Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada kohta 6-v. nukkumaan koko yö omassa sängyssä?

Vierailija
25.08.2009 |

Lapsi nukutetaan omaan sänkyynsä (luetaan satu, ollaan huoneessa kunnes nukahtaa), ja hän nukkuu alkuyön ihan ok siellä, mutta on koko elämänsä aikana pysynyt vain pari kertaa koko yön omassa sängyssään. Joskus jopa menee nukkumaan vanhempien sänkyyn, vaikka vanhemmat eivät ole siellä (esim. katsotaan myöhäisleffaa). Jos lapsen palauttaa omaan sänkyyn, pitää myös nukuttaa uudelleen ja kuitenkin lapsi tulee taas parin tunnin kuluttua vanhempien sänkyyn. On ainoa lapsi, eskari ja ollut päiväkodissa jo monta vuotta. Sosiaalinen ja reipas lapsi kaikin puolin.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

6v tyttö viereen. Mutta tämä alkoi yhtäkkiä tuossa keväällä, kun oli nähnyt nii pahaa unta, ettei uskaltanut edes ääneen sanoa sitä. Sen jälkeen ei puhettakaan että jäisi yksin nukkuman jos herää yöllä.

Vauvasta noin 4-vuotiaaksi nukkui joko vieressä tai ainakin samassa huoneessa, sitten pyysi itse päästä omaan sänkyyn ja huoneeseen. Oli selvästi ylpeä että oli jo niin iso kun pikkusisko jäi vielä äidin ja isin viereen. ¨

Nyt pikkusisko nukkuu 6v:n vieressä ja nukkuu sängyssään aamuun asti.

Uskon että esikoinenkin alkaa taas tehdä niin kunhan saa nyt tankattua turvaa vanhemmiltaan. Jos nyt kiellettäisiin niin varmasti jäisi ikuisiksi ajoiksi trauma yöllisistä peloista.

Vierailija
22/43 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi nukutetaan omaan sänkyynsä (luetaan satu, ollaan huoneessa kunnes nukahtaa), ja hän nukkuu alkuyön ihan ok siellä, mutta on koko elämänsä aikana pysynyt vain pari kertaa koko yön omassa sängyssään. Joskus jopa menee nukkumaan vanhempien sänkyyn, vaikka vanhemmat eivät ole siellä (esim. katsotaan myöhäisleffaa). Jos lapsen palauttaa omaan sänkyyn, pitää myös nukuttaa uudelleen ja kuitenkin lapsi tulee taas parin tunnin kuluttua vanhempien sänkyyn. On ainoa lapsi, eskari ja ollut päiväkodissa jo monta vuotta. Sosiaalinen ja reipas lapsi kaikin puolin.

Olin itse samanlainen, en halunnun nukkua omassa sänqyssä. Vaikka vanhemmat lukivat iltasadun ja istuivat vieressä kunnes nukahdin. Hiivin aina äidin ja isän sänkyyn nukkumaan.

Mutta. Eräänä iltana sanoin vanhemmille, että enää en tarvitse iltasatua, vaan olen iso tyttö ja menen nyt nukkumaan omaan sänkyyn. Siitä lähtien nukuin kiltisti omassa sängyssä. Ei siinä mitään vieroituksia tarvittu. Päätin vain itse, että nyt nukutaan omassa sängyssä, ihan kuin Isot tytöt =)

Joten älä huolehdi, kyllä lapsesi viimeistään teini-iässä nukkuu omassa sängyssään ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän makuuhuoneessamme.

vajaa vuoden ikäisenä siirrettiin ilman ongelmia omaan huoneeseensa nukkumaan.

Nukkui siellä kolmivuotiaaksi tyytyväisenä, kunnes mielikuvitus alkoi laukata (niinkuin senikäisillä usein tuppaa...) ja siirtyi vaivihkaa vanhempien väliin nukkumaan.

Nyt 5-vuotias nukkuu vieläkin meidän välissä aina.

Olen samaa mieltä monen muunkin vastaajan kanssa:

Miksi ihmeessä sen ikäisen pitäisi olla pois "laumansa" luota yöllä?

Jos vanhempien sänkyyn mahtuu, niin miksi...?

Vierailija
24/43 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisättynä vielä sillä lähes jokailtaisella "koska mä saan nukkua teidän sängyssä?" -vinkunalla. Minua ei niinkään lapsen nukkuminen meidän sängyssä haitannut, mutta mies on herkkäuninen ja nukkuu huonosti aina, jos lapsi on meidän sängyssä. Koska kuitenkin arvostan parisuhdettamme, en kunnon av-mamman lailla halunnut häätää miestäni yhteisestä sängystämme, joten oli pakko keksiä jotain, että lapsi nukahtaisi omaan sänkyynsä ja nukkuisi siellä koko yön. Otettiin käyttöön monessa muussa tapauksessa hyväksi havaittu tarrataulukko, johon lapsi sai yhden tarran joka kerta, kun nukahti omaan sänkyynsä ja kaksi tarraa joka kerta, kun nukkui omassa sängyssään läpi yön. Ja kun taulukko tuli täyteen, lapsi sai haaveilemansa lelun. Systeemi toimi tosi hyvin, iltavinkumiset vähenivät heti ja omassa sängyssä ruvettiin muutenkin viihtymään paremmin.

En halunnut ehdotonta nollalinjaa tarrojen saamisen suhteen, eli että yhden tarran saadakseen pitäisi aina nukkua läpi yön omassa sängyssä, sillä pelkäsin sen johtavan tilanteeseen, jossa lapsi herää keskellä yötä nähtyään pahaa unta, mutta ei tarran menettämisen pelossa uskalla tulla vanhempien viereen, vaan sinnittelee peloissaan omassa sängyssään. Tarrataulukon täyttymisen jälkeen meillä on nuo vanhempien viereen nukahtamiset tai sänkyyn keskellä yötä siirtymiset olleet hyvin satunnaisia, lähinnä ollessaan kipeänä lapsi (nyt 6 v) edelleen kaipaa vanhempien läheisyyttä yölläkin. Ja silloin me toki sen hänelle suomme.

Vierailija
25/43 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoneessa ja jopa vierekkäin? Minä olen vain lapsi ja saan nukkua yksin, on meidä 6veen komentti?

Vierailija
26/43 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kans ja laskemaan omassa sängyssä nukuttuja öitä, kun ne kuitenkin loppuvat itsestään. Ei häiriydytä yhdestä keskellä nukkujasta :)

Vierailija
27/43 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla syy lapsen omaan sänkyyn ja huoneeseen näyttää olevan parisuhde sänkyasioiden osalta tai vauvan nukkuminen vanhempien sängyssä eikä isompi enää silloin sinne mahdu?

Kun on yhden lapsen yksinhuoltaja ja iso parisänky. Nuo asiat eivät vaikuta. a siksi itselläni motivaatio kateissa yöllä viereen tulevan paluttelusta tai toisinaan tapahtuvasta anelusta saisiko alunperin nukkua äidin sängyssä...

Kertoisiko joku loppuuko tämä itsestään vai vieraitonka joskus teinin ;) Kai tämä käytäntö kouluun mennessä olisi syytä lopettaa. Mutta mikäon se oikea syy, miksi? :D :D

Vierailija
28/43 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2009 klo 14:57"]

mäkin olin ennen lasta ja lapsen ollessa pienempi vielä näitä tiukkalinjaisia. "Omaan sänkyyn nukahdetaan, omassa sängyssä nukutaan jne.."
Mutta itse asiassa tältä palstalta olen oppinut kysymään itseltäni että MIKSI? Miksi pienen, vasta maailmaan tulleen lapsen pitäisi oppia heti nukkumaan yksin? Jopa eri huoneessa kun äiti? Miksi ei saisi nukahtaa syliin tai rinnalle, jos siinä on turvallinen olo? Miksi monet äidit yrittävät mahdollisimman pian "päästä eroon" vauvasta niin että ei ime yöllä, ei nuku vieressä jne? 9kk lasta kannettu sisällä ja heti se pitäisi saada mahdollisimman kauas itsestä... :(

Meni nyt vähän ap:n aiheen vierestä, mutta kummiskin...

[/quote]

6-vuotias ei ole vasta maailmaan tullut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
29/43 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2009 klo 14:57"]

mäkin olin ennen lasta ja lapsen ollessa pienempi vielä näitä tiukkalinjaisia. "Omaan sänkyyn nukahdetaan, omassa sängyssä nukutaan jne.."
Mutta itse asiassa tältä palstalta olen oppinut kysymään itseltäni että MIKSI? Miksi pienen, vasta maailmaan tulleen lapsen pitäisi oppia heti nukkumaan yksin? Jopa eri huoneessa kun äiti? Miksi ei saisi nukahtaa syliin tai rinnalle, jos siinä on turvallinen olo? Miksi monet äidit yrittävät mahdollisimman pian "päästä eroon" vauvasta niin että ei ime yöllä, ei nuku vieressä jne? 9kk lasta kannettu sisällä ja heti se pitäisi saada mahdollisimman kauas itsestä... :(

Meni nyt vähän ap:n aiheen vierestä, mutta kummiskin...

[/quote]

Ap tässä kuitenkin puhuu 6-vuotiaasta eikä mistään pikkuvauvasta. Kyllähän tollainen vieressä nukkuminen häiritsee mm. vanhempien omaa seksielämää. Onko lapsen hankkimiselle tarpeellista ajatella etukäteen myös monen vuoden selibaatti? Jos ei halua vaan jotain pikaisia lapsen leffahetken aikana?

Vierailija
30/43 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahhahhaa meidän 6kk vauva on nukkunut omassa sängyssä 2kk.sta asti, ja omassa huoneessa 3kk iästä asti :D Eiköhän se ole opettamisesta kiinni. Tiedän, vauva ei voi kävellä vanhempien sänkyyn, mutta vetäisin tiukat rajat sille että jokaisella on oma sänky, jossa nukutaan.

Vierailija
31/43 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2009 klo 19:15"]huoneessa ja jopa vierekkäin? Minä olen vain lapsi ja saan nukkua yksin, on meidä 6veen komentti?

[/quote]

En mä suostuisi nukkumaan miehenkään vieressä, jos se pyörisi poikittain sängyssä ja potkisi mua unissaan...aika harvat lapset nukkuvat rauhallisesti ja söpösti paikallaan siinä kainalossa.

Vierailija
32/43 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2009 klo 14:43"]Lapsi nukutetaan omaan sänkyynsä (luetaan satu, ollaan huoneessa kunnes nukahtaa), ja hän nukkuu alkuyön ihan ok siellä, mutta on koko elämänsä aikana pysynyt vain pari kertaa koko yön omassa sängyssään. Joskus jopa menee nukkumaan vanhempien sänkyyn, vaikka vanhemmat eivät ole siellä (esim. katsotaan myöhäisleffaa). Jos lapsen palauttaa omaan sänkyyn, pitää myös nukuttaa uudelleen ja kuitenkin lapsi tulee taas parin tunnin kuluttua vanhempien sänkyyn. On ainoa lapsi, eskari ja ollut päiväkodissa jo monta vuotta. Sosiaalinen ja reipas lapsi kaikin puolin.
[/quote]

meillä tytöllä oli sama ongelma. Sairasteli paljon ja koska hänen vointiaan piti myös öisin valvoa sai nukkua vanhempien sängyssä. Sitten se jäi lapselle tavaksi se viereen tuleminen joka yö. Sydämmellinen, iloinen ja reipas lapsi luonteeltaan. Vuosikaudet yritettiin ja nyt viimein on saatu läpimurto :)

Tällä hetkellä lapsi nukkuu aamuun asti omassa sängyssään. Muutamia konsteja käytössä: jokaisesta omassa sängyssä nukutusta yöstä lapsi saa merkinnät reippauslistaan, yksi merkintä = 1euro. Lapsi kerää nyt innoissaan palkintorahoja kesälomareissulle että voi sieltä ostaa itselleen jotain kivaa. Toinen juttu on että ikkunaverhot on yöllä raollaan, jolloin huone on hämärä mutta ei täysin pimeä.

Vierailija
33/43 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan tuota perhepetiä, että onko teillä mitään seksielämää? Meillä 6 vuotias tahtoisi nukkua samassa sägyssä kuin aikuiset, mutta olemme kyllä todella sitä mieltä, että omassa sängyssä pitää nukkua. Sillä onhan meillä aikuisilla oikeus meidän aikuisten väliseen läheisyyteen. Toki aikuisten läheisyyttä voisi harrastaa muissakin huoneissa kuin makuuhuoneessa, mutta perheemme teini-ikäisen takia se ei oikei onnistu. Ei teini-ikäinen halua tietää, että vanhemmat on "sillai" joten hänelle ei voi sanoa, että pysyppä omassa huoneessasi tänä iltana. Ainoa vaihtoehto on siis aikuisten läheisyyteen on makuuhuone ja parisänky. Pahemmat traumat leikki-ikäinen saa siitä jos herää seksiin, kuin siitä, että pitää nukkua omassa sängyssä. Näistä perhepeti jutuista olen usein miettinyt, että loppuuko seksielämä siis siihen kun lapsi tulee? Mitä ihmettä?!

Vierailija
34/43 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tiennyt tällaisista ongelmista mitään ennen kuin tulin tälle palstalle. Meillä nukkuivat syntymästä asti omassa sängyssä, koska vesisänkyyn ei voinut ottaa vauvaa viereen. Ei edes imettää, joten nousin aina yöllä sohvalle syöttämään, kun kuului heräämisääniä. Koskaan ei ole "nukutettu" eikä odotettu vieressä, että nukahtaa. Nukkuivat aina omissa sängyissä mutta toisaalta, koskaan ei ole tarvinnut nukkua yksin omassa huoneessa.

Se nukuttaminen kuulostaa kauahean työläältä, miten te siihen olette päätyneet.

Vierailija
35/43 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap! Luulisin sen nukuttamisen olevan se ongelma, eli istumalla vieressä viestitte lapselle että on vaarallista nukahtaa itse paras että äiti ja isä on vieressä.
Aloittakaa uusi rutiini ja sopikaa vaikka tarrasysteemi palkinnoksi onnistumisesta!
Eli lapsi sänkyyn, iltasatu ja hyvää yötä. Jätätte jänet nukahtamaan vaikka ovi raollaan ja menette itse iltapuuhiin.

Vierailija
36/43 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vieressä nukuttaminen ja vieressä nukkuminen ei ole teille ongelma, niin nukuta ja anna nukkua vieressä.

Meillä on päädytty toisen laiseen ratkaisuun. Meillä lapset nukkuu lasten huoneessa ja aikuiset aikuisten huoneessa (oavt nukkuneet omissa sängyissään syntymästään saakka). Ihan yksinkertaisesti näin kaikilla on tilaa nukkua ja happi riittää koko yön. Meillä lapsille on sanottu, että jos herää yöllä niin, laitetaan silmät kiinni ja jatketaan unia. Jos pelottaa tai on muita ongelmia niin saa tulla herättämään äidin tai isän. Ja sitten äiti tai siä tulee sängyn vieraan istumaan, kunnes uni tulee. Pahimpina öinä on istuttu parikin tuntia sängyn laidalla mörköjä karkottamassa ja nukkumattia kutsumassa, mutta nykyisin harvoin tarvii lasten takia yöllä herätä (lapset 3v ja 5v). 

Illalla luetaan iltasatu ja sitten lapset jää nukahtamaan. Tosin lähettyvillä on oltava, valmiina komentamaan kun nukahtaminen meinaa mennä välillä kikatteluksi. Aamulla taas aamupalvelu alkaa aikaisintaan 6.30, jos sitä ennen heräävät niin, tarjolla on samat palvelut kun yölläkin eli vessassa saa käydä, jos on hätä ja sitten takaisn sänkyyn, jos mörköjä on näkyviss, niin äiti tai isä tulee sängyn viereen istumaan. Mutta siis aamiaista, seurustelua, piirrettyjä tai muutakaan viihdettä ei ole ennen tätä tarjolla. Tästä piti isomman lapsen kanssa käydä toissa keväänä parin viikon tahtojen taisto, mutta ihmeesti vaan nyt nukkuu 7 kieppeille ja viikonloppuina pidempäänkin, kun ei tarvitse päiväkodin vuoksi herätä.

Vierailija
37/43 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi istutte eskari-ikäisen vieressä nukuttamassa? Varsinkin ton ikäisen (kyllä musta nuoremmankin) pitäisi ehdottomasti osata itse nukahtaa, nyt te viestitte juuri sitä että ilman vanhempaa on vaarallista nukkua.

Vierailija
38/43 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saa hyviä yöunia, jos lapsi on vieressä, ja se vaikuttaa sitten vähän kaikkeen. Täytyy sitä vanhempienkin jaksamista ajatella. Siinä vaiheessa kun tuntuu, että on väsynyt koko ajan katkonaisten yöunien takia, ehkä olisi syytä siirtää lapsi omaan huoneeseen nukumaan.

Vierailija
39/43 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen valtavan helpottunut! Meidän 6v poika nukkuu joka yö meidän välissä. Syksyllä kouluun ja sovittu on että kesällä "muuttaa" omaan huoneeseen omaan sänkyyn (saa pienen lemmikin jota harkittu kauan, elukka sijoitetaan pojan huoneeseen, vanhempien tehtävä kuitenkin pääasiallisesti hoitaa sitä, lapsi osallistuu omien kykyjen mukaan).

Parisuhde kyllä kärsii tästä pitkittyneestä perhepedistä, mutta ei o koskaan ollu ongelmaa nukuttaa poikaa. Katsotaan sitten kesällä miten kävi, minä tulen kertomaan :D

Vierailija
40/43 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut näköjään aika yleistä. Meilläkin 5v tulee joka yö viereen. Nukahtaa omaan sänkyyn mutta herää aina jossai vaihees ja kömpii viereen. Rasittavaa. Sanotaanko näin: haitallista parisuhteelle. jää läheisyys ym. vähiin miehen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi