G: Kolme lasta vs. neljä lasta...
Kertokaapa te, joilla vähintään neljä lasta, mitkä seikat muuttuivat neljännen jälkeen? "Kannattaako" neljännen lapsen hankinta (en tarkoita taloudellisesti vaan perheen yhtenäisyyden, ajan ja tilan riittämisen, yms. kannalta)?
t: äiti x 3, neljättä haaveileva
Kommentit (6)
lukea tän päivän Aamulehti? Tosi hauska artikkeli 6 lapsisesta perheestä. Meille on vasta neljäs tulossa. Ajateltiin että josko tässä on porukka koossa, mutta nyt tuntuu että tilaa riittää. Mutta odotetaan nyt sen neljännen syntyvän ensin! :D Meillä lapset on alle 6- vuotaita. Ihanaa kun on talo täynnä tohinaa.
Mä huomaan jotenkin "puhjenneeni kukkaan" äitinä nyt vasta tän kolmannen myötä. Tätä ennen lasten hoidon ja kotonaolon kanssa kilpaili työt ja opinnot, nyt ne tuntuvat jotenkin toisarvoisilta. Siksi neljäskin kiehtoisi, mies saattaisi jopa olla pienen pehmittelyn jälkeen samaa mieltä.
ap
Kolmen kanssa oli vielä helppoa ja tuntui, että tässä menisi vielä vaikka kuinka monta lasta lisää. Neljännen jälkeen elämä on kuitenkin ollut PALJON "vaativampaa" kaikkine tohinoineen ja hälyineen. Jokaiselle lapselle pitäisi riipiä se oma aika, huoltaa koululaisten jutut ja tehdä pikkulasten juttuja pienimpien kanssa.
Kaikki lapset haluttuja ja rakastettuja, eikä se neljäs lapsi itse tätä kaaosta aiheuta, vaan ne neljä lasta yhteensä, jos ymmärrätte mitä sanon. =)
Aikoinaan haaveilin vielä isommasta perheestä, mutta nyt on päätetty, että meidän perhe on nyt koossa, ja hyvä niin. En usko, että rahkeemme riittäisivät enää viidenteen.
Lapset 10, 9, 5, ja 2.
nyt odotan viimeisilläni sitä kolmatta. Isommat ovat 5- ja 3-vuotiaat. Nyt tuntuu että neljäskin mahtuisi... harmi vaan että itselläni on ikää jo 34 vuotta, enkä haluaisi turhia riskejä lapsen terveyden suhteen.
Aikanaan olisin halunnut enemmänkin. Toista vuotta sitten kuitenkin erottiin ja lapsiluku jää (ikävä kyllä) tähän. Mielestäni ei voi sanoa, että lapsia "kannattaa" hankkia. Jokainen yksilö, josta ei ennalta tiedä. Toiset helpompia, toiset vaativampia. Ja vaativampia eri tavoin. Rakkautta riittää varmasti jokaiselle. Tila on paljolti asennekysymys (ei toki loputtomiin) ja ajankin saa riittämään, jos on omaakin aikaa ja aikaa parisuhteelle. "Kun äiti voi hyvin, kaikki voivat hyvin." Jos ei puhuta lainkaan taloudellisista seikoista, niin yksin sinä (siis te yhdessä) tiedät oikean vastauksen.
Minäkin kuvittelin eläväni onnellisena suurperheen lapsilleen omistautuvana äitinä, mutta aina ei käy niin kuin haaveiltiin...
Mutta kiitollinen ja onnellinen olen, että nämä neljä ihanaa ihmisenalkua olen saanut, vaikken olisi ikinä uskonutkaan (esikoisen jälkeen meni 7 vuotta ennen kuin seuraava(t) syntyi(vät) ja tämä neljäs "bonuslapsi" onkin sitten ihan lääketieteellinen ihme :-)
lukea tän päivän Aamulehti?
Tosi hauska artikkeli 6 lapsisesta perheestä.
Meille on vasta neljäs tulossa. Ajateltiin että josko tässä on porukka koossa, mutta nyt tuntuu että tilaa riittää.
Mutta odotetaan nyt sen neljännen syntyvän ensin! :D
Meillä lapset on alle 6- vuotaita. Ihanaa kun on talo täynnä tohinaa.