Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vielä ehtii säästämään

Vierailija
27.12.2008 |

Olenhan halunnut kirkkohäät, lapseni käyvät seurakuinnan kerhossa ja haluan aikanaan tulla haudatuksikin kirkoillisin menoin.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

18. Saako pappi siunata kirkosta eronneen vainajan?

Saa, ja valitettavan usein siunaakin. Suomessa on periaatteena "luterilainen kunnes toisin todistetaan". Jos vainaja on eläessään ilmaissut vastustavansa siunausta esimerkiksi hautaustestamentilla, ei pappi saa siunata vainajaa edes omaisten pyynnöstä.

Vapaa-ajattelijat toivovat lain muuttuvan siten, että kirkosta eronnut siunattaisiin vain nimenomaisesta pyynnöstä eikä nimenomaisen kiellon puuttuessa.

Vierailija
22/25 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en halua erota enkä ainakaan tekisi sitä rahan vuoksi. Olen ns. tapakristitty, mutta pidän kirkon arvoja tärkeinä.

Tuolla 761 eurolla saisi esimerkiksi yli 800 lasta tuhkarokkorokotuksen kehitysmaassa (SPR:n kautta). Sinä valitsit kuitenkin omien arvojesi pohjalta, että sama raha käytetään seuraavasti:

406e kirkon toimihenkilöiden palkkoihin ja palkkioihin

105e kirkon toimihenkilöiden eläkemaksuihin

16e lähetystyöhön

19e avustuksiin

159e palveluiden ostamiseen

ja loput mm. tarvikkeiden ostoihin

Kirkon jäsenyys ja sitä kautta kirkollisvero on jokaisen oma valinta, vaikka suurin osa ei sitä valintaa alunperin itse tehnytkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä turhempiakin kohteita minun rahoilleni.

Jos kirko ei tunnu sydämmen asialta on sinne turha hukata rahojaan.

]

Vierailija
24/25 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan kirkollisveroa 294 euroa vuodessa ja minulla on plankummilapsi Keniassa johon menee 300 euroa vuodessa. Lisäksi annan rahaa hyväntekeväisyyskeräyksiin tilanteen mukaan. Enkä aio erota kirkosta.

Vierailija
25/25 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska ajatusleikki: kummasta on enemmän hyötyä, maksaa kirkollisveroa vai ostaa samalla rahalla kossua?

Kossupullon hinnasta n. 75% on veroa (ALV + alkoholijuomavero), joten tuosta 761e summasta menee 570e valtiolle suoraan veroina.

Valtion budjetista kun katsotaan miten rahat käytetään, niin tuosta 570 eurosta menisi (muutamia valikoidakseni)

17e lapsilisiin

25e yleissivistävään koulutukseen

19e yliopisto-opetukseen ja tutkimukseen

18e työttömyysturvaan

63e sosiaali- ja terveydenhuollo käyttökustannuksiin

29e valtionvelan korkokustannuksiin

Valitsetko siis 17e lapsilisiin vai 19e kirkon avustuksiin? 25e koulutukseen vai 16e lähetystyöhön?

ps. sitä kossua ei tietty kannata juoda, se ei ole terveellistä :)