ISÄKUUKAUSI
Hei
Kertokaa kokemuksia isäkuukaudesta...kuka on sen hyödyntänyt? Haluttas saada vähän tietoo siitä..
Kommentit (18)
Mut eihän siinä ole "pakko" mennä äidillä töihin? Näin meidän tuttavaperheessä!
äitiyspv.rahaa eikä kotihoidon tukea. Joten voi olla taloudellinen pakko mennä töihin, jos ei ole säästöjä tai muita tuloja.
Ekalla kerralla olin kesälomalla. Tokalla kerralla ei ollut työpaikkaa, joten olin vain kotona.
aikana. Aika pieni raha koko perheen toimeentuloksi kuukaudenkin ajaksi ellei ole erittäin hyvätuloinen mies.
Sellasta tietoa et jos oon itte kotona ja isä pitää sen isäkuukauden...niin mitä rahaa siltä ajalta perhe saa ja onko se sen kuukauden se kesto?
aikana. Aika pieni raha koko perheen toimeentuloksi kuukaudenkin ajaksi ellei ole erittäin hyvätuloinen mies.
mies piti isäkuukauden (itse palasin tuossa vaiheessa kokonaan töihin) ja jatkoi sen perään osittaisella hoitovapaalla. Olimme tyytyväisiä tuohon isäkuukauteen.
Montako prossaa se oli se isyysraha palkasta? :)
Ja sehän on tokikin enemmän kuin ansiosidonnainen päiväraha. :)
Ja lapsilisä tulee tietysti niin kuin aina. Ja isäkuukauden pituus on 12 + 12 arkipäivää, eli käytännössä 4 viikkoa.
Kelan sivuilla nää asiat on hyvin selitetty.
Meillä tilanne ei ole ihan vielä ajankohtainen, mutta suunnitelma olisi, että tuossa muutaman kuukauden päästä mies jää kotiin vanhempainvapaalle kuukaudeksi ja pitää isäkuukauden siihen perään. Itse menen siis töihin, josta jään kesälomalle sitten, kun isä palaa töihin. Tämän jälkeen lapsi menee hoitoon, hoitomuoto on vain vielä hiukan auki.
Olen huomannut, että isällä ahdistaa tavallaan se, että saa olla nyt lapsen kanssa niin paljon vähemmän kuin minä, vaikka lapsi ei onneksi häntä ole alkanut vierastaa, ainakaan vielä. Hänestä tuntuu, että lapsen nopean kehityksen vuoksi jää paljon näkemättä ja kokematta. Mielestäni on tasapuolista ja oikein, että miehenikin pääsee viettämään myös enemmän aikaa lapsen kanssa. Se on vain mahdollista vasta sitten, kun siirrymme täysimetykseltä myös kiinteään ravintoon.
Itse haluaisin mennä isäkuukaudeksi töihin, mutta mietityttää vähän työnantajan suhtautuminen.
KELAn sivuilta:
"Voit pitää isäkuukauden vanhempainrahan jatkoksi tai siirtää sen myöhempään ajankohtaan. Isäkuukausi on kuitenkin pidettävä, ennen kuin on kulunut 180 kalenteripäivää (n. 6 kuukautta) vanhempainrahan loppumisesta."
Meillä on ainakin alustava suunnitelma se, että äitinä pidän vanhempainvapaan ja mahdollisesti muutaman kuukauden hoitovapaata. Mies pitää isäkuukauden sitten hoitovapaajaksoni jälkeen kun palaan töihin ja jatkaa itse hoitovapaalla.
Hommahan ei tietenkään toimi, jos äiti aikoo pitää hoitovapaata pidempään kuin sen muutaman kuukauden.
olen molemmilla kerroilla ollut sen ajan "töissä" vuosilomalla. TOimii, jos vakituinen työ. On jotkut äidit menneet siksi aikaa töihinkin, ja voisihan sitä ilmoittautua työttömäksi. Itse olen sitten isäkuukauden jälkeen jatkanut hoitovapaalla.
Mieheni työkaveri pitää just isäkuukautta, ja töiden jakaminen on hankalaa, sillä hän on poissa kuukauden. Sen vaimo meni siksi aikaa töihin, ja jatkaa sit kuukauden jälkeen kotona. Kannatan lämpimästi isän kotonaoloa, mutta systeemi on todella hankala, ajatellen työssäkäyntiä. reilumapaa olis jos isä sais sen vaikka äitikin olis kotona, kyllä pikkulapsen kanssa varmaan molemmille löytyy puuhaa, tai koko perhe vois vaikka lomailla.