Onko muita jotka ei tarkasta 2-4 luokkalaisten läksyjä?
Itse en tarkasta. Lapset tekee ne heti koulun jälkeen itsekseen ja ne on jo tehty kun tulen illemmalla töistä kotiin. Koulussa ne sitten käydään läpi.
Kommentit (17)
ja aion tarkastaa vielä pitkäänkin vaikka poika onkin tarkka ja huolellinen. Minusta se on vain välittämistä että vähän yhdessä mennään läpi se mitä on läksynä!
Olen koulussa avustajana ja valitettavasti monesti sen huomaa kun vanhemmat eivät ole perillä lapsen koulunkäynnistä. Ja sitten vanhemmilta jää kotitiedotteetkin lukematta kun eivät edes sitä reppua lapsen kanssa yhdessä käy päivittäin läpi..
Ekalla on koulunkäynti ollut vaikeaa ja läksyt tehdään hutaisten, jos ei tarkisteta. Toinen tekee oma-aloitteisesti hyvin, enkä ole perään katsonut kuin satunnaisesti.
Monet asiantuntijat ovat sitä mieltä ,että on tärkeää opettaa lapselle vastuuta omista tehtävistä. Ne eivät ole äidin tai isän juttuja. Jos lapsi ei tee tehtäviä kunnolla, saa hän palautteen koulusta. NÄin esin. tämä itsetunnosta paljon kirjoittanut, jonka nimeä en nyt millään saa päähäni.
Omat vanhempani eivät ole koskaan tarkistaneet läksyjä. Kuulustelivat kyllä pyydettäessä koealuetta ja muuten antoivat ymmärtää, että koulunkäynti on tärkeää.
T .Erinomaisesti koulussa pärjännyt akateeminen
Kysyn onko läksyt tehty, tuliko niitä paljon jne ja aina välillä (parisen krt viikossa) käydään läpi yhdessä mitä on koulussa tehty ja mitä läksyjä tyttö on tehnyt.
Tämä on ollut meillä hyvä käytäntö. Opettaa vastuuntuntoa ja toisaalta pysyn kyllä hyvin kärryillä asioista. Silloin kun paneudun, paneudun sitten usein pitkäksi aikaa ja syvennytään oikein niihin kouluasioihin.
Periaatteenani on että autan jos tarvitsevat apua, mutta itse huolehtivat läksyjensä tekemisen.
lukuläksyn sivulle laittaa puumerkki, että on luettu ja kuunneltu. Eipä siitä voi luistaa, jos vaikka haluaisikin, koska lapselle tulee siitä ikävyyksiä. Hänen velvollisuutensa on tehdä läksyt ja tässä tapauksessa ottaa kuitti isältä tai äidiltä.
Eikä ole paha nakki kuunnella. Samoin matikan tehtävät käydään yhdessä läpi kun ne on tehty.
Siihen asti tarkistin, kun opettajalta tuli toive, ettei vanhemmat puutu esim. matikan läksyihin mitenkään muutoin, kuin että ovat tehty.
Opettajan on vaikea tietää, missä oppilaalla on vaikeuksia, jos vanhemmat kumittavat väärät vastaukset ja laskettavat ne lapsella uudelleen.
Opettajat toivovat, että vanhemmat tarkastavat kotitehtävät ja hyvät vanhemmat tietenkin tekevätkin näin. Kotitehtävät on vanhempien vastuulla!!!!!!!!!!! Jos ongelmia läksyissä on ollut, niistä voi kyllä viestiä opettajalle. Ei opettaja nyt ehdi jokaisen läksyjä tarkastaa, se on vanhempien tehtävä ja samalla vanhemmat huomaa jos on vaikeuksia.
Minä en: olet kotiläksyjen suhteen laiska vanhempi joka ostaa hyvää omaatuntoa keksimällä opettajan sanomisia. Huuhh
Ei ole vanhempien tehtävä tarkistaa kotitehtäviä.
Kyllä ope huomaa missä kohdin lapsella on vaikeuksia. Tehdään niitä tehtäviä koulussakin ja pidetään kokeitakin.
kotitehtäviä kun kävin koulua, ei ikinä!
Kun oli kokeet, silloin isä tai äiti otti kirjan ja kyseli sieltä täältä. Mutta kotitehtäviin eivät puuttuneet. Oli luottamusta.
Keskiarvo oli aina yhdeksän paremmala puolella. En kyllä itsekään aio sitten tulevaisuudessa tarkastaa lasten läksyjä. Nyt ovat vielä pieniä.
Mutta keskiarvot sisarusten kohdalla kovin vaihtelevat. Minulla meni ihan ok, mutta jälkikäteen toivon, että läksyjä olisi tarkistettu yhdessä. Minusta se on sitä yhteistä aikaakin (joka ei tietty poissulje sitä aidosti kivaa yhteisaikaa).
Ehdottomasti pidän kiinni siitä, että meillä läksyt tarkistetaan.
Vanhin on jo koulunsa käynyt, ja nuorin puolestaan on ekalla ja hänkin huolehtii itse läksyistään. Lapsemme ovat menestyneet erinomaisesti koulussa.
ovat kaksi eri asiaa.
Itse olen tehnyt niin, että 1.-2.-luokilla olen tarkastanut lasten kanssa yhdessä läksyt. Kolmosella tuli opielta toive, että läksyijä ei korjattaisi kotona, jotta ope näkee osaako lapsi itse. Kolmosella edelleen tarkastin sen, onko läksyt tehty ja englannin läksyt kuulustelin joskus huolella, joskus ohimennen. Nelosesta eteenpäin (vanhin nyt kutosella) olen vain kysynyt, onko läksyt tehty. Kuitenkin joka ikinen päivä kysyn. Joskus kysyn tarkemmin mitä seuraavana päivänä on ja mitä oli läksyksi. Vanhimman kirjoja ja vihkoja en enää katso, mutta nelosluokkalaisen pyydän välillä näyttämään mitä oli läksyksi, satunnaisesti kuitenkin.
Periaatteenani on että autan jos tarvitsevat apua, mutta itse huolehtivat läksyjensä tekemisen.
Olen itse päivät kotona hoitovapaalla ja kun lapset tulevat koulusta niin tekevät läksyt "silmieni alla", mutta en siis tarkista onko ne oikein vaiko ei...lukuläksyt toki kuuntelen:)
No meillä onkin kaikki koululaiset niin reippaita että osaavat huolehtia läksyistään ja pyytää aapua jos sitä tarvitsevat:) Koulussa kaikilla menee oikein hyvin, vaikka en ole koskaan sen kummemmin läksyjä tarkistanut...muuta kuin pitänyt tietysti aina huolen siitä että ne on tehty!
Eihän niitä tarvi tarkistaa vaikka ois 2v. En ymmärrä miten elinvuodet voi vaikuttaa asioihin. Naurettavaa.
lasten kouluelämästä paljoakaan.