pitää ihmisestä, ei hän ilkeä ole. Mutta aikamoinen energiasyöppö. Koko ajan kyselemässä mitä henkilökohtaisimpia asioita, töksäyttelemällä ihmisten ulkonäköä koskevia kommentteja jne. Sitten hän ihan vilpittömästi ihmettelee, miksi se ja se on hänelle suuttunut/tiuskaissut jotain.

Tämä kaveri nostaa stressitasoni pilviin, koska tiedän että hän on myös hölösuu ja kaikki jutut mitä hänelle kertoo leviävät takuulla eteenpäin. Tosi hankala siis, koska ei selvästikään ole ilkeä, vaan pelkästään sosiaalisesti kömpelö.

Vierailija
9/23 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en ole kertonut tätä, esim päiväkotikavereiden vanhemmille. Hymyilyttää kun selvästi joku pk:n henkilökunnasta on mennyt kertomaan, eräskin äiti kysyi minulta onko teillä miehesi kanssa kesälomat samaan aikaan, vastasin että juu on, koska minulla on niin joustava työnantaja.

Mielestäni perheellä saa olla yksityisasioita joita ei tarvitse jakaa.

Vierailija
10/23 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siellä harrastettiin myös tälläistä kyselemistä.

Syy oli taloudellinen. Päiväkoti on täynnä lapsia, jotka eivät maksaneet mitään päivähoidosta.

Täällä oli tapana kun lapsia päätetään hankkia, ei missään nimessä pidä mennä naimisiin ja mies ei asu kotona vaan ns mettällä. Näin äiti sai mahdollisimman isot edut ja isäkin yleensä teki pimeänä töitä.

Juttelin keväällä ystäväni kanssa, joka asuu edelleenkin täällä pikku kylässä, 500 hengen yhteydessä ja homma jatkuu edelleenkin samana.

Vierailija
11/23 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on, jos lapsi osaa kertoa jotain vanhempiensa töistä päiväkoti-iässä. Pikemminkin ihmettelisin, jos esimerkiksi eskari-ikäinen ei tiedä mitään vanhempiensa tekemisistä.

Ylipäätään mulle on aivan sama, mitä ne siellä kyselee ja juoruilee. Mieluusti kerron itse asioita, niin ei tarvi ookoilla vaan tietävät asiat varmaksi. Juoruilu on maailman pienin paha ja vielä vähemmän, kun tarjoaa oikeaa tietoa juorujen pohjaksi. Ainakaan meidän elämässä ei edes ole mitään erityistä salattavaa. Ehkä suurin juttu on, että ollaan uusperhe ja itse kerroin sen hoitajalle ensimmäisessä kahden keskisessä tapaamisessa.

Vierailija
12/23 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidin poikaystävistä? Jos tätejä kiinnostaa äidin seurustelusuhteet, ottakoon esille äidin kanssa. Muu on silkkaa juoruilua.

Vierailija
13/23 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä päiväkoti oli kyseessä? Jos yhtään viitsisit vihjaista..?

Vierailija
14/23 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en ole kertonut tätä, esim päiväkotikavereiden vanhemmille. Hymyilyttää kun selvästi joku pk:n henkilökunnasta on mennyt kertomaan, eräskin äiti kysyi minulta onko teillä miehesi kanssa kesälomat samaan aikaan, vastasin että juu on, koska minulla on niin joustava työnantaja.

Mielestäni perheellä saa olla yksityisasioita joita ei tarvitse jakaa.

luulenpa että oli vaan small talkia!

Vierailija
15/23 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan olen törmännyt. Jos päiväkodissa halutaan tietää mun työstä, niin eikö nyt olisi parempi kysyä ihan suoraan multa? Käyn siellä kuitenkin vähintään kerran päivässä, parhaimpina päivinä kaksi kertaa.

Vierailija
16/23 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on, jos lapsi osaa kertoa jotain vanhempiensa töistä päiväkoti-iässä. Pikemminkin ihmettelisin, jos esimerkiksi eskari-ikäinen ei tiedä mitään vanhempiensa tekemisistä. Ylipäätään mulle on aivan sama, mitä ne siellä kyselee ja juoruilee. Mieluusti kerron itse asioita, niin ei tarvi ookoilla vaan tietävät asiat varmaksi. Juoruilu on maailman pienin paha ja vielä vähemmän, kun tarjoaa oikeaa tietoa juorujen pohjaksi. Ainakaan meidän elämässä ei edes ole mitään erityistä salattavaa. Ehkä suurin juttu on, että ollaan uusperhe ja itse kerroin sen hoitajalle ensimmäisessä kahden keskisessä tapaamisessa.

Ystäväni, sydämellinen, lämmin, välitön ihminen, joutui tällaisen juoruakan hampaisiin työpaikallaan. Mielipahan määrää on vaikea mitata. Ennen kuin myrkynkylväjälle saatiin stoppi ehti tapahtua paljon ikävää. Ystävääni epäiltiin jos vaikka mistä ja hän oli nähtävästi lähellä menettää myös työpaikan, josta piti kovasti ja hoiti työnsä tunnollisesti.

En halua kovin yksityiskohtaisesti asiasta puhua. Minä hänen ystävänään kävin myös juttelemassa työpaikka, että saatiin tolkkua siitä minkälainen ihminen oikein on kyseessä. Ikävä kyllä suulasta juoruilijaa kuunnellaan niin paljon mieluummin kuin hyvätapaista ihmistä. Ihmisten pahansuopaisuudella ei ole rajaa.

Itse en halua olla osallisena juoruilussa enkä osaa suhtautua siihen kevyesti.

Päivähoidossakin pitäisi kysymykset esittää lapsen vanhemmille, ei lapselle. Jos täytyy lapselta kysyä, eikä voi esittää asiaa aikuiselle niin se kertoo aika paljon kysymyksen laadusta ja kysyjän motiiveista.

Vierailija
17/23 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkoti tälläiseen parhaita paikkoja

Vierailija
18/23 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietyt asiat eivät kuuluu pk:lle. esim. mitä tehtiin viikonloppuna, kenen kanssa jne. päiväkodissa toimitaan päiväkodin sääntöjen mukaan ja kodissa omilla säännöillä. tämä jo pelkästään lapsilukumäärän perusteella ym. toiminna. Olen itse päiväkodissa töissä ja pientenlasten äitinä itsekkin ihmettelen miten paljon ns. turhia asioita vatvotaan!!

Oma kokemus: lapseni sanoi kotona minulle leikin tiimellyksessä "asuukohan se isä siellä kotona" ja todellakin lausahdus tuli niin päiväkodin tädin äänellä että en voinut muuta kuin ihmetellä. eli ilmeisesti oli kyse minusta ja miehestäni, meillä on parisuhde ongelmia, mutta että lapselle tuollainen lausahdus!!

Vierailija
19/23 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry! Tiedostan asian kyllä itse, yritän parhaani mukaan vältellä utelemista/kyselemistä. Luulen että ihmiset ovat tottuneet juoruilijoiden kyselyihin niin, että mun ei tartte eded kysyä mitään kun naapurit jo alkavat avautua omistaan ja muisten asioista! Se on aika hämmentävää, mutta kuuntelen kyllä mielelläni :) Mä en kyllä automaattisesti kerro asioita eteenpäin, vaan ainakin kuvittelen osaavani säityttää salaisuuksia...

Vierailija
20/23 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi ole tullut vastaan ja muutenkin ehkä hölisen vähän liikaakin omia juttujani, joten mitään salaisuuksia ei ole. Lapseni oli päiväkodissa ja siellä ainakin oli ihan asiallista porukkaa. Kerro edes alue missä lapsesi oli pk:ssä. T.Vaasalainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi