Raskauskilot ylipainoiselle?
Tyhmästi muotoiltu otsikko, mutta ei nyt oikein raksuta päässä hyvin :D
Minulla ennen raskautta BMI 32, nyt rv 24 ja painoa tullut n.3kg.
Neuvolassa eivät ole sanoneet mitään painonnoususta ja yritin kysästäkin asiasta, mutta ei sanottu mitään ihmeellistä..
Onko tuo sitten normaalia reilusti ylipainoiselle? Painonhan ei tarvitsisi nousta ollenkaan, kun kiloja löytyy jo ennestään. Mutta mikä olisi ns turvallinen määrä kiloja raskauden aikana, että niitä ei sitten jäis synnytyksen jälkeen?
Kommentit (6)
senhän sä voit laskea. eli vauva sen 3-4 kiloa, istukka, lapsivesi, ylimääräinen veri jne.
mulla 8 kiloa on jäänyt laitokselle. bmi ennen raskautta oli 30.
painonnousuksi suositeltu 5-7 kiloa raskausaikana (nolla painonlisäys ei tavoite, vaan tavoite siis tuo 5-7 kg). Sinulla siis painoa kertynyt tähän mennessä sopivasti!
Itsellä BMI noin 31-32 ja yritetään lasta mutta tuntuu, että stressaan hirveästi painostani. Oletteko saaneet painon nousun pysymään kun olette syöneet terveellisesti ja liikunnalla??
ja nyt rv:t 40+3. Painoa tullut yhteensä 7 kiloa, vauvan painoarvio 3,9kg. Eli varmaan synnärille jää vähän enemmän kun turvotustakin on hieman. Mun maltillista painonnousua on kehuttu neuvolassa. Eli tavoitteessa ollaan. Edellisessä raskaudessa painoa tuli saman verran ja kotiin sairaalasta tulin 5 kg hoikempana kuin eka neuvolakäynnillä oli paino.
painoa tällä hetkellä +4-5 kg, helposti olen saanut painon pidettyä kurissa. Aikaisemmissa raskauksissa ei viimeisellä kolmanneksella paino ole enää noussut. Kaikki raskaudet alkaneet ensimmäisestä yrityksestä, ei keskenmenoja eikä muutakaan häikkää (vaikka ikääkin jo on) eli itselläni ylipaino ei ole ainakaan heikentänyt hedelmällisyyttä.
36, rv 23 ja painoa tulllut 2,2 kg. Viime raskaudessa tuli koko raskauden aikana vain 1,6 kg. Synnytyksen jälkeen olin siis hieman kevyempi tonnikeiju kuin ennen synnytystä. Ei kai muutama kilo kovin vaarallista. Kai?!?