Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä teidän lapset ovat lukeneet Taru sormusten herrasta?

Vierailija
05.09.2009 |

Meidän 9-vuotias on lukenut monta kertaa Hobitin, mutta ei ole vielä annettu lukea Sormusten herraa. Olen ajatellut, että voi olla a) liian ahdistava (kyseessä aika herkkä ja eläytyvä lapsi) tai b) liian raskas luettavaksi (itse olen yrittänyt lukea joitakin klassikkokirjoja vähän liian nuorena enkä ole sitten innostunut niistä vanhempanakaan, kun mielikuva pitkäveteisestä tai raskaasta kirjasta on iskostunut niin syvälle alitajuntaan...)

Minkä ikäiset teillä ovat saaneet, halunneet ja jaksaneet Sormusten herran lukea?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
05.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukee paljon fantasiakirjallisuuttakin. Siitä huolimatta ei ole vielä halunnut lukea Sormusten herraa. Olisin toki jo antanut lukea, suosittelinkin itse asiassa, mutta ei halunnut. No, aikanaan.

Vierailija
2/17 |
06.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jäänyt mitään traumoja, tosin tuon ikäinen ei ihan kaikkia hienosyisiä juttuja kirjasta tajuakaan. Omalle muksulle antaisin luvan ehkä juuri 9-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
06.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4 lk:n ope suositteli, kun olin niin kova lukemaan. Ei olis ehkä ihan silloin vielä kannattanut. Olin aika herkkä lapsi ja mulle jäi traumat Klonkusta. Kuvittelin sen kirjojen perusteella paljon kamalammaksi kuin se niissä leffoissa on. En meinannut pystyä lukemaan kun kammotti se niin paljon, mutta jatkettava oli kun muuten kiinnostii. ;)

Vierailija
4/17 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://ritvamummo.blogspot.fi/2014/04/taru-sormusten-herrasta-kiellettava.html Sormusten herra pitää kieltää! Tuolla tietoa!

Vierailija
5/17 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luin ala-asteella en ahdistunut

Vierailija
6/17 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sitä ei kannata lukea liian pienenä, koska lukemisen anti jää silloin paljon ohuemmaksi kuin vaikka 11-12-13 -vuotiaana.

Vierailija
7/17 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin Taru sormusten herrasta erityisen pelottava on tämän päivän elämyskyllästetyille alakoululaisille. Huonona puolena liian aikaisessa lukemisessa vaan on se, että kirja vaatii enemmän keskittymistä ja vaivannäköä kuin joku harrypotter vaikkapa. Ja olis tosi sääli, jos lapsi uupuisi lukuyritykseen ja koko kirja jäisi myöhemminkin kokematta.

Vierailija
8/17 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole lukeneet sormusten herraa vieläkään, vaikka aikuisia. En minäkään.

Vierailija
9/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritin lukea kirjaa 8-vuotiaana mutta en jaksanut lukea sitä ja luin vain noin 50 sivua. Uudelleen aloitin 10-vuotiaana ja silloin luin kokonaan ja ei siitä mitään traumoja jäänyt.

Vierailija
10/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annoin luvan pari kuukautta aikaisemmin 6 vuotta täyttäneelle lapselle, kun hän halusi lukea ko. kirjan Hobitin lukemisen jälkeen. En pitänyt kirjaa sopivana niin pienelle, mutta kuvittelin hänen kyllästyvän ensimmäisen 50 sivun aikana ja lopettavan kirjan itse kesken ennen kuin se menee liian jännittäväksi.

Olin väärässä. Tyttö jatkoi lukemista, kunnes hän hobitit tulivat Moriaan. Siinä vaiheessa hän piti itse muutaman kuukauden tauon, koska tapahtumat olivat menneet liian pelottaviksi. Tauon jälkeen hän sitten jatkoi lukemista ja luki kirjan loppuun. Nyt tyttö on jo aikuinen eikä ole koskaan sanonut, että kirja olisi aiheuttanut traumoja. En kuitenkaan enää antaisi sitä 6-vuotiaalle, mutta 9-vuotiaan antaisin ilman muuta lukea kirjan, jos hän sitä itse haluaa. Sanoisin kuitenkin, että kirjan voi hyvin jättää kesken ja palata siihen myöhemmin, jos siltä tuntuu.

Vierailija
11/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä sitä ei kannata lukea liian pienenä, koska lukemisen anti jää silloin paljon ohuemmaksi kuin vaikka 11-12-13 -vuotiaana.

Senhän voi lukea sitten uudelleen 12-vuotiaana. Minä olen lukenut ko. kirjan ainakin 9 kertaa.

Vierailija
12/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotiaana. Meillä lapsella kävi toi sun pelkäämäs väsähtäminen Maameren tarinoiden kanssa. Yritti joskus 9-10-vuotiaana ja kyllästyi. Onneks vahinko otettiin takasin kun luin niitä itse uudelleen viime vuonna, lapsi innostui kanssa nähtyään ja tykkäsi niistä nyt 13-vuotiaana tosi paljon. Tehanu tosin on kuulemma ihan tylsä. Ei osaa ilmeisesti vielä eläytyä keski-ikäosen sielunelämään. :D

Vierailija
13/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin 7 vuotiaana itse. Ei jäänyt traumoja enkä kyllästynyt. Siitä tuli muutamaksi vuodeksi traditio lukea kerran vuodessa, kyllähän siitä löysi uusia ulottovuuksia ajan saatossa.

Luin myös sitten toisaalta paljon muutakin rankkaa ja klassikkokirjallisuutta aika nuorena. Ehkä siitä syystä sitten olin jo 16 vuotiaana kyyninen elämään kyllästynyt paska, eikä asia ole muuttunut siitä vaikka sitä luuli että kyseessä oli teini-iän angsti. Ei ehkä kannata lukea jotain oikeasti ahdistavaa yhdenksänvuotiaana, tyyliin Stalinin ajan vankileireistä tai keskitysleireistä niiltä olleilta ihmisiltä.

Vierailija
14/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12-vuotiaana. Meillä lapsella kävi toi sun pelkäämäs väsähtäminen Maameren tarinoiden kanssa. Yritti joskus 9-10-vuotiaana ja kyllästyi. Onneks vahinko otettiin takasin kun luin niitä itse uudelleen viime vuonna, lapsi innostui kanssa nähtyään ja tykkäsi niistä nyt 13-vuotiaana tosi paljon. Tehanu tosin on kuulemma ihan tylsä. Ei osaa ilmeisesti vielä eläytyä keski-ikäosen sielunelämään. :D

Vaikka Ursula on mahtava kirjailija ja ehkä yksi hienoimpia ihmisiä ikinä, niin Tehanu on kyllä vähän, miten sen nyt sanoisi. Vaikea ja jopa huono. Feminismi ei haitannut ollenkaan, mutta se tunne, että Ursula oli niin kovin pettynyt aiempiin Maameri-kirjoihinsa, ja lukijoihinsa, koska olivat niistä pitäneet. Vanhemmiten sekin kyllä aukeni paremmin, mutta ei siitä kyllä oikeen hyvää saa millään ihmeellä.

Vierailija
15/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin 7-vuotiaana jo seikkailukirjoja ja scifiä.

Vierailija
16/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luki 10v muutama kymmenen sivua ja jätti kesken, ei ole halunnut kokeilla uudelleen. Vissiin äitiinsä tullut, kun mäkin yritin lukea k.o. kirjaa 11v, 17v ja viimesen kerran 30v, mutku ei. Ei jaksa. Aivan liian pitkäveteistä mun makuuni, vaikka muuten himolukija ja kirjaston suurkuluttaja olenkin. Lapsen isä sen sijaan on lukenut kyseisen opuksen viidesti.

Vierailija
17/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noin kuuluisasta kirjasta on sellainen käännös, jossa ei ole käytetty pilkkuja oikeissa paikoissa? Häiritsee kovasti lukemista.

Luin 12- vuotiaana ja aikuisena.