Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epämääräinen huoli naapurin lapsesta - onko perusteita?

Vierailija
28.08.2009 |

Talvella muutettiin ja tutustuttiin 5-v. naapurin tyttöön, joka on myös samassa tarhassa omien lasten kanssa. Alusta asti tyttö on kiukutellut paljon minulle ja ollut välillä jopa agressiivinen minua ja välillä myös miestäni kohtaan. Nyt kiukuttelu meille vieraille aikuisille on ehkä vähän laantunut. Tyttö on koko ajan ollut todella paljon itsekseen ulkona ja hakee päivittäin meidän lapsia ulos. Lasten leikeissä tulee usein ongelmia tytön agressiivisen käytöksen vuoksi. Pulmatilanteissa lapset hakevat aina apua meiltä, myös tämä tyttö tulee vaikka pimpottamaan, jos emme ole itse ulkona. Tytön vanhempia ei juuri näy ulkosalla, he eivät koskaan tsekkaa lasten ulkoleikkien sujumista, anna lapsille leikkivälineitä jne. Vanhemmat vaikuttavat kuitenkin suhteellisen mukavilta. Vanhempien kun olen pari kertaa nähnyt komentavan tyttöä, tämä uskoo puolesta sanasta, vaikka muille aikuisille vänkää todella paljon vastaan (tämän olen huomannut myös tarhayhteyksissä).

Hm, taisi tulla vähän sekava selitys, mutta pointti on se, että vähän mietityttää, onko naapurin lapsen elämässä kaikki oikein kunnossa, kun turvautuu tosi paljon muihin aikuisiin kuin vanhempiinsa ja myös kiukuttelee paljon vieraille aikuisille.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsella taitaa olla (liian) kova kuri kotona.

Vierailija
2/2 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietittäväksi: antaako oma käytöksenne aihetta kiukutteluun? puututko lasten leikkeihin? kokeeko lapsi teidät "uhkana", koska olette uusia naapurustossa? miten lapset leikkivät keskenään? onko päiväkodissa lapsella ongelmia? mitä tarkoitat agressiivisella käytöksellä?

kannattaisko käydä jututtamassa tytön vanhempia ja kertoa tytön kiukuttelusta vieraille aikuisille? viisivuotiaat käyttäytyvät monesti rajoja koetellen. se ei välttämättä kerro ongelmista. kotona voi olla kaikki hyvin, mutta tyttö hakee rajojaan muiden kanssa käytävässä vuorovaikutuksessa. tällöin sinulla on aikuisen rooli ja voit kertoa tytölle, millainen käytös on ok ja mikä ei. toki tytön kotona voi olla ongelmia, mutta siinäkin tapauksessa se vanhempien ystävällinen jututtaminen olisi ehkä paras ratkaisu. päiväkodeissä kyllä myös kiinnitetään huomiota, jos käytös on epänormaalia, joten onneksi kaikki ei ole sinun kontollasi, jos vaikka tytön kotona olisikin ongelmia.

voit toisaalta olla ylpeä itsestäsi, että olet lasten mielestä "helposti lähestyttävä" ja he hakevat sinulta mielellään apua, myös naapurin lapset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla