Ymmärrätkö sinä kuluttajana, miksi tuotteiden ja palveluiden hinta
koko ajan nousee? Vai valitatko asiakkaana jatkuvasti hinnoista?
Kommentit (186)
Ammattikoulusta valmistuneet tytöt pistävät oman firman pystyyn. Asiakkaita on harvakseltaan, kertalaskutus pientä, kiinteät kulut huimat. Moni säästää omista yel-maksuistaan ja kärsii vanhana.
Kadulla kun kävelee, parturi-kampaamoita on vieri vieressä. Mikseivät edes lyöttäydy yhteen ja perusta jotain modernia kauneuskeskusta, joka olisi auki ma-pe 9-21, ma-la 9-18 ja vuorottelisi? Ehtisivät virka-aikaan töissä olevatkin joskus kampaajalle...
Mikseivät edes lyöttäydy yhteen ja perusta jotain modernia kauneuskeskusta, joka olisi auki ma-pe 9-21, ma-la 9-18 ja vuorottelisi? Ehtisivät virka-aikaan töissä olevatkin joskus kampaajalle...
Minunkin kampaaja on auki 9-16 ja lauantaisin suljettu. Käyn työaikana itse, mutta olen huomannut asiakkaiden vähentyneen radikaalisti sen jälkeen kun lopetti lauantai aukiolot. Läheisen kauppakeskuksen "ilman aikaa kampaajalle" pitää jonottaa tuntitolkulla- aina. Mutta se onkin auki illalla
tukholmassa euroiksi käännettynä 2 euroa
Ihan varmaan vuokra ja muut kulut huomattavasti korkeammat Tukholmassa
niin normaaliin työpäivään mahtuu 5 asiakasta. Jos joku laski kampaajan tuloksi 30 euroa/h, tulisi koko päivän tuloksi tällä matematiikalla 225 euroa, ei siis suinkaan 500.
Itse istun kampaajalla lähes aina 2 tuntia ja maksan palvelusta 80 euroa. Jos siitä vähentää alvit ja kulut, ei siinä kyllä mikään hurrattavan huikea tuntiliksa jää. Muutaman kampaajan tunnen mutta kumpikaan heistä ei kieri rahassa. Missä lienee syy siihen kun av:lla ollaan eri mieltä...
suomessa 6 kpl tölkkejä maksaa saman verran.
ColaCola ei varmasti myy tuotteita ruotsiin halvemmalla !
niin normaaliin työpäivään mahtuu 5 asiakasta. Jos joku laski kampaajan tuloksi 30 euroa/h, tulisi koko päivän tuloksi tällä matematiikalla 225 euroa, ei siis suinkaan 500. Itse istun kampaajalla lähes aina 2 tuntia ja maksan palvelusta 80 euroa. Jos siitä vähentää alvit ja kulut, ei siinä kyllä mikään hurrattavan huikea tuntiliksa jää. Muutaman kampaajan tunnen mutta kumpikaan heistä ei kieri rahassa. Missä lienee syy siihen kun av:lla ollaan eri mieltä...
hehän ovat yrittäjiä ja kuuluvat salaliittoon ja pimittävät koko omaisuutensa. Ostavat muka kaupasta makaroonia, mutta oikeasti heillä on salainen kellari täynnä sisäfilettä, josta omat kokit valmistavat maukkaita aterioita. Autotallissakin heillä on oikeasti kymmenen Porchea, mutta silmänlumeeksi pihassa on se ränsistynyt volkkari.
suomessa 6 kpl tölkkejä maksaa saman verran. ColaCola ei varmasti myy tuotteita ruotsiin halvemmalla !
Miksei myisi? Miten etelä-euroopassa sitten, myyhän ne sinnekin halvemmalla.
Mutta voisiko sen ruotsin nyt unohtaa? Uskotaan että siellä on pienemmät katteet.
Muistathan myös että ruotissa moni vero on pienempi ja moni vero puuttuu kokonaan. Esimerkkinä perintövero ja yrityksen sukupolvenvaihdosvero.
Tukholmasta saa varmasti asunnon tosi halvalla.
itse en oel käynyt siellä vuosiin, mutta kyllä tämä keskustelu vähän avaa silmiä suomen hintatasoon. Eri asia on se, mistä se johtuu....(tukkuliikkeiden katteet, kauppiaiden ahneus, suomen järjettömät maataloustukiaiset jne )
Erikoiskahvit maksavat lähemmän euron, pulla 3 euroa, akkku jopa 8 euroa
vastapäätä oleva yksityinen kahvila: erikoiskahvit 2 euroa, järjettömän suuri korvapuusti 1.5 eura
kakunpalat 4 euroa jne
Kiinteät kulut varmaan about samat.
Coffee House yrittäjäkö ei ole ahne ?
rahaa lapiokaupalla ihmisiltä, niin luulisi, että jokainen riemusta kiljuen ryhtyy yrittäjäksi ja miljönääriksi..vai mitä??? Kumma kyllä näin ei ole....
Sitä on niin helppoa kadehtia kaikkea ja sulkea silmänsä monelta negatiiviselta asialta.
Sen olen tästäkin keskustelusta oppinut, että olen alinta kastia kun yrittäjäksi olen ryhtynyt. Olen epärehellinen huijari, joka miettii päivät pitkät, miten seuraavaa asiakasta huijaan.
Hyviä pointteja tullut puolin ja toisin.. Luin mielenkiinnolla jälleen jokaisen mielipiteen. Tosi asia kuitenkin on, että monellakaan pienyrittäjällä ei oikeasti ole varaa tehdä työtään huonosti tai pitää perusteettomia kiskurihintoja. Mihin täällä monessa viestissä viitattiin. Lisäksi mäkki-, kotipizza ym. yritykset ovat franchising-yrityksiä, jotka toimivat ketjun säännösten mukaan, eikä varsinainen yrittäjä aina itse päätä hintoja, tarjouksia ym. Riippuu aina ketjusta miten tiukasti yrittäjän päätösvaltaa säännellään.
Tässä keskustelussa minua on kummastuttanut hyvin paljon se, että miksi yrittäjiä vaaditaan äkäisesti tilille siitä miksei Ruotsissa ole hinnat nousseet(yhtä paljon). Tai jonkin yksittäisen alan (ellei jopa firman) hintatasosta, työn laadusta ym. Olisi aika yksisilmäistä yrittäjiltäkin esim. vaatia yhtä asiakasta selittämään kaikkien asiakkaiden käytöstä. Mitä tuohon Ruotsin vertaamiseen tulee, niin sekin olisi melkoinen homma, jos oikeiden faktojen valossa alettaisiin verrata jokaisen alan hintatasoa ja sitä mihin hinnat perustuu.
Tämä yrittäjävastaisuus minua kyllä hieman kummastuttaa (vaikka toki osasin sitä odottaa jollain lailla). Ehkä joistakin viesteistä paistaa läpi ymmärtämättömyys esim. pienyrittäjän arjen vaatimuksia kohtaan. Mutta usein yrittäjänä saa kokea, että asiakas on ykkönen, työntekijät tulevat sitten ja sen jälkeen yrittäjä itse. Toki yrittäjä on silloin tulilinjalla, jos valitettavaa on, tai vastuuta pitäisi kantaa.
Mutta yrittäjänä on silti mukavaa ja antoisaa, ja aion sitä jatkaa. Lähinnä oli mielenkiintoista kuulla erilaisia mielipiteitä asiasta, joka niin paljon puhuttaa..
Kiitän kaikkia keskusteluun osallistuneita.. Saa tietysti jatkaa edelleen, jos sanottavaa on. :)
ap
Hinta nousee niin kauan kuin tavara menee vielä kaupaksi korkeammallakin hinnalla.
Kaikki vaativat lisää palkkaa, tuotantokustannukset nousevat, kuljetuskustannukset nousevat...
ja minulla on viime aikoina ollut runsain mitoin asiakkaita, jotka valittavat kalliita hintoja. Olen aika pitkälti samaa mieltä ja jonkin aikaa jo on pitänyt laskea katetta, jotta hinta ei vaikuttaisi niin kalliilta.
Kuluttajien tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää, että hinnoissa on 22 % alv, jota yrittäjä ei saa. Nyt jos alvia vielä korotellaan, niin voisin kuvitella, että kysyntä laskee edelleen ja katteesta tingitään entistä enemmän. Yrittämiselle laaditut raamit ovat Suomessa huonot jo muutenkin ja ne taitavat huonontua sitten vielä entisestään.
Siksi avasinkin tämän keskustelun.. Monikaan asiakas ei oikeasti tunnu tajuavan, että yrittäjä on usein paineessa nostaa hintoja, eikä tee sitä asiakasta kiusatakseen vaan siksi, että palvelun jatkuvuus voitaisiin taata.
ap
Kyllä sen kauppiaankin pitää elää.
Joskus kyllä tulee mieleen, että joku vetää välistä ja pahasti. Kun on sama tuote huomattavasti eri hintanen eri paikoissa.
noin 5 % ja asiakkaat pitivät sitä maltillisena eikä nurinoita tullut. Nyt en uskalla edes ajatella hinnannostoa vaikka paineita siihen onkin.
eikä tee sitä asiakasta kiusatakseen vaan siksi, että palvelun jatkuvuus voitaisiin taata. ap
noin KESKIMÄÄRIN? Muuten - mun pitkien hiusten leikkaus + värjäys kestää kampaajalta kuin kampaajalta 4h...