Millä saada ystävä jättämään väkivaltainen mies?
Onko tähän mitään keinoja?
Ystäväni on seurustellut nyt pari vuotta miehen kanssa, joka löi ystävääni ensimmäisen kerran kun olivat seurustelleen lähes 9kk. Syy oli aika naurettava eikä todellakaan sellainen, että oikeuttaisi lyömään tai no eihän mikään asia sitä oikeuta. Mies kuitenkin pyysi anteeksi ja selitti, miksi oli lyönyt ja vannoi, ettei näin käy enää. Ystäväni jäi suhteeseen, vaikka yritin sanoa, että mies lyö uudestaan ennemmin tai myöhemmin. Ystävän on yhä suhteessa tämän miehen kanssa, vaikka aika ajoin mies lyö kerran tai useammin ystävääni ja aina hän saa anteeksi. Toisaalta ymmärrän ystävääni, sillä olen itsekin elänyt väkivaltaisessa suhteessa, josta en heti lähtenyt. Olen yrittänyt puhua ystävälleni, että mies ei muutu, mutta ystäväni on sanonut, ettei halua jättää miestään, koska tämä on hyvinä aikoina niin ihana. Tunnistan monessa asiassa ystävässäni itseni.
Tuntuu vaan niin pahalta, kun en osaa tehdä/sanoa mitään, joka avaisi ystäväni silmät. Pelkään, että jonain päivänä ystävääni ei enää ole.
Kommentit (4)
voida mitään jos ne ei itse tajua lähteä suhteesta.
itse.
Ja tiedoksi tuolle yhdelle kommentoijalle, kyse ei ole tyhmyydestä vaan väkivaltaiseen parisuhteen liittyy niin paljon kaikkea muuta, mitä ulkopuolinen ei ymmärrä.
t. väkivaltaisessa parisuhtessa elänyt
Seurasin ex-työkaverin väkivaltaista suhdetta ja pikkuhiljaa tajusin, että tämä hakattavaksi suostuva nainen käytti suurinta valtaa siinä suhteessa. Mikään puhe, avun tarjoaminen ei auttanut. Ihan sairasta menoa - mies hakkasi, nainen kesti mukisematta, mies kieriskeli syyllisyydessä, nainen armahti, mies palvoi häntä. Ja pian sama kierre uudestaan. Tekivät neljä lasta, nyt lapset jo isoja ja puolisot ovat edelleen yhdessä.
Ystäväsi pitää itse ymmärtää lähteä, ei sitä viisautta voi kukaan hänen päähänsä kaataa. Pysy ystävänä kuitenkin.
jos puutut asiaan, ystäväsi takertuu väkivaltaiseen mieheen vain enemmän ja sinua hän tuskin haluaa enää nähdä. näin oli minunkin kohdallani. yritä vain tukea ystävääsi ja kuunnella häntä vaikeina aikoina.
t. myös väkivaltaisessa suhteessa ollut.