kuinka pitkä karenssi? jos irtisanoudun lasten vuoksi
olen toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella ollut nyt reilu vuoden kaupan allala ja esikoiseni mentyä kouluun olen huomannut itseni riittämättömäksi, eli olen yh ja lapseni on ip kerhossa viiteen. muttei voi eikä uskalla tulla yksin kotiin viideltä ja olla kotona yksin seitsemään kunnes tulen itse kotiin. työn antaja ei suostu lyhennettyyn työaikaan. lisäki minulla on nyt eskarissa oleva lapsi eli ensivuonna tilanne on taas sama. kahdestaan eivät varsinkaan voi tulla kotiin! kyseessä erittäin vilkkaat ja "filmaattiset" säntäilijät. nyt 70vuotias äitini on joka ilta ajanut 12km päästä polkupyörällä(häänellä ei ajokorttia) hakemaan pojan koulusta. mutta kun säät tuosta pimeneät ja pahenevat , olisi mummon apu minusta kohtuuton hänen kannaltaan, ottaen huomioon että tämä olisi jokapäiväistä säästä riippumatta. + lauanatit jolloin toki olen myös töissä. ja poika ei tosiaan yksin voi silloinkaan olla. tähän asti mummolassa ollut mutta taas ottaen huomioon sen että tulossa on joka lauantai 2vuoden ajan..
olen siis harkinnut irtisanovani itseni ja lähteväni mahdollisesti jossain vaiheessa takaisin koulunpenkille josta pääsen tietysti sitten ip kerhosta lapsia hakemaan sillä ip kerho on auki viiteen.
kuulun PAMiin eli yhteyttä pitää ottaa ensin sinne varmaankin
Kommentit (10)
no onneksi lapsilisillä ja elatustuella juuri ja juuri pystyy ruuan hankkimaan
ap
ja ottaa karenssia. Sä olet työkkärin armoilla sen jälkeen ja joudut menemään sinne minne ne sut laittaa, ellet sitten ota uudelleen 3 kk karenssia. Katso itse oma-aloitteisesti uusi työpaikka ja tee sitä siihen saakka kunnes pääset opiskelemaan.
valitettavasti
tässä kaupungissa ei ole tarjolla töitä
ja toivoa ettei työkkäri anna työhönosoitusta 50 km päähän.
juuri eläkkeelle jäänyt jos jotain korvausta vastaan pyytäsit auttamaan?
mutta epätodennkäköistä on. Yritä löytää uusi työpaikka ensin!
Ja saathan sä toimeentulotukea!!!
ap
Kun kuulut liittoon, niin ota yhteyttä sinne.
Jotta lyhennetty ei onnistu, niin työnantajalla tulee olla siihen todella hyvät perusteet. Monesti työnantaja herkästi sanoo, ettei onnistu, mutta yritä itse ajaa asiaa.
Karenssi kyllä varmasti tulee jos itse sanot itsesi irti. Toinen vaihtoehto on kysyä, jos työnantaja vaikka sanoo sinut itse irti. Eetenkin jos on muutenkin tarvetta vähentää työntekijöiden työaikaa tms. niin jos vapaaehtoisesti suostut irtisanottavaksui, niin tuskin työnantajalla on siihen mitään sanottavaa.
Toisaalta onhan sinulla mahdollisuus olla väsynyt ja hakea sairaslomaa... Tosin siihen en ota kantaa, että onko se minusta eettisesti oikein.
Onko sinulla mitään mahdollisuutta muuttaa vähän äitiäsi lähemmäs, jotta äitisi ei tarvitsisi matkata niin pitkää matkaa lapsen vuoksi?
Tai jos joka tapauksessa mietit opiskeluja, niin onnistuuko se nykyisestä asuinpaikkakunnasta? Olisko nyt järkevä miettiä muuttoa?
Ja saathan sä toimeentulotukea!!!
jonkinlaisen rangaistuksen? Eli tuota toimeentulotukea ei saisi täysimääräisenä kun on mennyt itse irtisanomaan itsensä.
Tietääkseni lakisääteinen osittainen hoitovapaa on mahdollista siihen asti,kun lapsista nuorin päättää 2. luokan. Tuo oikeuttaa 80 % työaikaan, eli saattaisi nippa-nappa riittää arki-illoiksi. Jos äitisi voisi sitten olla lauantait poikien kanssa? Kolmas- ja neljäsluokkalaiset ovatkin jo sen verran isoja, että samoja ongelmia ei enää ehkä ole.
Entä sitten vaihtoehto iltapäiväkerholle? Olisiko lähellä ketään äitiys- tai hoitovapaalla kotosalla olevaa, joka korvausta vastaan voisi ottaa pojat koulusta vastaan, antaa välipalaa, katsoa läksyt ja olla seurana, kunnes pääset töistä? Äitini oli yh, ja olin ala-asteella perhevapaalla olevan lähellä asuvan perheenäidin luona iltapäivät ja joskus yötäkin oman äidin työmatkojen ajan. Olin jo tenavana lapsirakas, joten iltapäivät kuluivat läksyjen teon jälkeen perheen lasten kanssa touhutessa, heille majaa rakentaen, kirjoja lukien jne., eli oli varmaan perheen äidillekin helpotus, kun lapsille oli seuraa.
Kolmas vaihtoehto: lapsenlikka. Olisiko lähistöllä tuttua vähintään 15 v tyttöä, joka taskurahaa tienatakseen voisi hakea pojat iltapäiväkerhosta ja olla seurana, kunnes pääset töistä? Tai vaihtoehtoisesti eläkeläistä.
Kustannuksethan näissä kahdessa vikassa vaihtoehdossa kasvaa, mutta palkkasihan juokseen kuitenkin, eli jos vertailukohtana on 3 kk:n karenssi, niin uskoisin, että nuo vaihtoehdot ihan kannattavat.
ap