"Kyllä rikkaita harmittaa kun köyhän lapsi on kaunis"
Kommentit (27)
polkevat toisia jalkoihinsa. Johtajista ja poliitikoista esim. keskimääräistä useampi on narsistisen persoonallisuushäiriön omaava. Nämä ihmiset voivat keinoja kaihtamatta tuhota läheisiään ja kyllä he ajavat usein omaa etuaan toisten kansalaisoikeuksista piittaamatta.
Rikkaita ja varakkaita ihmisiä on sellaisiakin, jotka ovat ansainneet paikkansa ja omaisuutensa ilman että ovat vaurioittaneet kanssaihmisiään.
Mutta on myös näitä sikoja - miksei heitä saisi arvostella? Moraalittomia, epäeettisesti käyttäytyviä sikoja on keskituloisissa ja köyhissäkin. Ei se köyhyys jalosta ihmistä sekään.
Jokainen sivistynyt ihminen ymmärtää, että valinnanmahdollisuudet ovat aina rajalliset, maailma ei ole kaikille samalla tavalla avoin ja monet asiat, mille ihminen itse ei voi mitään, rajoittavat toimintaedellytyksiä. Eipä silti, miksi pitäisikään olla rikas? Riittävä toimeentulo -varmaan sellainen keskivertopalkka ja tulot sen allekin - jo mahdollistavat mielekkään ja hyvän elämän.
Rikkaat eivät rikastu aina työllä. Kyllä mm. verotusjärjestelmä, erilaiset yhteiskunnalliset tuet (muut kuin sosiaalituet siis - niitä on paljon!) hyödyttävät yhteiskunnassamme eniten hyväosaisia.
Kuulostat tosi mustavalkoiselta: rikkaat ovat niin hyviä ihmisiä ettei heidän toimiaan voi missään tilanteessa kyseenalaistaa, kuten ei myöskään yhteiskunnan rakenteita ja toimintaa.
22: "rikkaiden palvonta" :D Tarkoititko kenties minun, 20;n viestiä? Ei helkutti, en voi sanoa tuohon mitään.
21: Olisi todellakin syytä eritellä sanat "paha" ja "rikas" toisistaan. Kuten mainitsitkin, ihan yhtä pahoja ja kurjia ihmisiä on jokaisessa tuloluokassa. Ja narsisteja. Harva narsisti pääsee kovin pitkälle, koska narsistinen käytös katkoo usein siivet työuralta esim. potkujen muodossa.
Itse tuntemistani hyvätuloisista joka ikinen on päässyt tilanteeseensa vain ja ainoastaan omalla uurastuksellaan. Hyvinkin köyhistä ja vaikeista lähtökohdista.
Palkkatuloilla on vaikeaa "rikastua", joten kannattaakin myös sijoittaa oikein tai lähteä yritystoimintaan, jos mielii saada rahaa enemmän.
Toki on ymmärrettävää, että kaikista ei ole vaikka yrittäjiksi tai ylipäätään mihinkään ammattiin, missä voisi tienata kohtuudella, ihan henkisen pääoman vuoksi. Mutta ehkäpä tällainen ihminen, joka kykenee vain hyvin rajalliseen, valvottuun työhön, voisi yrittää myös nauttia omasta elämästään ja työstään sellaisenaan, eikä käyttää aikaa toisten kadehtimiseen.
Väitän, että suomessa kuitenkin jokainen henkisesti terve ihminen pystyy luomaan itselleen vakaan perustoimentulon niiden OMIEN VALINTOJENSA kautta. Joskus - ja usein - tarvittavat päätökset vaativat myös rohkeutta, ja sehän on tunnettua, että rohkea rokan syö.
pitkälle, sillä narsistiset piirteet ovat usein niitä, joilla menestyy johtotehtävissä. NArsisteja on keskimäärin ihmisistä pari prosenttia, kun taas johtopaikoilla heitä työskentelee noin viitisen prosenttia.
Narsisteja on itse asiassa siis enemmän hyvätuloisissa ja hyvissä asemissa olevissa. Siltikin siis valtaosa on ainakin persoonan tältä osin aivan terveitä ihmisiä.
Olen samaa miletä, että henkisesti terveet ihmiset pystyvät usein luomaan itselleen vakaan perustoimeentulon, mutta eivät kaikki valinnat suinkaan heilläkään ole omia. Ei kaikki ole ihmisestä itsestään kiinni. Ja uskon myös ,että tietyt valinnat ovat joillekin ihmisille sosiaalis-taloudellisen taustansa vuoksi mahdollisempia kuin joillekin toisille. Kyllähän tämä on todettu lukuisissa tutkimuksissa.
Ei silti, varallisuuseroja on ja tuleekin olla.
Mutta yhteiskunnalliseen oikeudenmukaisuuteen kuuluu, että myös heikko-osaisista huolehditaan säällisesti. Nythän monet (varakkaat?) haluavat ajaa politiikkaa, jossa laman leikkaukset kohdistuvat eniten niihin, joilla menee muutenkin huonosti. En näe yhtään järkeä siinä, että esimerkiksi lasten ja nuorten hyvinvoinnin edellytyksistä (opetus, kouluterveydenhuolto yms.) tingittäisiin ja juuri tällaisia leikkauksiahan monissa kunnissa nyt ajetaan. Pitää muistaa, että suuri osa veroleikkauksista mitä viime vuosina on tehty, hyödyttävät eniten hyvätuloisia.
ei saa rahalla kaikkea, tosiaan... ja hyvä niin! =)
Oikeasti se kuuluu :
Sehän niitä rikkahia vituttaa kun köyhän lapsi on kaunis"
"yhteiskunnallisella eliitillä".
Oletkos itse koskaan ajatellut, että sinäkin voisit kuulua siihen?
Olisit vaikka ollut aktiivinen yhteiskunnallisesti jo kouluaikoina, hakeutunut tiettyihin paikkoihin harjoittelemaan, tiettyihin kouluihin, tiettyihin työpaikkoihin jne.
Niin se menee!
Mutta kyllä. Ne, joilla ei ole valitettavasti itsellä minkäänlaista kapasiteettia päästä oikeisiin huippuvirkoihin, ovat ilmeisesti niitä, jotka eniten kadehtivat ja katkeroituneena toivovat pahaa "rikkaille". Itse sentään ymmärrän, omat rahkeeni ja sen, etten ole myöskään koskaan nähnyt ko. asioita niin tavoittelemisen arvoisina, että olisin niihin ryhtynyt. Enkä kadehdi saatika toivo pahaa itseäni paremmin työelämässä tai valtakunnan hierarkiassa menestyneille.