Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä kokoiset lainat ovat nykyisin normaaleja? (ov)

Vierailija
22.08.2009 |

Myönnetään heti alkuun että olen päälle 40v ikäinen "kalkkis" isosisko joka osti oman asuntonsa miehensä kanssa 90-luvun lopulla ja tässä ollaan kuin tatit. En siis tosiaankaan ole ajan hermoilla näiden juttujen kanssa.

Minulla on vajaa kolmekymppinen sisko joka miehensä kanssa tuli innosta kihisten aamulla käymään ja kertoivat ostaneensa asunnon. Hieno juttu mutta järkytyin lainan määrästä. Ottivat lainaa 350.000e. Heillä on oma yritys ja palkkatulonsa ovat brutto noin 4500e-5000e/kk (näin olen käsittänyt siskoni aikaisemmista selostuksista). Pääomatulot pienet eli eivät ota yrityksestä ulos isoja osinkoja palkan lisäksi. Lapsia on yksi ja toinen haaveissa.

Jotenkin hämmennyin niin täysin tuosta lainan määrästä etten osannut sanoa yhtään mitään. Kuulemma tuollainen laina on nykyisin "ihan normaali".

Asia ei minulle mitenkään kuulu (siis heidän lainansa) enkä aio asiasta siskolleni puhua. He ovat päätöksen tehneet ja lainan jo ottaneet joten mitä turhaa antaa omia mielipiteitä jotka voivat muutenkin olla auttamatta vanhanaikaisia. Silloin kun me otimme lainaa iso laina oli mitä tahansa yli 80.000e (markoissa n. 500.000). Nyt olen käsittänyt että päälle 100.000e lainoja on "kaikilla". Mutta siis että päälle 300.000e laina on ihan normaalikokoinen. Oikeastiko?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki esim. pk-seudulla hinnat asunnoilla on varmaan kovemmat kuin täällä Tampereen seudulla. Normaali voi siis varmaan vähän riippua asuinpaikastakin.

Vierailija
2/10 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 000 jossain pääkaupunkiseudulla, mutta meilläpäin sellaisia ei ole hyvätuloisillakaan. Mutta 350 000 tuloista riippumatta on hyvin suuri laina. Ja jos mainitsemasi tulot ovat parin yhteiset, hehän ovat aika pienituloisia, joten en ymmärrä, miten olisivat edes tuollaisen lainan saaneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edes täällä pk-seudulla, missä käsittääkseni tuollainen 200 000€ puolin ja toisin on aivan normaali (jopa keskituloisille).

Tuolla mainitsemallasi 80 000€ saa hyvässä lykyssä vanhan yksiön Vantaalta, ei muuta.

Vierailija
4/10 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin säästetään. (Mutta minäkin olen tällainen mummo, joka osti ensiasuntonsa yli 10 vuotta sitten).

Tuolla mainitsemallasi 80 000€ saa hyvässä lykyssä vanhan yksiön Vantaalta, ei muuta.

Vierailija
5/10 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskimäärin 70 000e(?) per henkilö...

Vierailija
6/10 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä keskiverto asuntolaina on noin 160 000 euroa. Ei siis ostetun asunnon arvo (voi toki olla isompi), mutta keskiverto asuntolaina Helsingissä on tuon suuruinen. Onhan tuo jopa pääkaupunkiseudun lainaksi tuplasti normaalilainan suuruinen.

Vierailija
7/10 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asunnon hinta ja asuntolainan määrä voivat olla kaksi aivan eri asiaa.

Vierailija
8/10 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaikka olisi mitkä vakuudet...jossain mättää.

Vierailija
9/10 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiseltään tuntuu ettei ainakaan minun tuttavapiirissäni todennäköisesti tuollaisia lainoja ole. Talot ovat monella maksaneet 350 000 e, mutta en ainakaan usko niitä täysin lainarahalla rahoitetun.

Me otimme pari vuotta sitten 200 000 e lainaa ja luulen sen olevan ihan "normaali" laina tällaiselle keskituloiselle (brutto reilu 6000e/kk) perheelle. Hieman enemmänkin olisimme ainakin silloin saaneet (mutta ajathan ovat ratkaisevasti siitä muuttuneet). Ei vieläkään tunnu tuo laina mitenkään ylisuurelta, vaikka vanhempamme meinasivat pyörtyä sen kuullessaan.

Vierailija
10/10 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noilla bruttotuloilla voi tuollaista lainaa irrota. Ei, vaikka olisi mitkä vakuudet...jossain mättää.

Asumme kyllä pk-seudulla ja asuntojen hinnat ovat isot mutta silti. Tietääkö kukaan voiko yrityksen antaa vakuudeksi? Meidän vanhempamme ovat jo kuolleet joten heiltä ei kyllä takausta ole saatu. Siskon miehen vanhemmista en kyllä tiedä.