Hermot menee 3vuotiaan kanssa!
Meillä on pian 3vuotta täyttävä poika ja musta tuntuu, etten jaksa enää yhtään olla hänen kanssaan. Kaikesta tulee riitaa ja kinaa. Lähes kaikki mitä pojan suusta tulee alkaa "Minä en halua.." Hän ei siis halua yhtään mitään, ei syödä, ei nukkua, ei käydä vessassa, ei raivata lelujaan, ei pukea, ei sitä ja ei tätä. Leikkiminenkin on nykyään riehumista. Lelut kaadetaan laatikoista ja sen jälkeen niitä potkitaan tai heitellään. Sohvat ovat hänen mielestään hyppimistä varten. Tänään poika levitti pullollosin käsidesiä keittiön pöydälle. Viikonloppuna repivät veljen kanssa mun ja miehen makkarista verhot alas sekä hajottivat mun hääkimpun. Kuinka saada tämä riiviö kuriin?
Tunnen itseni huonoksi kasvattajaksi. Joka välissä saa uhata ja kiristää. Välillä olen niin raivona, että on pakko mennä parvekkeelle etten tee jotain mitä kadun todella paljon. Antakaa vinkkejä siis, että selviäisin arjesta.
Kommentit (5)
Aluksi äitiys on lähinnä väsymystä ja onnentunnetta. Ja sitten tulee vaihe, jossa kokoajan on vain vihainen ja äkäinen lapsille. Lohdutan...meillä nuorempi lähestyy neljää ikävuotta ja nyt on helpottanut. Se 2,5-3,5 vuotta vaan on ihan kamala ikävaihe.
Mutta...nyt selität ihan selkeästi lapselle, että mitä teillä saa tehdä ja mistä tulee jäähy:
- Meillä ei rikota tavaroita
- Meillä ei löydä ketään
- Pyydetään kauniisti asioita
- Ei kitistä ja narista
- Korjataan omat lelut lelukoriin
Sääntöjen rikkomisesta tulee 3 min mittainen jäähy penkillä (joku tylsä paikka...eteinen, pesuhuone tms.)...kuitenkin paikka, jossa pystyt häntä vahtimaan. Jäähyn aikana lasta ei noteerata ollenkaan, vaikka kiljuisi kuinka kovaa...jäähyn jälkeen selitetään vielä, miksi joutui ja pitää pyytää anteeksi.
Ja yksi varoitus ennen jäähylle joutumista...jos jatkaa kiellettyä toimintaa, niin sitten jäähylle suoraan...turhat uhkailut pois.
Koita olla yhdessä miehesi kanssa mahdollisimman määrätietoinen ja samoilla linjoilla. Yleensä yksi jäähy päivässä riittää, jotta loppupäivä menee jo aika kivasti...alussa voi tietty olla vaikeampaa.
Koita vaan jaksaa...päätä, ettet huuda ja hermostu...tee selväksi, että lapsi ymmärtää, että mistä on kyse. Selitä, ettei ole kivaa kokoajan suuttua, olla vihainen yms. Että rakastat lasta ja on paljon kivempaa kotona, kun kaikki noudattavat yhteisiä sääntöjä.
Ei varmaan tarvitse kertoa, että säännöllinen lepo, päivärytmi ja ruokailu on tuonikäiselle todella tärkeää. Leikit pitää saada lopettaa rauhassa jne.
edellisen kirjoittajan vinkit olivat hyviä.
Yritän ajatella itse tuon kolmivuotiaan raivottaren kanssa, että tahtominen on samalla tavalla treenattava taito kuin käveleminen jne. eli sitä on vaan saatava hioa päivä päivältä "kalliota" (eli johdonmukaista ja järkevää vanhempaa) vasten.
Suosittelen myös Väestöliiton Kiukkukirjaa, http://www.vaestoliitto.fi/?x11011=24775
poikamme kanssa suunnilleen tuollaista - että tuttua juttua on. Aamuvessasta alkaen kaikki päivän aikana on kovaa taistelua. Huh!
Hermot menevät sata kertaa päivässä. Ja, olo on myös sellainen, että en jaksa enää yhtään! Kauniit, hienot neuvot ja kasvatusopastukset tuntuvat tällaisena aikana niin turhauttavilta...
Jäähypenkki käyttöön, jos ei puhetta usko. Ja jos ei pysy penkillä, otat syliin ja istutte yhdessä jäähyllä 3min. Jos ei sittenkään osaa olla, uudet 3min istuttava.
Ja jotkut asiat on tehtävä vaikka sitten väkisin, kuten vessassa käyminen ja nukkuminen, pukeminen ulos jne.
ap