lähteekö synnytys käyntiin yliaikaiskontrollin "ronkinnalla"? kokemuksia!
Mulla viikkoja nyt 41+3, yliaikaiskontrolliin torstaina. Oon jostain lukenut, että lääkärit tekisi kontrolliin liittyvän sisätutkimuksen tarkoituksella vähän kovempikourasesti, että synnytys lähtisi vauhdittumaan. Onko kenelläkään tähän positiivista kokemusta? Ei nimittäin haittaisi jos tämä nyt pikku hiljaa tajuaisi jo syntyäkin.. :)
Kommentit (11)
gynekologi sanoi yliaikaiskontrollissa että tutkii hieman kovakouraisemmin ja yrittää sillä provosoida josko synnytys lähtisi käyntiin. Joitakin supistuksia minulle tuli mutta siihen se jäi. Synnytys käynnistettiin parinpäivän päästä ja ei se sieltä olisi tullut ilman lääkkeitä.. mutta uskon että jos tilanne on oikea ja ronklataan voi synnytys lähteä käyntiin...
eli kävin yliaikaiskontrollissa aamulla ja kotimatkalla supisteli jo niin paljon, että harkitsin bussissa pyytäväni kuskia kääntymään ympäri.. Menen kuitenkin kotiin ja koko päivän+illan supisteli noin 20 minuutin välein ihan napakastikin. Seuraavana yönä tahti vaan kiihtyi ja aamuvarhaisella lähdettiin sairaalaan, poika syntyi puoliltapäivin. Olin sairaalaan mennessä jo 5cm auki, joten ei niitä supisteluja ihan turhaan ollut tarvinnut lähes vuorokautta ennen tositoimien alkamista kestää.
Tsemppiä sulle, kyllä se pian syntyy!
Yliaikaiskontrolli rv41+5 ja tosiaan jo kotimatkalla supisteli niinkuin edelliselläkin.
Lääkäri sanoikin että tutkimus saattaa vähän sattua tai tuntua epämukavalta kun hän tutkii vähän kovakouraisemmin.
Illalla mentiin tsekkaukseen mutta ei ollut kuin 1cm auki joten kotiin lähdin nukkumaan vaikka kätilö ehdotti että jäisin osastolle.
Yöllä sitten alkoi säännölliset supistukset ja tuosta 3h ja vauva syntyi.
Onnea synnytykseen!
eikä puhettakaan että olis ollut yhtään paikat valmiina (vaikka 3. raskaus) eikä ronkkimisella ollut mitään vaikutusta. Lääkäri sanoi että voidaan yhtä hyvin käynnistää nyt koska tuskin käynnistyy itsestään.
Koska en todellakaan halunnut käynnistystä, lähdin kotiin ja seuraava käynti sovittiin rv 42+1. No kontrollipäivän aamuna klo 8.18 vauva kuitenkin syntyi ja synnytys lähti kuin lähtikin itsestään käyntiin edellisenä yönä.
Tosin kumpikaan ei ollut vielä mennyt yli. "Toimenpide" tuntuu epämiellyttävältä, mutta onneksi se ei kestä kauaa!!
Mä kävin edellisessä raskaudessani ya-kontrollissa 42+0 ja samalle iltaa käynnistyi synnytys supistuksilla ja lapsi syntyi seuraavana yönä ennen aamu-viittä. Eli uskon, että sillä sisätutkimuksella oli osansa!
Viikkoja oli 40+1, mutta lääkäri oli jotenkin huolestuneen oloinen ultrattuaan ja sanoi, että vauva saisi jo syntyä. Lääkäri ronkki oikein olan takaa ja supistukset alkoi jo polilla, kun odotin papereitani. Seuraavana aamuna tulin sitten takaisin synnyttämään. Kätilökin tökki vauvaa hereille koko synnytyksen ajan. Ihan kunnossa vauva oli, sai 9 pistettä, mutta joku ahdinkohan sillä oli ollut, kun lapsivesikin oli ihan vihreää.
eikä puhettakaan että mikään ronkkiminen olisi auttanut. vaikka kohdunsuu oli viimeksi 3cm auki jo laskettuna aikana.
saman tien vaan illalla kotona ja supistuksia katseltiin kotona vuorokausi ennenkuin lähdettiin synnärille.