Apua: miten auttaa OIKEASTI vainoharhaista kaveria?
Alkoi oikein pelottamaan kun kaveri soitti. On aina ollut vainoharhainen, sillä tavalla, että ajattelee, että kaikki puhuvat hänestä, nuorena pojat seurasi, kaikki kattoo ja kuulevinaan mitä hänestä puhutaan.
Nyt kuitenkin kertoi todella paksua juttua naapureistaan, ja muista ihmisistä, että on nyt itse esimerkiksi lähettänyt varoitusviestejä ent. työpaikalleen, jossa oli muutamia kuukausia vuosia sitten töissä, ja varoitellut ent. esimiehiä ihmisistä, jotka hänen kauttaan yrittävät tehdä hallaa tälle firmalle.
Hitto että nousi selkäkarvat pystyyn. Tämä kaveri on aloittanut hiljattain psykiatrilla käymisen, mutta nyt tuli mieleen, että pitäisikö puuttua ja esim. lähettää hänen psykiatrilleen viesti (tiedän nimen). On meinaan sillä tavalla todella uskottava puheissaan, että mullakin mennyt kauan, ennen kun olen itse tajunnut, mitkä jutut ei voi olla totta.
En haluaisi sekaantua, yhteydenottoni lääkäriin ei saisi missään tapauksessa paljastua hänelle, koska voin vain kuvitella, mitkä salaliittoteoriat ystäväni siitä kehittäisi.
Psykiatri varmaan huomaa saman kuin minäkin ennen pitkää? Onko nyt paras olla puuttumatta ja odottaa, että psykiatri itse huomaa tämän (ellei ole huomannut) vai kertoa hänelle ja pyytää olemaan kertomatta kaverilleni yhteydenotosta?
Olen todella huolissani!
PS. Henkilöllä ei ole lapsia tms. välillistä syytä jolla puuttumisen voisi oikeuttaa
Kommentit (17)
kyllä lääkäri tekee diagnoosit ihan itse.
sinun ei tarvitse puuttua. kuulostaa paranoidilta persoonallisuudelta tai ihan skitsofreeniseltä. toivottavasti apu löytyy.
puhuu vähän outoja silleen että, on ottanut lääkkeet ja sit vähän ajan päästä että ei hänen tarvitse enää lääkkeitä käyttää.
ja käyttää tavallista mielialalääkettä. Hoitosuhde on ensimmäinen ja vasta alkanut.
Jos kertoisikin lääkärille samat tarinat kuin minulle, ei lääkäri tietäisi, ettei kaverini edes todellisuudessa tunne ihmisiä, joista puhuu tai ole edes puhunut heille vuosiin jne. Kertomuksien faktat ovat kuvitelmia, joista kysyttäessä kaveri ei osaa selittää, mistä tietää "tietää vaan ja on varma" jos vaatii väkisin perusteluja huomaa vasta, että juttu ei voi pitää paikkaansa.
Ap
Kaverini oli itse psykiatri. Lopulta sain sitten hoidettua asian, mutta vaikeaa oli puuttua asiaan.
kirjoitin siihen, että yhteydenottoni eikä asiani saa käydä ilmi potilaalle. Toivottavasti onnistuu näin, että osaa johdattaa keskustelun aiheeseen sanomatta että on kuullut sen jostain.
Oli muuten aika ihana, sieltä tuli poissaolovastaus, lekuri on lomalla. Oli laittanut potilaitaan varten siihen puhelinnumeronsa ja sanoi, että saa ihan vapaasti soitella ja tekstailla, jos tarvitsee apua!
Ota yhteyttä lääkäriin. Valitettavasti juuri alkaneessa hoitosuhteessa voi mennä pitkäänkin ennen kuin lääkäri pääsee samaan pisteseen missä sinä olet, siis ystäväsi tuntemisessa ja muuttuneissa/kuvitelluissa jutuissa.
Teet palveluksen ystävällesi. Tiedän lähipiiristä yhden sairastuneen, joka pystyi aika pitkään väittämään ja perustelemaan psykiatrilleen ihan muuta kuin mitä tosi elämä oli, paraneminen ja oikea lääkitys alkoi vasta kun "totuus" paljastui.
Rohkeasti yhteys vaan lääkäriin, hänellä vaitolovelvollisuus ja ei varmasti kerro, että sinä olet "tietoja" antanut.
Voimia sinulle myös ja hienoa, että välität ystävästäsi!
Tämä paranoia nimittäin vaikuttaisi siltä, ettei sitä saa kukaan millään perusteluilla hänen päästään. Jos saa kuulla, että mä siihen sotkeudun niin kohdistaa vielä muhunkin sen jälkeen nämä hyvin vihamieliset ajatuksensa. Tällä hetkellä saatan nimittäin olla ainoa tällainen luotettu, jolle kertoo näitä juttuja. Jos ei sitten kerro minullekaan, niin ei ole enää kukaan perillä hänen kunnostaan. On siis sosiaalisesti hyvin eristäytynyt.
Sääliksi vaan käy. Nuori ihminen ja jo vuosikausia erakkona kotonaan :( Niin pitkä aika jo kulunut, että krooniselta vaikuttais :(
Myös sen, että ,jos ystäväsi saa kuulla, niin pelkäät ettei hän enää luota sinuun.
Kenellä meistä on sellaisia kontakteja lääkäreihin, että voimme "noin vain" ottaa johonkin psykiatriin tms yhteyttä ja kertoa ystävämme sairauksista/ongelmista.
No, voithan yrittää, mutta epäilen, että siitä ei seuraa muuta kuin itsellesi pahaa mieltä.
Onhan lähiomaisenkin yhteydenotto useimmiten aivan turhaa.
Sääli, mutta näin vain on.
Jos onnistut saamaan jotain aikaan, niin kerrothan meille, miten onnistuit ja mitä teit- olen varma, että monet monet tarvitsevat sen tiedon!
Vaikea tilanne. Uskoo stalkattavan joka paikassa mielipiteifensä vuoksi. Kaupoissa, missä vaan. Hymyilevät ihmiset nauraa hänelle jne. Kamerat talossa ym! Raivostuu kun sanoo olevansa psykoosissa
Jos henkilö itse uskoo harhoihin, on hyvin vaikeaa puhua häntä ympäri. Jos hänellä itsellään on jokin epäilys niin silloin on toivoa.
Ystäväni naapuri sekosi samalla tavalla. Jutut oli ensin uskottavia, osasi esittää ne niin.
Sitten alkoivat pahentua ja pahentua.
Nyt tämä mies on mielisairaalassa.
Jos pystyisi auttamaan, kun ajoissa (???) puuttuisi.