Vanhempainilta - millasia ne yleensä on?
Mennäänkö sinne vanhemmat/vanhempi ilman lasta? Eka vanhempainilta tulossa ja tajusin etten tiedä mistään mitään, enkä ole edes tajunnut kysyä jääkö lapset kotiin vai onko kenties tarkoitus että lapsetkin tulevat..
Kommentit (4)
Toisista on kiva käydä katsomassa, minkä näköisiä vanhempia siellä on. Joistakin opettajista taas on kiva laittaa vanhemmat tekemään ryhmätöitä. Aina niissä on myös joku vanhempi, joka tyhmyyttään tai omahyväisyyttään ("minä olen aktiivinen vanhempi, joka on kiinnostunut lapsensa koulunkäynnistä") pitkittää iltaa turhanpäiväisillä kysymyksillä.
Toisista on kiva käydä katsomassa, minkä näköisiä vanhempia siellä on. Joistakin opettajista taas on kiva laittaa vanhemmat tekemään ryhmätöitä. Aina niissä on myös joku vanhempi, joka tyhmyyttään tai omahyväisyyttään ("minä olen aktiivinen vanhempi, joka on kiinnostunut lapsensa koulunkäynnistä") pitkittää iltaa turhanpäiväisillä kysymyksillä.
Tosin teen sen siksi, että oikeasti kiinnostaa. Saahan sieltä häipyä kun huvittaa.
Yleistä liirunlaarumia jauhetaan tunti taikka kaksi. Varsinkin ne joissa koko koulun vanhemmat istuu salissa ja rehtori paasaa. Jos on vain sen oman lapsen luokan vanhemmat paikalla, niin sitten tietysti voi olla asiaakin, esim. retket jne. ylimääräiset tapahtumat.
Jos on oikeaa asiaa omasta lapsesta, niin ne pitää kumminkin hoitaa muulla ajalla, opettajan vain läsnä ollessa. En minä ainakaan ala keskustella lapseni oppimisesta muiden kuullen.
Aina sanotaan että juuri ne vanhemmat eivät tule, joiden pitäisi olla paikalla. Niin, niiden heikkojen tai häiriköiden. Edelleenkin olen sitä mieltä, että vain opettajan läsnä ollessa niistä keskustellaan.
Sanotaan vielä: olen istunut niin päiväkodin kuin koulujenkin vanhempain illoissa vuodesta 1997. Joka kerta. Ja kai istun vielä sellaisen kymmenen vuotta, vaikka en niistä yhtään tule hullua hurskaammaksi.
Hyvä tapa tutustua ja keskustella opettajan sekä muiden vanhempien kanssa.