Pääseekö armeijasta synnytykseen mukaan?
Poikakaverini on armeijassa ja laskettu aikani alkaa lähestyä. Olen miettinyt että voiko poikakaverini lähteä pois armeijasta silloin kun vauva syntyy?onko kenelläkään kokemuksia siitä?
Kommentit (10)
Mies pääsi mukaan synnytykseen. Kannattaa kuitenkin ilmoittaa ajoissa jos matka on pitkä. Miehesi kannattaa pyytää lupa siihen, että saa kuljettaa puhelinta mukanaan. Itsekin kun soitin olevani sairaalaan menossa niin mies oli ammunnoissa. Mun miehellä oli mukana myös sitten raskaustodistus ja sairaalasta pyydettäessä kirjoitettiin myös syntymätodistus. eli vei sen sitten sinne näytille.
Kela maksaa sotilasavusta armeijaa suorittavan perheelle. Silloin vaatimuksena oli yhteinen lapsi tai avioliitto. Meille maksoi miehen osuuden vuokrasta esim. Sitten on mahdollisuus saada avustusta välttämättömimpiin tarvikkeisiin. Meille annettiin silloin tälläiset rajat: pinnasänky n.200e, vaunut 450e ja kaukaloonkin olisi saanut, mutta meillä ei ollut autoa. Tavarat siis ostettiin ensin ja kuitit toimitettiin Kelaan, joka maksoi takaisin. Lisäksi Kela maksoi mulle armeijan ajan tietyn summan (olisko ollut jotain 500e/kk).
Kysy lisää jos tulee mieleen.
Armeijastahan saa isyyslomaa. Olikohan huimat 6vrk. Meillä vauva syntyi torstaina, joten miehen loma oli siis to-ti. Anoi puhelimitse kaksi päivää lomaa, kun muutenkin olisi ollut pidennetty viikonloppuvapaa to-su. oli käyttämättömiä lomia ja sai. kokonaisuudessaan oli sit kotona 11vrk. Kannattaa ehkä siis säästellä lomia sinne ja anoa sitten. Tietysti voi pitää HSL:ää (?), mutta mun muistaakseni se pitää olla sit loppupäästä pidempään.
3
Hyvä jos pääsee mukaan synnytykseen. On tässä vielä kuusi viikkoa aikaa laskettuun aikaan, mutta täytyy sanoo poikakaverille että ilmoittaa armeijaan. Noista avustuksista olenkin jo lukenut, mutta mitä jos olemme jo valmiiksi hankkineet vaunut ym. , niin saako niistä enää mitää korvauksia vai pitääkö tavarat olla hankkinut silloin kun mies on ollu armeijassa?
Kuulemma mieheni isä ei aikanaan päässyt synntykseen mukaan kun suoraan armeijasta kiirehti paikalle. Ei kelpuutettu armeijan tamineissa sisään. En tiedä onko systeemi muuttunut vai pitääkö varata siviilivaatteet mukaan :)
Onpas tarkkaa...sithän mun pitää varata omaa kassii mukaa poikakaverillekii vaihtovaatteet...:D
mikä tahansa t-paita ja housut? Ei kai sinne synnytyssaliin kukaan ole asepuvussa ja hattu päässä pyrkimässäkään? Meillä ainakin lomapuvussa on ne armynvihreät housut (vastaavathan voisi ostaa vaikka kaupasta jos tykkää kuviosta) ja t-paita. Miksi ei muka synnytyssaliin kelpaa? Siihenhän tulee yleensä suojatakki päälle?
miehen piti vaihtaa niihin sairaalan vihreisiin vaatteisiin.
3
Ja jotain avustuksiakin pitäisi vauvaa varten saada jos isä on armeijassa... kannattaa ottaa selvää.
Ja se synnytysasia kannattaa selvittää kans hyvissä ajoin. Kenelle miehen pitää ilmoittaa kun tulee lähtö (voi olla kiirekin) Pitääkö toimittaa jotain todistuksia yms. Luulisin että esim. armeijan terveydenhuollossa/sosiaalihuollossa ( millä nimellä ne nyt sit siellä onkaan) tiedetään näistä asioista tarkemmin.
Ei kuin pikaseen selvittämään jos laskettu aika on jo lähellä. Muista että vauva voi hyvinkin syntyä vaikka 3vko ennen laskettua aikaa.