Miksi kirkkoon kuuluvat eivät saa tehdä mitään tavan vuoksi?
Tuossa kaste-ketjussa niin moititaan kirkkoon kuuluvia, että tekee kristinuskon piiriin kuuluvia asioita tavan vuoksi. Miksi se on moitittavaa?
Kommentit (25)
kirkkoon uskonnollisista syistä kuuluvien näkökulmasta, että joku viettää kirkkohäitä ja ristiäisiä sun muita vain puitteiden ja tavan vuoksi.
Itsekin pidän sitä jonkun verran kristinuskoa halventavana, että mennään kirkollisiin juhliin seisomaan ja "leikkimään" kristittyä ilman uskon hiventä, vieraana sen vielä ymmärtää, mutta itse juhlia järjestävänä ei. Muualla saatetaan puhua ja käyttäytyä halventavasti kristillisyyttä kohtaan.
Eli vähän sama, kuin jos menisin joihinkin muslimien tai hindujen juhliin toimittamaan heidän menojaan ilman uskon hiventäkään, suunnilleen leikkipohjalta. Toisaalta, on toki olemassa sekin mahdollisuus, että tällaisessa tilanteessa sitten saa sen uskon hitusen, eli on siinä kai positiivisetkin puolensa.
Itse en kuulu kirkkoon, mutta häitämme vietettiin sivilivihkimisen jälkeen myös kirkossa (kirkon siunaus). En ole uskossa, ja on valitettavaa, jos joku nyt tästä kirkkoon tunkeutumisestani loukkaantuu. Tilanne on kuitenkin se, että selvä valtaosa häävieraisamme kuuluu kirkkoon, joten olisiko minun pitänyt riistää näiltä ihmisiltä vanhat perinteet viettää häitä? Varsinkin vanhempi polvi antoi selvästi ymmärtää jo ennen hääkutsun tuloa, että odottavat tulevansa kutsutuksi kirkkoon.
Itse koen asian niin, että tilanteessa joustin minä, joka en välttämättä olisi halunnut mennä kirkkoon ollenkaan. Käyttäydyin asiallisesti ja kunnioittavasti kirkossa, vaikka en jaakaan samaa näkökantaa uskontoon. Miten ihmeessä tämä voisi jotakuta loukata?
väitän että vaikuttaa, vaikka ongelmiakin on. Ja työntekijöitä, jotka eivät usko mitä puhuvat jne jne. Mutta olen nähnyt, että ongelmia ei puutu vapaistakaan suunnista, tai pienistä kotiseurakunnista. Jos kaikki uskovat jättävät kirkon, mitä hyvää siitä seuraa?
itse uskoontulleena koin, että minun tulee erota kirkosta..
Sepä se, ongelmia on varmaan joka suunnassa. Mutta en koe että kirkko olisi se mistä ihmiset voisivat pelastusta löytää. Tämä voi kuulostaa pahalta, mutta mielestäni kirkko on aika "läpimätä", se ei ilmaise sitä uskoa, jota raamattu ilmoittaa..
Eikö se, että uskovat eroavat kirkosta kerro siitä, että kirkko on menossa väärään suuntaan?
Eikö väärään turvallisuuteen tuudittaminen ole ihmisten harhaanjohtamista...melkoinen astuu ihmisistä kirkolla... Ja vaikuttaako Pyhä Henki oikesti siellä kirkossa? Itse uskovana, mutta kirkosta eronneena kyllä epäilen että vaikuttaisi...
"Voi olla että se tuudittaa osan väärään turvallisuuteen kastetilaisuuksineen ja joulukirkkoineen. Mutta Jumalan sanoilla on mahtava voima. Uskon, että missä ikinä niitä puhutaan, ja Pyhä Henki vaikuttaa, ihmisiä tulee Jumalan luo. Ei kirkon tilaisuudet voi olla vaan uskovien sisäpiirikokouksia, vaan siellä pitää nimenomaan olla tilaa niille jotka jopa pilkkaavat. Muutenhan tää maailma ei koskaan välttämättä kuulisi hyvää sanomaa!"