Menetkö itse sairaana tai puloikuntoisena töihin?
Arvaan, että et mene.
Miksi lapsi on jotenkin vähempiarvoinen ja joutuu "töihin" sairaana? Sillä täyttä työtä lapselle on olla koko päivä hoidossa monen ihmisen ympäröimänä hälinässä.
Huvittuneena seuraan näitä keskusteluja tästä asiasta.
Sairas lapsi ei kuulu päivähoitoon.
Kommentit (6)
tutkimus on osoittanut, että ihmiset menevät puolikuntoisena töihin joten arvaa uudelleen....
Viimeksi yrjöämpäri kainalossa oksutaudissa. Mutta olen yrittäjä, joten on pakko.
koska meillä jokaisesta poissaolopäivästä pitää olla lääkärin/th:n todistus ja se pitää hakea työterveysasemalta, jonne meiltä on julkisilla matkaa 1-1,5h (mulla ei ole autoa). Pahimmassa tapauksessa matkoihin menee siis 3h, lääkärille odotukseen ja vastaanottoon 1h. Tuohon kun lisää lapsen hoitoon viennit ja haut, niin se on melkein yhtä pitkä kuin 6h työvuoro. Helpomalla pääsee kun menee vaan töihin.
Sitä vastoin lapset meillä pidetään kotona kunnes ovat varmasti terveitä.
Sairaana en itsekään mene töihin, mutta puolikuntoisena on kyllä tullut usein raahauduttua. Töissä on silloin ollut jotain sovittua meetinkiä, yms. jossa aikataulurajat tai melko mahdoton saada piakkoin sovittua kaikkien kiireiden vuoksi uudelleen.
Oman sairastumiseni osalta on pakko olla itse kotona. Lasten sairastumisten kohdalla sumplitaan sitten miehen kanssa ja yleensä jomman kumman työ kyllä joustaa sen verran. Eli jos minulla jotain tärkeää, niin mies on voinut hyvin olla kotona.
on vaikkapa viikonloppu ja pääsen kuitenkin sängystä ylös. Viikonloppuna kun ei ole työterveyskään auki (tai no la päivystys klo 13 saakka, paitsi kesällä), niin aika hankala se on lähteä yleiseen päivystykseen paljon pidemmälle jonottamaan koko päiväksi/illaksi/yöksi. Eli jos työterveys ei ole auki sairauden ilmetessä, niin aika hankalaa on jäädä töistä pois. Eri asia totta kai, jos ei millään vaan kykene menemään töihin, lääkkeidenkään avulla. Toinen hankala juttu on, jos aamulla herää sairaana ja on menossa aamuvuoroon. Meillä kun ne saikkulaput pitäisi vielä tuoda ennen työvuoron alkua, jos mahdollista. Tähän ei sitten ole mahdollisuutta välttämättä työterveydenkään kanssa, kun aikaa ei välttämättä saa kuin muutaman tunnin päähän. No, edelleen totta kai tämäkin sitten onnistuu, jos ei vaan kerta kaikkiaan ole mitään mahdollisuutta mennä sinne töihin siinä sairaudessaan.
Tuosta muuten tuli mieleen, että meillä työnantaja vielä haluaa sikainfluenssastakin lääkärin/th:n todistuksen, jos meinaa sairasajan palkkaa saada. Kyseessä iso valtakunnallinen työllistäjä, suurin osa asiakaspalvelijoita. Siinä voi sitten miettiä, että miten pienituloisella tuntityöläisellä on varaa jäädä kotiin sairastamaan vaikkapa viikoksi, jos terveysasemat eivät influenssapotilaita ota vastaan? Siis enempi löytyy noita tuntityöläisiä pienilläkin tunneilla kuin kuukausipalkkalaisia. Ei oo paljoo varaa olla viikkoa pois töistä, jos tekee vaikka 20 tuntia viikko ja sairausajalta ei saa palkkaa, neljännes pois koko kuukauden valmiiks pienistä tuloista.
Ja sitten: en kyllä tajua, että lapsia raahataan sairaana hoitoon. Jos omasta työstään ei pysty pois jäämään lasta hoitamaan kotiin, niin sitten on voi varmaan muutamaksi päiväksi pyytää vaikkapa isovanhemman kotiin hoitamaan lasta? Tai jos ei ole ketään mahdollisuutta saada, niin sitten sen hoitajan voi palkata. MLL:n lastenhoitajat ei paljoo maksa ja sitten vähän kalliimpi vaihtoehto löytyy varmasti.
että läsnäoloni on tärkeä eikä sijaista saada siihen hätään.
Lastani en vie sairaana hoitoon tai nyttemmin kouluun. Se olisi moraalitonta paitsi omaa lasta kohtaan myös muita kohtaan - altistaa tartunnoille turhan päiten!